D
P pmd skrev:
Den ekonomiska kalkylen är osäker och den politiska framtiden är osäker. Det förstnämnda delvis beroende på det sistnämnda.
Jo, man kan ju såklart helt bortse från att produkten (elen) blir dyr, det är annars normalt att man beaktar det när man bygger en tillverkningsenhet ;) Det är så man argumenterar om man vill bevara drömmar.

D
P pmd skrev:
Någon måste bygga klimatvänlig baskraft om vi inte ska få det som i Kalifornien där man har lagt ner alla kärnkraftverk utom ett och nu planerar att bygga fem gaskraftverk för att inte behöva ha roterande bortkoppling för ofta.
Jag kan hålla med, det jag tycker är spännande är vem denna någon kommer vara, det finns ju hela religioner som väntar på just någon.. finns likheter

D
P pmd skrev:
Det gör ju inte det (tillräckligt mycket) enligt länken i inlägg #4619? Är den utredningen felaktig?

Blåser det tillräckligt mycket? Var hittar man det väderdatat?
SHMI

P paralun skrev:
Man är tvungen att sätta en minimiersättning för produktionen för att någon ska bygga, precis det har man gjort i England, Hinkley Point (som då av flera skäl varit en röra). Sedan behövs det statlig inblandning och styrning av marknaden men det är det kanske värt?
Ja, gör man det blir det ju ett skattestöd till dem, tror dock inte det syns på spot priserna

Jag är för övrigt helt för att använda skatt för att garantera en stabil och trygg elförsörjning, finns få saker jag tycker är mer vettigt än det

D
A ajn82 skrev:
Ja, gör man det blir det ju ett skattestöd till dem, tror dock inte det syns på spot priserna

Jag är för övrigt helt för att använda skatt för att garantera en stabil och trygg elförsörjning, finns få saker jag tycker är mer vettigt än det
Då bygger jag hellre i egen regi och säljer till rimliga priser, att använda folks skattepengar för att stötta en "marknad" gräver bara ett ännu större hål vi någon gång ska ta oss ur.

D djac skrev:
Då bygger jag hellre i egen regi och säljer till rimliga priser, att använda folks skattepengar för att stötta en "marknad" gräver bara ett ännu större hål vi någon gång ska ta oss ur.
Jag är gärna med och crowd-fundar kärnkraft, bara väntar på att någon ska driva det

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Jag är gärna med och crowd-fundar kärnkraft, bara väntar på att någon ska driva det
Du menar som vattnet i våra kranar..?

Vi kanske kan bygga i polen eller annat område med bra kablar till se4 men mindre byråkrati?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar som vattnet i våra kranar..?
Förstår inte liknelsen?
Jag är för att bygga kärnkraft med skattemedel, men jag är även för att delfinansiera ur egen ficka om möjlighet ges. Har redan tecknat ett abonnemang med enbart kärnkraftsel för att visa mitt intresse

A ajn82 skrev:
Vi kanske kan bygga i polen eller annat område med bra kablar till se4 men mindre byråkrati?
Den fria rörligheten på el verkar inte så fri, betänk att det finns många som vill begränsa import/export eller i extremfall till och med klippa befintliga kablar.
Ny reaktor i Barsebäck är jag gärna med på.

P pmd skrev:
Vad är det som talar för att prisnivån kommer att "normaliseras" under 2022?
I och för sig så blir förstås en högre prisnivå mer och mer normal ju längre den håller i sig …
.
Terminspriserna

Z Zodde skrev:
Terminspriserna
Terminspriset (ENoFUTBLYR-22)verkar ligga på 76öre för 2022 och det är ju högre än vad vi är vana vid.

mnils skrev:
Svenska staten 100% så vi kan utgå från att hela styrelsen är politiskt tillsatt och kommer driva den agenda som för tillfället är på modet i Rosenbad.
VF är ett affärsdrivande verk som INTE påverkas av vem som sitter i Rosenbad.
MEd ditt argument skulle styrelsen bytas ut varje gång vi får ny regering men det sker alltså INTE.

P paralun skrev:
Nu vet jag inte hur du räknar? Stora delar av året har vi ett stort elöverskott och låga spot-priser.
Sen främst då under vintern så uppkommer det underskott beroende på innehåll vattenmagasin, hur mycket det blåser, andra länders behov osv.
Det finns ingen som kan göra en rimlig ekonomisk kalkyl att bygga en ny större produktionsanläggning med de här förutsättningarna!
Elpriset visar i stort sett INGA säsongsvariationer så att elen är dyrare op vintern är en myt.

D
A ajn82 skrev:
Förstår inte liknelsen?
Jag är för att bygga kärnkraft med skattemedel, men jag är även för att delfinansiera ur egen ficka om möjlighet ges. Har redan tecknat ett abonnemang med enbart kärnkraftsel för att visa mitt intresse
Jag kan också tänka mig bygga kärnkraft med skattemedel, enligt samma modell som vi gör för vatten, men att bygga kärnkraft ÅT företag MED skattemedel, som sen ka skörta upp oss på elen, är jag inte sugen på.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.