Maskintok skrev:
kärnkraftens bortfall är den största anledningen till att vi har höga priser..

vi har alltid haft gott om energi.. Men när förlusterna inom landet blir förstora och förbrukningen ökar i hushållen..så blir det illa.

Vart har det stått att vattenmagasinen är tomma?
Vad jag sett så är de fulla.
enda som inte funkar är vindkraft..

andra länder ger tillbaka eller subventionerar.
Medans Sverige ska ha samma pris på inhemsk som export... Det är vansinne..

Europa gör av med enorma mängder energi... Och det får vi betala för...
Tja, eller så kan de höga vinsterna på Vattenfalls elproduktion och handel samt all extra moms som kommer in vid dessa prisnivåer skickas till statskassan och innebära att vi kan sänka skatten på arbete.

• Haha
1
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Tja, eller så kan de höga vinsterna på Vattenfalls elproduktion och handel samt all extra moms som kommer in vid dessa prisnivåer skickas till statskassan och innebära att vi kan sänka skatten på arbete.
Du tror det med en sådan statsminister? ;)

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Skitsnack då fyllnadsgraden i vattenmagasinen i SE1, SE3 och SE4 ej har nått över 80% under 2021. I SE2 nådde fyllnadsgraden upp till 85%.

Källa: [länk]
Skitsnack på dig själv :-(
2 november 2020 hade vi negativt elpris i Norge, det var en stor grej på nyheterna.
Fyllnadsgraden är genomsnittlig, innebär inte på nåt sätt att alla reservoarer har just t.ex. 85%
Uppenbarligen fanns det fulla reservoarer som behövde släppa ut den dagen elpriset var noll.

https://e24.no/olje-og-energi/i/Vqq...er-for-aa-bruke-stroem-andre-gang-i-historien

• Gilla
djac
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
Nej men det är fysiska begränsningar hur mycket de kan köpa.
OK, då är jag med. Du menar alltså att de inte köper större volymer nu än vad de gjort tidigare?

P
Z Zodde skrev:
Lägsta fyllnadsgraden på mååånga år så du har nog läst fel
Nä jag har ju inte det..
Men däremot våra granne i väst har det sämre i sina magasin..

V vik_tor skrev:
att be till vädergudarna.
Be du till gudarna, jag tror mer på vedeldning nu och rätt valsedel till hösten...

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du tror det med en sådan statsminister? ;)
Nä, men vi har demokrati och val senast till hösten.

P
F fribygg skrev:
Nä, men vi har demokrati och val senast till hösten.
har vi? :thinking:ja val iallafall... ;)

• Gilla
skoge
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tyskland kunde inte komma in i Nordpools handelsområde utan att de befintliga staterna i Nordpool gick med på det.
More fake news...

Maskintok skrev:
Nä jag har ju inte det..
Men däremot våra granne i väst har det sämre i sina magasin..
Japp, sorry, ibland glömmer jag att jag är på ett svenskt forum men bor i Norge.
Fulla är dock inte magasinen i Sverige heller, fyllnadsgrad strax under medelvärdet sista 60åren...

P
Z Zodde skrev:
Japp, sorry, ibland glömmer jag att jag är på ett svenskt forum men bor i Norge.
Fulla är dock inte magasinen i Sverige heller, fyllnadsgrad strax under medelvärdet sista 60åren...
fyllands grad 62% vecka 52 i Sverige.
När det slutade blåsa och bli kallt så hade vi haft 85%...
så ja det har påverkat mycket att vindkraften ska ta över efter kärnkraften som bara producerade...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På Tradera bestämmer man ju vad man vill betala för varje auktion, det kanske vore något för elmarknaden också? När maxpriset uppnås stänger de av elen för dig.
Ja, det är väl bara att välja ett timprisavtal och stänga av delar/hela din elförbrukning under de timmar som priset är för högt. Ska du stänga av allt med automatik är det ju enkelt med en kontaktor i elcentralen efter huvudbrytaren, ifall det ska styras smart med hemautomation kanske i alla fall routern ska ha ström 24/7...

B BSOD skrev:
Ja, det är väl bara att välja ett timprisavtal och stänga av delar/hela din elförbrukning under de timmar som priset är för högt. Ska du stänga av allt med automatik är det ju enkelt med en kontaktor i elcentralen efter huvudbrytaren, ifall det ska styras smart med hemautomation kanske i alla fall routern ska ha ström 24/7...
På i princip alla handelsplatser så kan man sätta ett maxpris. Att handla aktier på Avanza och själv behöva programmera ett plugin eller köpa tillbehör på Kjell för att ställa in ett maxpris man är villig att betala för aktien är ingen lösning för den stora massan. Bara för en enskilda nörden.

Leverantören får lösa automatiken att bryta huvudsäkringen.

Sedan får bårhusen hantera dödsfallen från de som dör av kyla.

Sjukhusen får hantera alla köldskador.

Och regeringen får hantera väljarnas vrede. Kanske genom att avveckla ytterligare en reaktor.

P
ni som diskuterade nordpool

2019 sålde svk och de andra systemoperatörerna 66% av sina aktier i Nordpool till euronext... Och behöll då bara en minoritetsandel av aktierna..

Så innan så kan mycket väl veto ha funnits..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har timpris, har försökt lägga förbruk typ tvätt, billaddning etc på sena kvällar.
Jag har dock inte studerat timpriserna kvällen innan alltför ofta (vilket man nog måste göra för att slå snittpriset)
Jag åkte på 222 öre i december jmf Nordpools snitt på 177 öre vilket jag fått om jag INTE haft timdebitering :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.