707 955 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag förstår inte, säljer vi elen billigt till Tyskland och dyrt till Sverige? Ska ett tyskt företag med fabrik i Sverige få betala mer för elen? Eller ett svenskt företag i Tyskland få köpa billig el från Sverige?
Jag har levt i någon slags föreställning att el har ett marknadspris och man betalar vad den kostar, att den inte är subventionerad...
Ska vi om elen är subventionerad då inte subventionera tex trä till svenska företag?
Jag har levt i någon slags föreställning att el har ett marknadspris och man betalar vad den kostar, att den inte är subventionerad...
Ska vi om elen är subventionerad då inte subventionera tex trä till svenska företag?
Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga.Maskintok skrev:
Obegripligt. Förklara tydligare vad du menar. Vilket marknadspris är för lågt? (Marknadaspriser är väl f.ö. närmast definitionsmässigt varken för låga eller för höga?)
Ska man sälja till utlandet så ska det vara så dyrt att inte det producerande landets invånare behöver istort sätt betala för energin eller nätet..P pmd skrev:
Det är inte landets (alla) invånare som producerar energin.Maskintok skrev:
Vad gäller nätet så upprepar jag min fråga: hur finansierades bygget av Baltic Cable?
Det är precis det som har hänt den senaste tiden. Jag vill inte heller att staten ska subventionera elpriset. Då får jag betala mer skatt istället.J JohanLun skrev:
Jag skriver inte om någon kabel utan om elnätet här hemma.P pmd skrev:
Sedan vad är det för skitsnack om att inte vi skattebetalare har stått för fiolerna..
Vi har bekostat allt från vind, sol, vattenkraft till kärnkraft..
Och uppbyggnaden av elnätet från de att staten började till att jag betalade nätavgiften sist.. Sedan att de skyller på att nätet skall uppgraderas spelar ingen roll, det är skattebetalarna som betalar.