Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trist stämning. Uppenbarligen har i alla fall de svenska och norska stamnätsbolagen ägt Nordpool. Att de inte gör det längre är verkligen inget skäl att hetsa upp sig så över. Vidare i sakfrågan, finns det också stöd för att dessa har/haft veto kring anslutningar till/från det gemensamma marknadsområdet? Det vore ju inte jättekonstigt i sig.
Jo jag ser det mer att vi har en hård diskussion där vi alla bygger på den samlade kunskapen.
Så den stora frågan är om vi ska leva under en "marknad" även för energi eller om vi bör söka en styrd reglering av de vi väljer som folkvalda?

harka harka skrev:
ja, det var ju en fin attityd – först skriva ett inlägg med ett klart och tydligt påstående, sen att inte på något sätt kunna underbygga sitt eget påstående, utan istället angripa motargument med att dom fakta jag lägger fram skulle vara med vilje valda på ett sätt för att visa på motsatsen
Jo ignorerad eller ej så har du en artikel från WSJ som beskriver "galenskapen" Tyskland håller på med.
Marknadens dom över Tyskland blir sannolikt hård och vi dras tyvärr även med.
https://www.wsj.com/articles/german...gela-merkel-russia-vladimir-putin-11640207188
Sorglig galenskap!

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jo, det vore jättekonstigt. Dom är ju konkurrenter (även om de äger 1/3 av Nordpool ihop)
Statkraft vill bygga ny kabel från Bergen till Skottland, menar du att Fortum (Som är ett privat börsnoterat vinstdrivande företag) skulle kunna lägga veto?
Nu jag skrivit staterna i Nordpools elområde. Varför fortsätter du att svamla om privata aktörer?

K karlmb skrev:
Nu jag skrivit staterna i Nordpools elområde. Varför fortsätter du att svamla om privata aktörer?
Fokusera du bara på att verifiera ditt fantasifulla påstående att Nordpool skulle ha bestämmanderätt över kabelutbyggning och alla Nordpools medlemmar har veto mot nybyggnation.
Du kanske vill ändra dig nu när du slutligen fått veta att Nordpool inte alls som du trodde och felaktigt länkade var ägt av några stater utan av ett privat vinstdrivande företag vars ENDA verksamhet är att driva börser/ marknadsplatser runt om i Europa.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att Svensks kraftnät kanske skulle kunna göra det av systemstabilitetsskäl.

Men som sagt, om någon sådan rätt finns så lär den inte vara permanent, utan bara för att tillfälligt lindra systemhot. Och iom. att inte ens en sjökabel läggs ut över natt så lär de väl hs tid nog att anpassa sig ändå.
Ha tid att anpassa sig? Jo det kan man ju också tycka.
Men man sket i att ens fundera över problem.

Z Zodde skrev:
Fokusera du bara på att verifiera ditt fantasifulla påstående att Nordpool skulle ha bestämmanderätt över kabelutbyggning och alla Nordpools medlemmar har veto mot nybyggnation.
Du kanske vill ändra dig nu när du slutligen fått veta att Nordpool inte alls som du trodde och felaktigt länkade var ägt av några stater utan av ett privat vinstdrivande företag vars ENDA verksamhet är att driva börser/ marknadsplatser runt om i Europa.
Det jag menar med Nordpool är det gemensamma nordiska elområden och det fattar nog tom du. Inte den tekniska handelsplatsen.

K karlmb skrev:
Det jag menar med Nordpool är det gemensamma nordiska elområden och det fattar nog tom du. Inte den tekniska handelsplatsen.
Nej det fattar ingen, därför får du massa frågor från mig och andra. Du säger alltså Nordpool men menar nu ett geografiskt område? ( varför sa du inte detta igår)
Kan du specificera hur det området ser ut och om det nu inte var Nordpools styrelsemöte du refererade till där beslut om kablar från Norge togs och SVK satt tysta, vems styrelse var det då?

Mikael_L
K karlmb skrev:
Ha tid att anpassa sig? Jo det kan man ju också tycka.
Men man sket i att ens fundera över problem.
Eh, vilket problem var det som vem sket i att fundera över. Det är helt omöjligt för mig att gissa rätt vad du tänker på.
Jag gissar att du menar att ABB sket i att fundera på problemet med större transformatorer ... gissade jag rätt?

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
Någon mer än jag som undrar var politikerna håller hus?
Valår och elpriset är ett öppet mål att plocka politiska poäng på.
Man får ju bara hoppas att oppositionen håller på att ladda för fullt med argument att bränna av med rätt tajming.

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet är nog att det mest kommer handla om att plocka politiska poänger.
Dvs torgföra att man vill att det byggs kärnkraft.

Men sen efter vunnet val kommer de inte göra något, inte ändra några lagar, inte ordna finansieringsmodeller osv.
Så det är nu före valet viktigt att pressa populisterna, f'låt, politikerna, på exakt vad de har tänkt göra för att det verkligen ska hända något sen, när de sitter med makten.
Det har varit tillåtet att bygga ny kärnkraft i 15 år, så det nöjer sig populisterna med, dvs gömmer sig bakom.

Så.... gå inte på mumbojumbot, att de "vill se ny kärnkraft", kräv redovisning av HUR de tänker få det genomfört.

• Gilla
Boilerplate4U och 7 till
  • Laddar…
Yggeman sitter nog hemma och funderar på hur det är möjligt med så höga elpriser fastän de satsats så mycket på grön energi, vid och sol, vi har inte energibrist och vi exporterar ju elenergi. Hur i helsike kan elen vara så dyr?
Varför byggde inte svenska kraftnät mer ledningar innan vi gjorde baskraften olönsam?

Elbristen i Sverige
Svar på skriftlig fråga 2020/21:1919 besvarad av Statsrådet Anders Ygeman (S)
https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/elbristen-i-sverige_H8121919
”Låt mig förtydliga att Sverige var nettoexportör av el under hela 2020, även under månaderna januari, februari, november och december. Detsamma gäller för motsvarande vintermånader under 2018 och 2019. Jag vill också poängtera att inga elförbrukare har behövt kopplas bort från elnätet till följd av effektbrist i Sverige, varken i norr eller i söder.”
Hur högt kan elpriset bli innan man börjar koppla bort elförbrukare?
Varför jämföra oss med något industriellt U-land som inte klarar av elförsörjningen?

Att Sverige kan erbjuda konkurrenskraftiga elpriser är viktigt för alla elförbrukare och helt avgörande för att vara en attraktiv plats för industrier. Därför är det glädjande att Sveriges medelstora och stora företag har bland de lägsta elkostnaderna i hela EU.
Så länge elen är billigare än i EU så är Yggeman glad och stolt. Själva elpriset spelar tydligen mindre roll.

Tänk vilka problem vi hade förr när kraftverken inte utnyttjades för fullt, vi hade överkapacitet och elen var så dyr. :rolleyes:

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon mer än jag som undrar var politikerna håller hus?
Valår och elpriset är ett öppet mål att plocka politiska poäng på.
Man får ju bara hoppas att oppositionen håller på att ladda för fullt med argument att bränna av med rätt tajming.
Jag tror inte det är ett tacksamt problem för löften... Det är för komplext och kräver faktiska åtgärder och planer som inte går att sammanfatta på 10 sekunder och därmed svårt som tomt löfte...

Går väl inte lösa problemet heller så länge EU marknaden dikterar priserna

• Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Just som tomt löfte är det dock lätt:

KD's valprogram:
  • Kärnkraft
    Sveriges behov av elenergi kommer öka om vi ska klara omställningen till ett fossiloberoende samhälle. Därför behöver vi investera i ny kärnkraft. Morgondagens kärnkraft har potential att vara både säkrare och mer effektiva än dagens. Kristdemokraterna vill därför säkerställa att inte fler reaktorer läggs ner och att investeringar i ny och uppgraderad kärnkraft inte hindras. Utan investeringar i kärnkraft kommer Sverige inom en relativt nära framtid tvingas importera smutsig kolkraft från Tyskland. Vi vill öka stödet till forskning inom kärnkraftsområdet och ta fram en svensk färdplan för en ny kärnkraftsgeneration, den så kallade fjärde generationens kärnkraft.
Fråga dem hur de tänker säkerställa visionerna och ambitionerna!

SD's valprogram:
Kärnkraft

Sverige som industrination är beroende av såväl konkurrenskraftiga priser på elenergi som leveranssäkerhet under årets alla timmar. Det är även därför som vattenkraften tillsammans med kärnkraften utgör basen i det svenska energisystemet. Energipolitiken ska vara inriktad på att säkerställa en långsiktigt konkurrenskraftig och tillförlitlig energiförsörjning, för såväl hushåll som näringsliv. Sverige behöver satsa på säker och effektiv kärnkraft genom forskning och utveckling av fjärde generationens reaktorer.

Moderaterna:
Trygg energiförsörjning
Sveriges välfärd, jobb och konkurrenskraft är beroende av att vi har en fungerande energitillförsel. Den svenska energipolitiken ska värna klimatet, säkra el till konkurrenskraftiga priser och garantera att el finns när vi behöver den.

• Sverige ska satsa på alla relevanta energislag, inklusive kärnkraft, samt på forskning och demonstrationsanläggningar.
  • Kärnkraften ska kunna vara en viktig del av Sveriges energiförsörjning under lång tid.
  • Villkoren för svensk vattenkraft ska förbättras, och Sverige ska fortsätta bygga ut den förnybara elproduktionen.

Liberalerna:
Liberalerna vill:

• Vi vill ha ett 100 procent fossilfritt elsystem.
  • Kärnkraften behövs för klimatets skull
  • Gärna förnybart men i kombination med stabil kärnkraft och vattenkraft
  • Mer marknad – nej till subventioner
  • Forskning och utveckling av nästa generations kärnkraft

De övriga partierna är väl mer eller mindre emot, så de behöver ju inte tas med här...

• Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Snitt i morgon på 254 (320 öre) i SE3 och SE4. Välkommen tillbaka från ledigheten alla :crysmile:

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.