P
K karlmb skrev:
Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta.
Var finns regelverket att läsa?
I Nordpools styrelse sitter ländernas stamnätsmyndigheter. Alla måste vara överens, som i EU ungefär.
Har någon av intressenterna i Nordpool protesterat?
SVK satt och sov på uppdrag av regeringen, troligen.
För att regeringen tyckte att den var för populär?

P pmd skrev:
Var finns regelverket att läsa?

Har någon av intressenterna i Nordpool protesterat?

För att regeringen tyckte att den var för populär?
Ser ut som karlmb har allför livlig fantasi.

Nordpool är en börs, inget annat!!

"Nord pool har som vedtektsfestet formål å organisere, drive og videreutvikle en markedsplass for fysisk handel med elektrisk kraft og andre energiprodukter i de områder som anses som adekvate, samt tilby tjenester som står i forbindelse med slik handel.

Att tro att Nordpool skulle vara nån överstatlig myndighet som trumfar de Nordiska ländernas regeringar är självklart nonsens. Här i Norge beslutas ev kablar av Stortinget, precis som Riksdagen beslutar för Sverige.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Känslan är att det blåser ännu mer utanför Falsterbo?
Det är olämpligt att basera kraftverksplanering på MP-argument.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det ligger redan fullt synliga snurror där, det negativa är att det är danskarnas, bara att köra på, folk gnäller i början men de får snabbt något nytt att oja sig över.
Om danskarna lyckades klaga så mycket att Sverige stängde Barsebäck så kan väl golfarna klaga tills Danmark stänger de vindkraftverken?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
på något sätt behöver man något som hanterar dynamiken i utbud och efterfrågan – den största kärnkraftsnationen, Frankrike, med runt 70% kärnkraft som baskraft reglerar variationerna med hjälp av vattenkraft (dock låga nivåer i magasinen i fjol) och med att bränna gas och lite kol/olja samt med export/import till grannländerna
Andelen el producerad av kärnkraft i Frankrike tycks minska stadigt.
71.6 % säger den här källan, vilket stämmer bra med din siffra.
På Wikipedia ser man hur det har sett ut förr: 87.9 % 2004.

P
T tergo skrev:
snart blir det en till Politiker om Microsofts bygge i Staffanstorp: ”Känns som att man blivit lite lurad” | SVT Nyheter
"Men flera kommunpolitiker i stadsbyggnadsnämnden är kritiska till att de inte fått tillräckligt mycket information om vad de röstade ja till när bygglovet klubbades igenom".

Det sämsta argumentet genom tiderna: "vi har inte fått nån information". Puckon. Ta själv reda på vad det handlar om innan du röstar. Tillämpa annars Heinleins princip.

Synd att man inte längre kan stryka namn på valsedlarna.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen vete tusan hur vi borde klassa en serverhall för den genererar ju inte särskilt många arbetstillfällen (sen betalar ju de anställda skatt)
Ett datacenter generar nog inte så värst många arbetstillfällen, nej. Den generar nog mest kunder.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
E Emanuel01 skrev:
Detta såg ju inte så bra ut:
[länk]
Hi, hi. Är felskrivningen "kärnkräft" en undermedveten syftning på kärnkraftens kräftgång i Sverige, eller en syftning på att man kan få kräfta av radioaktiv strålning? ;)

P
E Emanuel01 skrev:
Detta såg ju inte så bra ut:
[länk]
Har någon undersökt finansiella kopplingar mellan "miljörörelsen" och Ryssland?
Sovjetunionen finansierade ju delvis den s.k. fredsrörelsen i Västeuropa på 1970- och 1980-talen (och kanske tidigare) för att undergräva den politiska stabiliteten i Väst.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men allvarligt så är det stor risk att SvK får ta fram sina frånkopplingsplaner om frekvensen sjunker.
Det behövs inte så mycket mer än läget nu på morgonen och en till störning på en större produktionsanläggning.
Hur låg var frekvensen som lägst?

P
D djac skrev:
Stor respekt för Lars inom andra områden men här undrar jag hur det stod till, han sväljer både propaganda och agiterar i en ton som får mig att undra, jag bortser från detta och tror att han fortsatt kan vara skarp framöver.
Vilken propaganda syftar du på?

P
D djac skrev:
Fast Vattenfall är ett bolag, det är inte staten, så dår får ju Vattenfall investera och inte staten, det är i det avseendet jag tyckte du blandade friskt?
Vem äger Vattenfall?

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
I SE3 är väl Ringhals och Marviken tänkbara lokaliseringar?
Knappast Marviken. Såvitt jag vet får nya kärnreaktorer bara byggas på platser där det redan finns kärnreaktorer.

P
D djac skrev:
Jag tror nog att man kan säga att många företag utför tjänster som kan uppfattas som samhällsnyttiga. Det är superenkelt, om man blåser bort det vilseledande spinnet, det byggs så få kärnkraftverk för att kalkylen är för svag, så enkelt och så svårt. Resten är bara trams och röstfiske.
Den ekonomiska kalkylen är osäker och den politiska framtiden är osäker. Det förstnämnda delvis beroende på det sistnämnda.

P
D djac skrev:
Ja vi får se om det bildas kö, jag har själv inte så mycket pengar eller kreditvärdig till den nivån, ser gärna att det byggs kärnkraft, ffa i södra Sverige men är också realist och de jag känner i branschen är alla skeptiska till att det kan göras inom nuvarande marknadskonstruktion, så jag kan inte sätta så stora förhoppningar till detta. Inte heller så sugen på att bli (oanständigt) i bägge (oanständigt), dvs jag är inte beredd att både betala bygget och sen fortsätta subventionera med överprisad el.

Men självklart öppen för förslag om någon kan presentera en aptitlig affär :)
Någon måste bygga klimatvänlig baskraft om vi inte ska få det som i Kalifornien där man har lagt ner alla kärnkraftverk utom ett och nu planerar att bygga fem gaskraftverk för att inte behöva ha roterande bortkoppling för ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.