723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Menar du på allvar att du inte vet vilket geografiskt område som omfattas av Nordpool?Z Zodde skrev:Nej det fattar ingen, därför får du massa frågor från mig och andra. Du säger alltså Nordpool men menar nu ett geografiskt område? ( varför sa du inte detta igår)
Kan du specificera hur det området ser ut och om det nu inte var Nordpools styrelsemöte du refererade till där beslut om kablar från Norge togs och SVK satt tysta, vems styrelse var det då?
Eh, jag trodde det var klart att vi nu diskuterar konsekvenserna av att Norge byggt 2 nya kablar mot kontinenten?Mikael_L skrev:
Men VEM sket i att fundera över konsekvenserna av kabelbyggena.K karlmb skrev:
Och vilket styrelsemöte fattade beslutet om de 2 ej specificerade kablar du nämnde och där SVK var passiva.??
Om du med Nordpool nu menar ett geografiskt område och inte (vilket i sig är förvillande)kraftbörsen, vems medlemmar kunde då lägga veto mot vidare kabelutbyggning som du envist hävdade igår…??
Vem är lätt att svara på:Z Zodde skrev:Men VEM sket i att fundera över konsekvenserna av kabelbyggena.
Och vilket styrelsemöte fattade beslutet om de 2 ej specificerade kablar du nämnde och där SVK var passiva.??
Om du med Nordpool nu menar ett geografiskt område och inte (vilket i sig är förvillande)kraftbörsen, vems medlemmar kunde då lägga veto mot vidare kabelutbyggning som du envist hävdade igår…??
Regeringarna i resp land i Nordpool (vet du vilka de är?).
De 2 ej specificerade?
Skärp dig.
Det var du som först nämnde Nordpool s medlemmar ( scrolla gärna tillbaka)K karlmb skrev:
Utöver Norden och Baltikum vet jag inte vem DU anser tillhöra området
Läs på vilka stater som tillhör området. Om du inte vet är ju all diskussion på dagisnivå.Z Zodde skrev:
Sedan:
Jag väntar fortfarande på din förklaring hur det gick till när vattnet tog slut.
Nja några länder till i Europa..Z Zodde skrev:
Luxemburg. Belgien. Tyskland. Frankrike. Nederländerna, Österrike... Storbritannien..
Sedan baltländerna..
Lettland, Litauen, Estland, Polen.
Danmark, Finland, Sverige, Norge..
Sverige och Norge skapade Nordpool 1996..
sedan ville andra vara med..
K karlmb skrev:
Sluta blanda bort korten, Jag vet INTE vilka länder du anser tillhöra nåt "Nordpool område" och vars länder har veto mot all kabelbyggning. Ett veto som du igår lovade verifiera (eller "komma tillbaka till")K karlmb skrev:
Vilken "styrelse" var det som fattade besluten om de 2 kablarna och däe SVK enl dig "sov"...???
Det är inte jag som anser vilka som hör till Nordpool. Det har jag tom länkat en källa på vilka de är.Z Zodde skrev:Sluta blanda bort korten, Jag vet INTE vilka länder du anser tillhöra nåt "Nordpool område" och vars länder har veto mot all kabelbyggning. Ett veto som du igår lovade verifiera (eller "komma tillbaka till")
Vilken "styrelse" var det som fattade besluten om de 2 kablarna och däe SVK enl dig "sov"...???
Kan du bekräfta att du fattat?
Maskintok skrev:
Oj, det var många länder som kan lägga veto mot kabelbyggning in i Europa, eller är det nåt annat som inte stämmer?
Igår hörde vi
"karlmb
Nope.
Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto."
"
Se Maskintoks inlägg så ser du att det inte alls är klart vad du menar.K karlmb skrev:
Och igen, vilket var styrelsemötet som fattade beslut om 2 norska kablar och där SVK "sov" enligt dig