723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nu svamlar du om medlemmar igen.Z Zodde skrev:Nej NordPool är INTE mer än en börs med medlemmar från mångas länder.
[länk]
Såg att i medlemslistan förekom både amerikanska och australiensiska råvaruhandlare.
Jmf Stockholmsbörsen som har medlemmar över hela världen, möjligt idag pga den digitala revolutionen där man inte längre behöver ett bås på golvet i Börsen...
I dina egna länkar kallas de kunder, och de har inget med detta att göra.
Tycker jag varit saklig och kortfattad men erkänner att tålamodet håller på att ta slut i diskussion med mytomaner som inte kan ta till sig fakta och ej heller kan verifiera sina påsåtenden.Nötegårdsgubben skrev:
Ett av de första var att Nordpool måste godkänna all kraftutbyggning i Norden, självklart helt fel men är som alltid öppen för att bli överbevisad med fakta
Du är ju fsktaresistent.Z Zodde skrev:Tycker jag varit saklig och kortfattad men erkänner att tålamodet håller på att ta slut i diskussion med mytomaner som inte kan ta till sig fakta och ej heller kan verifiera sina påsåtenden.
Ett av de första var att Nordpool måste godkänna all kraftutbyggning i Norden, självklart helt fel men är som alltid öppen för att bli överbevisad med fakta
Du slingrar dig som en ål, ingen har sagt att nätbolagen i de olika länderna INTE är delägare. (Det är nätbolagen , INTE länderna som är ägare) men detta är av akademisk betydelse då Euronext äger 66%.K karlmb skrev:
Så huvudfrågan från första stund om beslut Nordpool kan ta utanför de rent börstekniska består, Som godkännande av kraftlinjer, alla medlemmar kunde lägga veto mot byggandet av nya etc, förblir unverified.
Och när fann detta styrelsemöte rum (och vilken styrelse var det)?
"Och på styrelsemötet där förslaget att dra 2 nya kablar från Sydnorge avhandlades så satt förstås Sveriges representant, SVK, med.
Men utan att protestera."
Kan man ens ta såna beslut där?Z Zodde skrev:Du slingrar dig som en ål, ingen har sagt att nätbolagen i de olika länderna INTE är delägare. (Det är nätbolagen , INTE länderna som är ägare) men detta är av akademisk betydelse då Euronext äger 66%.
Så huvudfrågan från första stund om beslut Nordpool kan ta utanför de rent börstekniska består, Som godkännande av kraftlinjer, alla medlemmar kunde lägga veto mot byggandet av nya etc, förblir unverified.
Och när fann detta styrelsemöte rum (och vilken styrelse var det)?
"Och på styrelsemötet där förslaget att dra 2 nya kablar från Sydnorge avhandlades så satt förstås Sveriges representant, SVK, med.
Men utan att protestera."
Det jag pratar om är den gemensamma nordiska elmarknaden egentligen.
Men det vill du ju inte låtsas om och börjar svamla om att allt nu bestäms från majoriteten i Holland. Suck.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag gissar att det är den här samordningen vi pratar om: https://www.svk.se/press-och-nyhete...ordisk-koordinering-for-saker-leverans-av-el/
Skulle förvåna mig mycket om den innebar mer än tillfällig vetorätt mot nätutbyggnad. Tvärtom är den en del av en större samordningsplan för att ytterligare integrera de europeiska elnäten.
Skulle förvåna mig mycket om den innebar mer än tillfällig vetorätt mot nätutbyggnad. Tvärtom är den en del av en större samordningsplan för att ytterligare integrera de europeiska elnäten.
Jo, det vore jättekonstigt. Dom är ju konkurrenter (även om de äger 1/3 av Nordpool ihop)Nötegårdsgubben skrev:
Trist stämning. Uppenbarligen har i alla fall de svenska och norska stamnätsbolagen ägt Nordpool. Att de inte gör det längre är verkligen inget skäl att hetsa upp sig så över. Vidare i sakfrågan, finns det också stöd för att dessa har/haft veto kring anslutningar till/från det gemensamma marknadsområdet? Det vore ju inte jättekonstigt i sig.
Edit: rättat lite stavfel.
Statkraft vill bygga ny kabel från Bergen till Skottland, menar du att Fortum (Som är ett privat börsnoterat vinstdrivande företag) skulle kunna lägga veto?
Nej ,du pratar om att Nordpool bestämmer vad som kan byggas av kablar i Norden och att alla medlemmar har veto mot byggning.K karlmb skrev:
Sen tillskriver du mig massa saker jag aldrig sagt.
t.ex. Att norrmännen tömt sina vattenmagasin eller nu senast att "allt nu bestäms från majoriteten i Holland."
Du säger allt... Vad är allt? Vetorätt *lol*
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Nej, jag menar att Svensks kraftnät kanske skulle kunna göra det av systemstabilitetsskäl.Z Zodde skrev:
Men som sagt, om någon sådan rätt finns så lär den inte vara permanent, utan bara för att tillfälligt lindra systemhot. Och iom. att inte ens en sjökabel läggs ut över natt så lär de väl hs tid nog att anpassa sig ändå.
Tar minst 5 år från beslut till drift... Och systemstabilitet blir näppe sämre av fler kablar, och även om så skulle vara fallet kan man tillfälligt stoppa flödena i dom.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att Svensks kraftnät kanske skulle kunna göra det av systemstabilitetsskäl.
Men som sagt, om någon sådan rätt finns så lär den inte vara permanent, utan bara för att tillfälligt lindra systemhot. Och iom. att inte ens en sjökabel läggs ut över natt så lär de väl hs tid nog att anpassa sig ändå.
Har försökt att förklara att Nordpool är en börs/marknadsplats och INGET annat men t.alar för ett par döva öron tyvärr...
Att land 1 öht skulle ha nån form av inflytande över en kabel mellan land 2 och 3 är absurt. (Även om jag ibland är enig med B Rosengren att Norge är sista sovjetstaten )