J
Jag förstår inte, säljer vi elen billigt till Tyskland och dyrt till Sverige? Ska ett tyskt företag med fabrik i Sverige få betala mer för elen? Eller ett svenskt företag i Tyskland få köpa billig el från Sverige?

Jag har levt i någon slags föreställning att el har ett marknadspris och man betalar vad den kostar, att den inte är subventionerad...

Ska vi om elen är subventionerad då inte subventionera tex trä till svenska företag?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är vi som har betalat dessa nät under många år..
Hur finansierades bygget av Baltic Cable?

P
Maskintok skrev:
Låter mest som någon fått en fylle idé och lyckats sälja in den.. pga att vi skattebetalare betalar kalaset..
Hur betalar skattebetalarna kalaset?

P
K karlmb skrev:
Det är väl ingen naturlag att Sverige ska hjälpa hela EU med billig el?
De delar av EU som köper el från svenska elleverantörer får den inte som gåva. De får betala gällande marknadspris.

A
P pmd skrev:
Hur betalar skattebetalarna kalaset?
Så staten tjänar inget på detta menar du?
marknadspris är för lågt för att sälja energi till utlandet.. när man kan hålla kostnaderna låga hemma istället..

P
Maskintok skrev:
Nä staten bör aldrig låta detta ske, men den ska inte ens låta det gå in på den vägen för att det är väldigt lätt att den tappar greppet..
Med ditt scenario skulle de flesta av landets företag gå omkull pga ökande omkostnader. Vad ska staten göra för att förhindra det?

A
P pmd skrev:
Med ditt scenario skulle de flesta av landets företag gå omkull pga ökande omkostnader. Vad ska staten göra för att förhindra det?
se till att inga höga kostnader läggs på varken bränsle eller energi.. nätavgifter bör regleras ner avsevärt.

P
J JohanLun skrev:
Jag förstår inte, säljer vi elen billigt till Tyskland och dyrt till Sverige?
Hur mycket lägre pris säljer "vi" till Tyskland för jämfört med till Sverige?

P
Maskintok skrev:
Så staten tjänar inget på detta menar du?
Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga.
marknadspris är för lågt för att sälja energi till utlandet.. när man kan hålla kostnaderna låga hemma istället..
Obegripligt. Förklara tydligare vad du menar. Vilket marknadspris är för lågt? (Marknadaspriser är väl f.ö. närmast definitionsmässigt varken för låga eller för höga?)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
se till att inga höga kostnader läggs på varken bränsle eller energi.. nätavgifter bör regleras ner avsevärt.
Det skulle ju inte påverka elpriset som man betalar till producenten.

A
P pmd skrev:
Jag menar ingenting. Jag ställde en fråga.

Obegripligt. Förklara tydligare vad du menar. Vilket marknadspris är för lågt? (Marknadaspriser är väl f.ö. närmast definitionsmässigt varken för låga eller för höga?)
Ska man sälja till utlandet så ska det vara så dyrt att inte det producerande landets invånare behöver istort sätt betala för energin eller nätet..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Hur mycket lägre pris säljer "vi" till Tyskland för jämfört med till Sverige?
Ja, det är det jag undrar. Jag levde i tron att vi har marknadspris på el. Om tyskarna vill betala mer går priset upp... Men jag vet inte, det var en retorisk fråga.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ska man sälja till utlandet så ska det vara så dyrt att inte det producerande landets invånare behöver istort sätt betala för energin eller nätet..
Det är inte landets (alla) invånare som producerar energin.

Vad gäller nätet så upprepar jag min fråga: hur finansierades bygget av Baltic Cable?

P
J JohanLun skrev:
Ja, det är det jag undrar. Jag levde i tron att vi har marknadspris på el. Om tyskarna vill betala mer går priset upp... Men jag vet inte, det var en retorisk fråga.
Det är precis det som har hänt den senaste tiden. Jag vill inte heller att staten ska subventionera elpriset. Då får jag betala mer skatt istället.

A
P pmd skrev:
Det är inte landets (alla) invånare som producerar energin.

Vad gäller nätet så upprepar jag min fråga: hur finansierades bygget av Baltic Cable?
Jag skriver inte om någon kabel utan om elnätet här hemma.
Sedan vad är det för skitsnack om att inte vi skattebetalare har stått för fiolerna..
Vi har bekostat allt från vind, sol, vattenkraft till kärnkraft..
Och uppbyggnaden av elnätet från de att staten började till att jag betalade nätavgiften sist.. Sedan att de skyller på att nätet skall uppgraderas spelar ingen roll, det är skattebetalarna som betalar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.