723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det är svårt att diskutera med dig när du blandar ihop alla delar.
När det gäller nätavgiften så är den största delen regional elnät. De är i allmänhet i privat ägo. Många var kommunala men har sålts ut.
Så även om skattebetalarna var ägarna så är de utköpta. (Korkat men så är det)
När det gäller nätavgiften så är den största delen regional elnät. De är i allmänhet i privat ägo. Många var kommunala men har sålts ut.
Så även om skattebetalarna var ägarna så är de utköpta. (Korkat men så är det)
Jag kan förstå Rysslands frustration hur Europa styrs av nyckfulla USA-s handelsrestriktioner. När inte USA fick sälja sin dyra LNG hittade USA på ståltullar till oss. Ryssland är ute efter långa kontrakt som ger långsiktig planering precis som alla andra vill ha det. Hade sedan USA återgått till kärnavtalet med Iran så att vi i Europa kan handla med Iran igen utan nya påhitt av USA skulle det öppna för att köpa naturgas av Iran tills vi anpassat oss efter en annan verklighet för gaspriset. Det var många Europeiska företag som drabbades av miljardförluster med USA-s påhittade sanktioner som bara gjort stor skada men det var nog syftet också liksom Brexit då USA sett EU som hot när vår förhandlingsposition ökat med EU-s samarbete. Rättare sagt så är det som att välja mellan pest eller kolera. Jag är säker på att med bättre och mer handel med Ryssland kan inte Eliten(Putin) styra landet och då skulle möjligheterna till ett friare Ryssland öka. Drar vi Lärdom av de sanktioner som USA satte in mot Iran 2002 med alla militärbaser runt Iran? så ska vi inte göra som USA, som mest är ute efter herravälde(återstår om Biden är annorlunda än Obama som även han var en skitstövel bakom fasaden) jag hoppas Biden blir bättre.M M.sandström skrev:
demokrater är ulvar i fåra kläder..L Lasse Ln skrev:Jag kan förstå Rysslands frustration hur Europa styrs av nyckfulla USA-s handelsrestriktioner. När inte USA fick sälja sin dyra LNG hittade USA på ståltullar till oss. Ryssland är ute efter långa kontrakt som ger långsiktig planering precis som alla andra vill ha det. Hade sedan USA återgått till kärnavtalet med Iran så att vi i Europa kan handla med Iran igen utan nya påhitt av USA skulle det öppna för att köpa naturgas av Iran tills vi anpassat oss efter en annan verklighet för gaspriset. Det var många Europeiska företag som drabbades av miljardförluster med USA-s påhittade sanktioner som bara gjort stor skada men det var nog syftet också liksom Brexit då USA sett EU som hot när vår förhandlingsposition ökat med EU-s samarbete. Rättare sagt så är det som att välja mellan pest eller kolera. Jag är säker på att med bättre och mer handel med Ryssland kan inte Eliten(Putin) styra landet och då skulle möjligheterna till ett friare Ryssland öka. Drar vi Lärdom av de sanktioner som USA satte in mot Iran 2002 med alla militärbaser runt Iran? så ska vi inte göra som USA, som mest är ute efter herravälde(återstår om Biden är annorlunda än Obama som även han var en skitstövel bakom fasaden) jag hoppas Biden blir bättre.
Fast om staten nu äger elproducenterna lär de ju tjäna mer pengar om de säljer dyrt till Tyskland?P pmd skrev:
Om vi redan subventionerat elproduktion men inte äger den ser jag inte hur vi ska hindra att sälja till Tyskland, vi är ju med i EU.
Är vi med i EU är det svårt att subventionera svenska företag genom lägre el priser. Med fri rörlighet så blir det ju så att vi isåfall har bekostat elen med skatten. Hellre då sänka skatten och höja elpriset.
En av riskerna jag ser med kärnkraft är att tidshorisont är så lång att man riskerar att behöva bekosta bygge eller nedläggning, avfall med skatt. Ska finnas fonderade pengar, men om det inte räcker? Men just i detta nu är det nog (med klimathotet) vettigast att köra kärnkraften istället för gas eller olja.
Jag tycker inte vi ska subventionera elproduktion med skatt.
spelar ingen roll.D Daniel 109 skrev:
Det är vi fortfarande som har betalat för dessa nät från början.
Att sedan någon sålt dem har inte med saken att göra... en normalt funtad regering hade bara sagt, äg näten ta betalt och sedan utelämnat energiskatten och avgifter helt.. För det är att skraffbeskatta.
Lite udda åsikt från någon som är så extremt mån om äganderätten i andra sammanhang.
Att tänka är fritt. Men sen är det så att även om man tänkt något bra så kanske det inte funkar pga andra människor. I detta fallet så är det så. Andra politiker i andra länder gör det som är det bästa för egna landet.D Daniel 109 skrev:Okej, fel av mig skogen ägs till 17% av staten. Vattenfall har 47% marknadsandel i Sverige. 19% om man räknar hela norden.
Men jag tycker ändå att jämförelsen med virke är relevant. Det är en inhemsk produkt som vi har bra förutsättningar för produktion av och ett tydligt eget behov. Varför inte skydda den egna marknaden där om vi ska göra det på elmarknaden?
Det är en retorisk fråga, jag tycker att vi ska ha en fri marknad med våra grannar. Oavsett om det handlar om el eller virke.
I Tyskland skyddar de egen produktion av bilar. I Danmark får du som Svensk inte köpa skog, fastigheter, mark. Detta trotts att de är med i EU. Men danskar kan köpa skog i Småland.
Försök att sätta in pengar som svensk i en Norsk bank. Det går ej. Vi som svenskar måste släppa detta med hur de borde vara och se hur det är i praktiken. Då ska andra från EU inte få köpa skog eller el, eller sommarstugor.
Nä inte direkt.D Daniel 109 skrev:
insåg man att det hänger ihop med en stat som är ute efter att stjäla och straffa så är åsikten helt normal.
dessutom tycker jag väldigt illa om hur detta har sköts.. före 2011 så var det inte dessa problem.. Med skyhöga avgifter och pålagor..
Låter helt normalt och det funkar fint för min del.. jag har inget med dessa länder att göra...K Nils Andersson1 skrev:Att tänka är fritt. Men sen är det så att även om man tänkt något bra så kanske det inte funkar pga andra människor. I detta fallet så är det så. Andra politiker i andra länder gör det som är det bästa för egna landet.
I Tyskland skyddar de egen produktion av bilar. I Danmark får du som Svensk inte köpa skog, fastigheter, mark. Detta trotts att de är med i EU. Men danskar kan köpa skog i Småland.
Försök att sätta in pengar som svensk i en Norsk bank. Det går ej. Vi som svenskar måste släppa detta med hur de borde vara och se hur det är i praktiken. Då ska andra från EU inte få köpa skog eller el, eller sommarstugor.
Då vi är med i EU så tycker jag isåfall de är de andra länderna som gör fel.K Nils Andersson1 skrev:Att tänka är fritt. Men sen är det så att även om man tänkt något bra så kanske det inte funkar pga andra människor. I detta fallet så är det så. Andra politiker i andra länder gör det som är det bästa för egna landet.
Sen kan jag vara tveksam om EU verkligen är en god ide som det ser ut idag.
Mycket regler och bidrag. Lite för stor skillnad mellan medlemsländerna för att det ska funka.
Problem med att kriminella kan resa från land till land.
Att ha fri handel mellan länder (utan tullar) tycker jag dock är en bra idé.
Nu är vi med i EU. Då får vi ta det onda med det goda.
Nu blir detta lite utanför, men att exportera el till Tyskland har vi inte fått tycka något om. Från början skulle vårt låga elpris göra vår industri rik. Detta pga att vi har bra förutsättningar för elproduktion. Men då ska vi inte sälja EL till resten av EU.J JohanLun skrev:Då vi är med i EU så tycker jag isåfall de är de andra länderna som gör fel.
Sen kan jag vara tveksam om EU verkligen är en god ide som det ser ut idag.
Mycket regler och bidrag. Lite för stor skillnad mellan medlemsländerna för att det ska funka.
Problem med att kriminella kan resa från land till land.
Att ha fri handel mellan länder (utan tullar) tycker jag dock är en bra idé.
Nu är vi med i EU. Då får vi ta det onda med det goda.
En annan fråga är, hur långt är vi ifrån att vi får kollaps i elnätet? Det borde ju inte vara helt omöjligt möjligt att räkna på.
Hur mycket vindfri produktion finns att tillgå i norra Europa, och vad är teoretisk max-förbrukning?
Jag jobbade i Mumbai för några år sen och där räckte inte elen så man hade delat upp Mumbai i sju delar och så man släckte elen i en stadsdel per veckodag (skräckscenario såklart, men så var det där)
Hur mycket vindfri produktion finns att tillgå i norra Europa, och vad är teoretisk max-förbrukning?
Jag jobbade i Mumbai för några år sen och där räckte inte elen så man hade delat upp Mumbai i sju delar och så man släckte elen i en stadsdel per veckodag (skräckscenario såklart, men så var det där)
Problemet är att det inte är "Sverige" som äger produktion av el eller varor utan olika förtag (vilka ibland är statligt ägda).K karlmb skrev:
Om man som t.ex Holmen äger både skog, pappersbruk och vattenkraftverk kan man väja att sälja råvara, förädla eller sälja el direkt men den möjligheten finns inte som land, då är det protektionism och handelshinder.
Elporduktionsbolaget tjänar inte mer pengar på att säja el billigt till SSAB som tillverkar stål än de gör genom att sälja elen till Tyskland istället.
Visst, men staterna kontrollerar kraftnätet. Så om inte SVK öppnar för export så måste elen konsumeras lokalt.T toolman77 skrev:Problemet är att det inte är "Sverige" som äger produktion av el eller varor utan olika förtag (vilka ibland är statligt ägda).
Om man som t.ex Holmen äger både skog, pappersbruk och vattenkraftverk kan man väja att sälja råvara, förädla eller sälja el direkt men den möjligheten finns inte som land, då är det protektionism och handelshinder.
Elporduktionsbolaget tjänar inte mer pengar på att säja el billigt till SSAB som tillverkar stål än de gör genom att sälja elen till Tyskland istället.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Googla gärna istället för att ta upp lästid genom att upprepa dig. Googling säger att Baltic Cable AB ingår i en koncern där modern är Statkraft Asset Holding As. Det är alltså ondskefulla norrmän med extremt låga egna elpriser från vattenkraft som finansierat kabeln för att driva upp elpriset i Sverige och på så vis få mer betalt för sin vattenkraftexport till Sverige och söderut. Nöjd och glad nu?P pmd skrev:
Redigerat: