723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo nu har du nog med flit lagt ett kort tidsperspektiv, Tyskland har ju bommat igen flera kkv under ett antal år.harka skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraft_i_Tyskland
För lat för att själv kolla! För mig är Tyskland ett stort mysterium och att ingen på skarpen ifrågasätter deras galenskap!
Givetvist är det så ihop med finska Fortum och norska Statkraft..... men ingen av dessa kan se någon ekonomi med att bygga nya större anläggningar. Massvis med pengar kommer de att tjäna och Q1 rapporterna blir intressanta att skåda!F fribygg skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Jag var del av den rörelsen men jag har inte sett några rubel på mitt konto. Tyvärr.P pmd skrev:
Nä trots att Vattenfalls förre vd Hall hösten -19 konstaterade att kärnkraft är en viktig del i försörjningen är de politiska spelreglerna fortfarande så osäkra att bolaget inte renoverar eller bygger nya reaktorer.P paralun skrev:
ja, det var ju en fin attityd – först skriva ett inlägg med ett klart och tydligt påstående, sen att inte på något sätt kunna underbygga sitt eget påstående, utan istället angripa motargument med att dom fakta jag lägger fram skulle vara med vilje valda på ett sätt för att visa på motsatsenP paralun skrev:
"...att ingen på skarpen ifrågasätter deras galenskap..." – i din värld behövs tydligen inga fakta, det räcker med att skrika lite om att världen är galen men för lat för att själv ta reda på fakta, och ändå inte ta emot fakta om de inte passar med den egna uppfattningen
men då vet jag var jag har dig och att jag kan med gott samvete markera dig "ignorerad" så att jag slipper se dina tidigare och framtida inlägg
i sak så har du helt åt fanders fel med ditt påstående sett över de senaste sju åren:
Z Zodde skrev:Ditt begrepp medlemsländer existerar inte i Nordpool. Nordpool är en BÖRS/MARKNADSPLATS likt Stockholms Fondbörs.
Medlemmar på fondbörsen är Svenska och utländska banker/finanshus
Medlemmar i Nordpool är framförallt producenter och större industriella konsumenter + rena handlare utan egen produktion.
Fram med info om veto rörande kraftkablar!
https://el.se/nord-poolZ Zodde skrev:Ditt begrepp medlemsländer existerar inte i Nordpool. Nordpool är en BÖRS/MARKNADSPLATS likt Stockholms Fondbörs.
Medlemmar på fondbörsen är Svenska och utländska banker/finanshus
Medlemmar i Nordpool är framförallt producenter och större industriella konsumenter + rena handlare utan egen produktion.
Fram med info om veto rörande kraftkablar!
notera att kuvan slutar på halva 2021..harka skrev:
ja, det var ju en fin attityd – först skriva ett inlägg med ett klart och tydligt påstående, sen att inte på något sätt kunna underbygga sitt eget påstående, utan istället angripa motargument med att dom fakta jag lägger fram skulle vara med vilje valda på ett sätt för att visa på motsatsen
"...att ingen på skarpen ifrågasätter deras galenskap..." – i din värld behövs tydligen inga fakta, det räcker med att skrika lite om att världen är galen men för lat för att själv ta reda på fakta, och ändå inte ta emot fakta om de inte passar med den egna uppfattningen
men då vet jag var jag har dig och att jag kan med gott samvete markera dig "ignorerad" så att jag slipper se dina tidigare och framtida inlägg
i sak så har du helt åt fanders fel med ditt påstående sett över de senaste sju åren: [bild]
det var där Tyskland stängde ner de sista kärnkraftverken... medans Frankrike har sina kvar och ska bygga fler..
Tyskland är nu beroende av naturgas och el från andra länder medans de bygger vindkraft som galna för att täcka upp förlusterna...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Nej, diagrammet i inlägg #4854 startar vid början av 2015 och slutar vid slutet av 2021. Årtalen markerar var respektive år börjar.Maskintok skrev:
Kolla vart Tyskland börjar ta och importera mer energi, där började man stänga ner verk ett efter ett..Magnus E K skrev:
Så hade man tagit med hela texten och allt i sitt sammanhang så hade man sett detta.
läste en text med exakt samma bild igår kväll.
Där beskrev man detta i detalj..
inte riktigt...Maskintok skrev:
– nejdå, den sista stapeln i grafen avser december 2021
– nejdå, Tyskland stängde ner tre reaktorer den 31 december 2021
– nejdå, Tyskland har tre reaktorer kvar i drift (planerad nedläggning 31 december 2022)
– jodå, Frankrike avser att bygga fler reaktorer, dom kommer i drift om cirka 15 år
graferna i inlägg (#4843) visar på exporten mellan Frankrike och Tyskland lite mer i detalj under december 2021 och de första åtta dagarna 2022 efter nedstängningen av de tre reaktorerna – tiden före och efter nedstängningen – det kärnkraftstäta Frankrike med all sin "baskraft" importerar från Tyskland
Tyskland bygger vindkraft och solkraft för att fasa ut kärnkraft och kol, om man tycker att det finns anledning att göra det i ett galet tempo eller om man ska klia sig i navlen och åka till några dussin COP-möten först kan vi kanske lämna därhän
alldeles oavsett så har de dramatiskt dragit ner på koleldandet med satsningen på sol- och vindkraft, hade man behållit kärnkraften så hade neddragningen av kol kunnat vara ännu större; hade man valt att bygga nya reaktorer hade det knappast hjälpt koleldningen under 20-talet på grund av byggtiderna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Lignite = brunkol)
de 14 kärnkraftverk som stängts i Tyskland de senaste tio åren var i genomsnitt producerande 33 år – och nu killgissar jag: jag finner det sannolikt att alla dessa som var driftsatta 1975-1986 skulle behövt moderniseras / kompletteras för att klara EU-kraven på oberoende härdkylning som kom efter Fukushima
Redigerat: