723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo, man kan ju såklart helt bortse från att produkten (elen) blir dyr, det är annars normalt att man beaktar det när man bygger en tillverkningsenhetP pmd skrev:
Jag kan hålla med, det jag tycker är spännande är vem denna någon kommer vara, det finns ju hela religioner som väntar på just någon.. finns likheterP pmd skrev:
Ja, gör man det blir det ju ett skattestöd till dem, tror dock inte det syns på spot prisernaP paralun skrev:
Jag är för övrigt helt för att använda skatt för att garantera en stabil och trygg elförsörjning, finns få saker jag tycker är mer vettigt än det
Då bygger jag hellre i egen regi och säljer till rimliga priser, att använda folks skattepengar för att stötta en "marknad" gräver bara ett ännu större hål vi någon gång ska ta oss ur.A ajn82 skrev:
Den fria rörligheten på el verkar inte så fri, betänk att det finns många som vill begränsa import/export eller i extremfall till och med klippa befintliga kablar.A ajn82 skrev:
Ny reaktor i Barsebäck är jag gärna med på.
VF är ett affärsdrivande verk som INTE påverkas av vem som sitter i Rosenbad.mnils skrev:
MEd ditt argument skulle styrelsen bytas ut varje gång vi får ny regering men det sker alltså INTE.
Elpriset visar i stort sett INGA säsongsvariationer så att elen är dyrare op vintern är en myt.P paralun skrev:Nu vet jag inte hur du räknar? Stora delar av året har vi ett stort elöverskott och låga spot-priser.
Sen främst då under vintern så uppkommer det underskott beroende på innehåll vattenmagasin, hur mycket det blåser, andra länders behov osv.
Det finns ingen som kan göra en rimlig ekonomisk kalkyl att bygga en ny större produktionsanläggning med de här förutsättningarna!
Jag kan också tänka mig bygga kärnkraft med skattemedel, enligt samma modell som vi gör för vatten, men att bygga kärnkraft ÅT företag MED skattemedel, som sen ka skörta upp oss på elen, är jag inte sugen på.A ajn82 skrev: