P paralun skrev:
Igår så höll man frekvensen inom gränserna men skulle man få fel på en eller flera viktiga överföringar, ställverk eller att troligen sämst O3 snabbstoppas så skulle säkert frekvensen sjunka under gränserna.
Frekvensen hålls ju på 50 Hz genom att produktion samt förbrukning hela tiden är lika (med små variationer)
Vi har små marginaler just nu.
Så är der väl alltid? Vad var skillnad igår mot alla andra dagar menar du?
Hur driften och balansen sker i nätet ät strikt reglerat! I alla driftsfall klarar man ett bortfall av en komponent (N-1). Dock kan det sedan krävas större åtgärder för att landa i ett nytt driftsläge som uppfyller N-1 kriteriet... Men att SVK tillåter att nätet ligger på undantag från det en helt vanlig fredag har jag väldigt svårt att tro!
Och även om O3 skulle vara ett stort och svårt bortfall tror jag inte det är den känsligaste punkten! Sannolikt finns en punkt i överföringen som hanterar större effekt än så...

P pmd skrev:
Knappast Marviken. Såvitt jag vet får nya kärnreaktorer bara byggas på platser där det redan finns kärnreaktorer.
Kan så vara, funkar Studsvik?

C
mnils skrev:
Svenska staten 100% så vi kan utgå från att hela styrelsen är politiskt tillsatt och kommer driva den agenda som för tillfället är på modet i Rosenbad.
Undrar vems idé det var att investera i tyska brunkolsverk?

P pmd skrev:
Tillståndsprocessen har nog komplicerats en del sen förra omgången av kärnkraftsbyggande. Minst 10 års harvande i byggnadsnämnder, länsstyrelser och miljödomstolar får vi nog räkna med.

Plus att att utgången i tillståndsprocessen inte alls är given.
Det är kanske så att lagstiftningen behöver anpassas så att Sverige kan fortsätta att ha god tillgång på planerbar kraft även i framtiden..

I Ingenjör Jesper skrev:
Så är der väl alltid? Vad var skillnad igår mot alla andra dagar menar du?
Hur driften och balansen sker i nätet ät strikt reglerat! I alla driftsfall klarar man ett bortfall av en komponent (N-1). Dock kan det sedan krävas större åtgärder för att landa i ett nytt driftsläge som uppfyller N-1 kriteriet... Men att SVK tillåter att nätet ligger på undantag från det en helt vanlig fredag har jag väldigt svårt att tro!
Och även om O3 skulle vara ett stort och svårt bortfall tror jag inte det är den känsligaste punkten! Sannolikt finns en punkt i överföringen som hanterar större effekt än så...
Igår låg importen av el på mellan 500-1000MW och kopplar man det till en större störning så skulle säkert nätet och frekvensen sjunka. Sen håller jag med dig om att överföring/ställverk skulle skapa en värre störning. Utan att fråga Google så var väl senaste stora störningen i slutet på 80-talet när ett ställverk exploderade. SvK själv har ju sedan under flera år varnat för små marginaler.

F fribygg skrev:
Det är kanske så att lagstiftningen behöver anpassas så att Sverige kan fortsätta att ha god tillgång på planerbar kraft även i framtiden..
Det behöver inte ta så lång tid, endera O4/O5 eller R5/6, Vattenfall har redan gjort djupare utredningar om R5/R6. Sen blir naturligvis snittpriset på elen dyrare men vi slipper extrema svängningar som nu.
England (franska EDF) bygger kärnkraftverk där staten då garanterar ett minimipris (efter massor med protester från miljöpartiklarna)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Priset ökar aldrig av att ny produktion tillförs pga av hur auktionsförfarandet är byggt

P paralun skrev:
Det behöver inte ta så lång tid, endera O4/O5 eller R5/6, Vattenfall har redan gjort djupare utredningar om R5/R6. Sen blir naturligvis snittpriset på elen dyrare men vi slipper extrema svängningar som nu.
England (franska EDF) bygger kärnkraftverk där staten då garanterar ett minimipris (efter massor med protester från miljöpartiklarna)
I England får ju deras havsbaserade vindkraft högre garanterat elpris.

A ajn82 skrev:
Priset ökar aldrig av att ny produktion tillförs pga av hur auktionsförfarandet är byggt
Nu vet jag inte hur du räknar? Stora delar av året har vi ett stort elöverskott och låga spot-priser.
Sen främst då under vintern så uppkommer det underskott beroende på innehåll vattenmagasin, hur mycket det blåser, andra länders behov osv.
Det finns ingen som kan göra en rimlig ekonomisk kalkyl att bygga en ny större produktionsanläggning med de här förutsättningarna!

Inte på grund av den nya kraften, men man får inse att med dagens lagstiftning kommer de priser vi kan vänta oss bli högre än med dagens 70-/80-talskärnkraft , som förr eller senare måste mönstras ut.

Vi kan förstås titta på hur regleringen i exempelvis Sydkorea ser ut som gör att deras nya kärnkraft är hälften så dyr som den europeiska, men vad är oddsen på det?

P paralun skrev:
Nu vet jag inte hur du räknar? Stora delar av året har vi ett stort elöverskott och låga spot-priser.
Sen främst då under vintern så uppkommer det underskott beroende på innehåll vattenmagasin, hur mycket det blåser, andra länders behov osv.
Det finns ingen som kan göra en rimlig ekonomisk kalkyl att bygga en ny större produktionsanläggning med de här förutsättningarna!
Hur menar du att spotpriset skulle kunna öka? Vill du sälja till högre pris än nuvarande spot får du helt enkelt inte sälja, de med lägst pris får sälja först så fyller man på med successivt dyrare leverantörer tills behovet är uppfyllt.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vore bra om ny stabil kraft kunde garanteras ett visst minimumpris som finansieras av de som erbjuder slumpkraft. Ansluta ett nytt vindkraftverk? Inga problem, men du måste leverera minst n MW x timmar per dygn/vecka/år. Så får de köpa in det av ett kärnkraftverk exempelvis.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Hur menar du att spotpriset skulle kunna öka? Vill du sälja till högre pris än nuvarande spot får du helt enkelt inte sälja, de med lägst pris får sälja först så fyller man på med successivt dyrare leverantörer tills behovet är uppfyllt.
Man är tvungen att sätta en minimiersättning för produktionen för att någon ska bygga, precis det har man gjort i England, Hinkley Point (som då av flera skäl varit en röra). Sedan behövs det statlig inblandning och styrning av marknaden men det är det kanske värt?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
"Elpriset höjs från 43,7 öre/kWh (35 öre exkl moms) till 1,60 kr/kWh (1,28 kr/kWh exkl moms)."

Ja, det var ju en nätt liten höjning på endast ca 270 %. ;)
Jag äger andelar där. Man har höjt andelspriset hela tiden.
De säger att det beror på att tillverkning av el är i fel område. Därmed blir det kostnader för föreningen att ge el till kunder i Område 3.
Kraftverken är i område 2. Allt detta beror på EU, som en expert på el sa " Med elområden i Sverige är vi i praktiken som flera olika länder". EU vill ha det så att det kan vara större skillnad mellan Norrland och Småland än mellan Småland och Danmark. Detta har också regeringen gjort åt EU.

D
P pmd skrev:
Det är olämpligt att basera kraftverksplanering på MP-argument.
Jag är ju pragmatiker så jag tycker det verkar vara en bra ide att ställa vindkraftverken där det blåser mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.