723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Bra. Då vet du vilka länder det är.Z Zodde skrev:
De "definierar inte vilka Nordpool är aktiva i" (vadå aktiva?). Utan elen inom dessa länder kan handlas på Nordpool.Z Zodde skrev:
Det finns dessutom ök hur överföringen av el mellan länderna ska ske i olika situationer.
Är du med på detta?
Översatte ”operates in” med aktiva i. Har du en bättre översättning så varsågod.K karlmb skrev:
Så om dessa inte räknas som ”medlemsländer i Nordpool ”. ( ditt eget uttryck) vilka
är då dessa länder?
Skriv gärna här för igår länkade du till utdaterad info.
Var det oväntat?K karlmb skrev:
Är det ens ett problem, är det ett ensidigt problem, kablarna transporterar väl el andra vägen när bristen är i andra änden?
Och slutligen, vem var det som "sket i problemet? ... (om det nu ens var ett problem)
Ok, så du ställer upp på Madintoks definition (samma som på kartan minus Irland )K karlmb skrev:
Menar du fortsatt på fullt allvar att vilket som helst av dessa länder kan lägga veto för en kabeldragning i en helt annan del av Europa?
Sen återkommer jag till styrelsemötet där 2 kablar från Norge beslutades och SVK ”sov”
Vilken styrelse och när togs det beslutet?
varför krigar ni om vad jag har listat upp?
Jag har ingen värdering i någon kabel eller så..
Däremot har jag sett dokument från svk och vattenfall som ställt frågan till sin norska motsvarighet... Och jag kan nog kanske tänka mig att de som skapat Nordpool har en viss typ av vetorätt... Men säker är jag då inte..
Däremot har jag sett dokument från svk och vattenfall som ställt frågan till sin norska motsvarighet... Och jag kan nog kanske tänka mig att de som skapat Nordpool har en viss typ av vetorätt... Men säker är jag då inte..
För politikerna var detta inte något man ville ha i knät ett valår. Så oväntat.Mikael_L skrev:
Tror jag har skrivit flera ggr vilka det var som sket i problemet.
Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.Z Zodde skrev:Ok, så du ställer upp på Madintoks definition (samma som på kartan minus Irland )
Menar du fortsatt på fullt allvar att vilket som helst av dessa länder kan lägga veto för en kabeldragning i en helt annan del av Europa?
Sen återkommer jag till styrelsemötet där 2 kablar från Norge beslutades och SVK ”sov”
Vilken styrelse och när togs det beslutet?
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?
[
Allt bottnar i detta inlägget från igår full av fake news.
karlmb
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
SVK satt och sov på uppdrag av regeringen, troligen.
Det var iofs då karlmb fortfarande trodde att statena ägde Nordpool.
När han blev överbevisad var det nu inte bolaget han menade längre (trots han nämner styrelse och att SVK sov när beslut fattades) utan nu var det ett geografiskt område där alla områdets merdlemmar skulle ha veto mot kabeldragning in/ut av området
Ingen anledning egentligen men du svarade på en fråga vänd till karlmb där jag undrade vilka länder han ansåg ingå i "nordpool" för nu var det inte börsen längre det var snack om utan ett geografiskt område.Maskintok skrev:varför krigar ni om vad jag har listat upp?
Däremot har jag sett dokument från svk och vattenfall som ställt frågan till sin norska motsvarighet... Och jag kan nog kanske tänka mig att de som skapat Nordpool har en viss typ av vetorätt... Men säker är jag då inte..![]()
karlmb
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
När han blev överbevisad var det nu inte bolaget han menade längre (trots han nämner styrelse och att SVK sov när beslut fattades) utan nu var det ett geografiskt område där alla områdets merdlemmar skulle ha veto mot kabeldragning in/ut av området
Nordpool är en sammanslagning av flera länders elmarknad.Z Zodde skrev:[
Ingen anledning egentligen men du svarade på en fråga vänd till karlmb där jag undrade vilka länder han ansåg ingå i "nordpool" för nu var det inte börsen längre det var snack om utan ett geografiskt område.
karlmb
Den har de ländernas regeringar makten över.
Ungefär som inre marknaden i EU.
Tror du det är mer vilda västern inom Nordpool- marknaden än inom EUs inre marknad?
EU består av stater. Nordpool är en marknadsplats i linje med Stockholmsbörsen. Lika lite som alla Volvoaktier måste handlas i Stockholm måste all el i området handlas på Nordpool.K karlmb skrev: