707 963 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 881 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 881 inlägg
Nu har ju mycket av det du klagar på inte skett för att staten stjäl, utan tvärtom för att vi i perioder haft en regering som bestämt sig för att staten (och regioner) ska ha så lite inflytande och ägande som möjligt - och följaktligen närmast skänkt bort våra av skattekollektivet finansierade och ägda tillgångar till näringslivet, som tackade och tog emot. Googla näringsminister Maud Olofsson (eller varför inte regionråd Filippa Reinfeldt som sålde vårdcentraler till sina tjejkompisar för 1 krona styck).Maskintok skrev:
Redigerat:
Jo då jag är väl medveten om detta.Eriksgatan skrev:
Nu har ju mycket av det du klagar på inte skett för att staten stjäl, utan tvärtom för att vi i perioder haft en regering som bestämt sig för att staten (och regioner) ska ha så lite inflytande och ägande som möjligt - och följaktligen närmast skänkt bort våra av skattekollektivet finansierade och ägda tillgångar till näringslivet, som tackade och tog emot. Googla näringsminister Maud Olofsson (eller varför inte regionråd Filippa Reinfeld som sålde vårdcentraler till snia tjejkompisar för 1 krona styck).
Och jo staten stjäl och har stulit.
När de stora kraftverksdammarna inklusive kraftverk byggdes, fanns det några andra privata intressenter då till de investeringarna eller var det bara staten som slantade upp? Jag undrar om det fanns någon opposition mot tanken att staten skulle förse sina medborgare med elkraft. Jag har inget emot det idag heller. Staten är ju en garant för vissa basbehov hos sina medborgare och där ingår väl el?D Daniel 109 skrev:Okej, fel av mig skogen ägs till 17% av staten. Vattenfall har 47% marknadsandel i Sverige. 19% om man räknar hela norden.
Men jag tycker ändå att jämförelsen med virke är relevant. Det är en inhemsk produkt som vi har bra förutsättningar för produktion av och ett tydligt eget behov. Varför inte skydda den egna marknaden där om vi ska göra det på elmarknaden?
Det är en retorisk fråga, jag tycker att vi ska ha en fri marknad med våra grannar. Oavsett om det handlar om el eller virke.
Att politiker numer ser sig som storföretagare och ska köpa och sälja på en internationell marknad har ju inte gått så där bra. Maud O spelade väl bort en 70 miljarder på energiaffärer i Europa. Att våra nationella tillgångar i vattenkraft används till medborgarna är väl bara bra. Vi kan ju inte ta ansvar för hur tyskarna hanterar sin elförsörjning.
En utmärk fråga, när malmbanan började byggas var den privat men jag tror att staten var tvungen att komma med för att elektrifieringen skulle vara möjlig.O OlleKlockare skrev:
Syftet med USAs politik i dessa ärenden är att hindra ökat ryskt inflytande i Europa. Om den politiken kommer att lyckas eller om den är bra är en annan fråga.L Lasse Ln skrev:Jag kan förstå Rysslands frustration hur Europa styrs av nyckfulla USA-s handelsrestriktioner. När inte USA fick sälja sin dyra LNG hittade USA på ståltullar till oss. Ryssland är ute efter långa kontrakt som ger långsiktig planering precis som alla andra vill ha det. Hade sedan USA återgått till kärnavtalet med Iran så att vi i Europa kan handla med Iran igen utan nya påhitt av USA skulle det öppna för att köpa naturgas av Iran tills vi anpassat oss efter en annan verklighet för gaspriset. Det var många Europeiska företag som drabbades av miljardförluster med USA-s påhittade sanktioner som bara gjort stor skada men det var nog syftet också liksom Brexit då USA sett EU som hot när vår förhandlingsposition ökat med EU-s samarbete. Rättare sagt så är det som att välja mellan pest eller kolera. Jag är säker på att med bättre och mer handel med Ryssland kan inte Eliten(Putin) styra landet och då skulle möjligheterna till ett friare Ryssland öka. Drar vi Lärdom av de sanktioner som USA satte in mot Iran 2002 med alla militärbaser runt Iran? så ska vi inte göra som USA, som mest är ute efter herravälde(återstår om Biden är annorlunda än Obama som även han var en skitstövel bakom fasaden) jag hoppas Biden blir bättre.
Brexit var bara en stor kaotiskt katastrof. Det tycks inte vara så att någon på ja-sidan hade koll på nånting alls och många, många väljare var mycket lättledda.
Att Putin skulle ha mindre möjligheter att styra Ryssland om Ryssland (dvs Putin och hans kumpaner) blev rikare pga handel med EU förefaller ganska orimligt.
Staten äger inte all elproduktion i Sverige, men ja, ju mera man säljer desto mer tjänar man, oftast.J JohanLun skrev:
Det finns även utländska ägare av elproduktion i Sverige. Fortum är ett finskt bolag som är en stor delägare i några svenska kärnkraftverk. Finska staten är majoritetsägare i Fortum.
Men staten subventionerar väl inte någon elproduktion?
Priset bestäms på elmarknadsbörsen (Nord Pool). Staten har inte direkt några stora möjligheter att höja eller sänka elpriset. Staten kan påverka priset genom de skatter som finns på elektricitet, och som förstås bara påverkar svenska elkonsumenter. Om dessa skatter sänks kommer förvisso några att hävda att staten subventionerar elpriset.
Efter EUs bildande (som började med kol- och stålunionen) har Europa (åtminstone de i EU ingående staterna) haft den längsta fredsperioden någonsin.J JohanLun skrev:Då vi är med i EU så tycker jag isåfall de är de andra länderna som gör fel.
Sen kan jag vara tveksam om EU verkligen är en god ide som det ser ut idag.
Mycket regler och bidrag. Lite för stor skillnad mellan medlemsländerna för att det ska funka.
Problem med att kriminella kan resa från land till land.
Att ha fri handel mellan länder (utan tullar) tycker jag dock är en bra idé.
Nu är vi med i EU. Då får vi ta det onda med det goda.
För att svenska elproducenter inte ska få sälja el till resten av EU så måste Sverige gå ur EU. det blir inte roligt. Se hur "bra" det går för UK efter brexit.K Nils Andersson1 skrev:
Det var förstås en retorisk fråga till dem i tråden som tycks tro att nätkapaciteten för att sälja el till utlandet helt har betalats med svenska skattepengar.Eriksgatan skrev:
Googla gärna istället för att ta upp lästid genom att upprepa dig. Googling säger att Baltic Cable AB ingår i en koncern där modern är Statkraft Asset Holding As. Det är alltså ondskefulla norrmän med extremt låga egna elpriser från vattenkraft som finansierat kabeln för att driva upp elpriset i Sverige och på så vis få mer betalt för sin vattenkraftexport till Sverige och söderut. Nöjd och glad nu?![]()