P
T Thomas_Blekinge skrev:
Då var det ju synd att tillförlitliga kärnkraftsverket Ringhals 3 gick sönder två gånger på en vecka mitt i vintern.
Det kraftverket är 40 år gammalt. Det hade nog varit bra att bygga nya kärnkraftverk för cirka 15 år sen.
Eller att inte lägga ner så många kärnkraftverk i förtid. Hursomhelst så är det nog bra med lite redundans även för baskraften.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
bara att kolla vem som styr departementet för närvarande..
Statsministern styr regeringen. Partiledningen styr statsministern. Nu gäller det att vinna valet. Kärnkraft är inte en valfråga som socialdemokraterna vill ha högt upp på dagordningen.

P
Z Zodde skrev:
Ett antal negativa faktorer som inträffar samtidigt är orsaken till prisjucket men som så ofta annars kommer priset normaliseras igen under 2022.
Vad är det som talar för att prisnivån kommer att "normaliseras" under 2022?
I och för sig så blir förstås en högre prisnivå mer och mer normal ju längre den håller i sig …
Kärnkraftens vara lr ikke vara spelar förstår roll på mycket lång sikt om man inte klarar täcka upp med förnybara energikällor men att en reaktor lr 2 står stilla har inte så mycket att säga...
Det går inte att täcka elbehovet med enbart förnybara energikällor, och det går inte heller att hålla elnätet stabilt med enbart förnybara energikällor.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
och så kommer det svenska försvaret med sina löjliga remisser att vindkraftverk skulle påverka försvarsförmågan.
Försvaret invänder inte för att vara löjliga. Inte heller för att jävlas. Försvaret invänder för att vi ska fortsätta att kunna ha en fri elmarknad.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
när det är svaga vindar i Norrland kan det blåsa i södra Sverige och vice versa
Det gör ju inte det (tillräckligt mycket) enligt länken i inlägg #4619? Är den utredningen felaktig?
D djac skrev:
Det blåser alltid (förutom några dagar per år) här iaf, det finns det väderdata på sedan många år.
Blåser det tillräckligt mycket? Var hittar man det väderdatat?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det någon sammanställning av vad ett rörligt elpris blev i snitt under december?
Här finns Vattenfalls graf över rörligt elpris. Kom ihåg att välja elprisområde.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Varierar rörligt elpris mellan olika leverantörer?
Inte så mycket skulle jag tro.
Om jag har fel så för vi veta det snart. ;)

P
F fribygg skrev:
Drygt1400MW och 5 års byggtid om jag minns rätt,
Tillståndsprocessen har nog komplicerats en del sen förra omgången av kärnkraftsbyggande. Minst 10 års harvande i byggnadsnämnder, länsstyrelser och miljödomstolar får vi nog räkna med.

Plus att att utgången i tillståndsprocessen inte alls är given.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Det är dags att byta vd i bolaget Vattenfall, Anna Borg har varit utmärkt på att förverkliga miljöpartiets/sossarnas politik. Nu är det hög tid för en handlingskraftig människa som kan förverkliga en ny politik med ökad baskraftsproduktion. Kanske någon välstånds/utvecklings intresserad från IF Metall kan tillsättas när Magdalena Andersson fått höra medlemmarnas åsikt.
Har ingen åsikt om henne som VD, men det är väl snarare en omläggning av politiken som behövs för att skapa marknadsförutsättningar, snarare än att försöka få vattenfall att genomföra investeringar utan en god lönsamhetskalkyl.

Tittar man på de senaste 10årens energipolitik, så har ju den enbart gett bidrag till elbilar, solceller, hemmabatterier (alla de rätt värdelösa ur ett systemperspektiv för elsystemet i vårt land) samt elcertifikatsystemet som bara fokuserar på kWh (där reglerbarhet eller vinterproduktion inte premieras alls). Elcertifikatsystemet skapade ju i princip bara vindkraft, lite sol, och kanske ett par turbiner i kraftvärmeverken. Men ungefär 99% vind.

Vill man få till mer planerbar produktion än vind, så är det ju andra bidrag eller marknadsmekanismer som behöver införas.

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem äger Vattenfall?
Det är väl en bra fråga. Om jag förstått det rätt har ett minoritetsintresse (under fem procents ägande, så de verkar inte ens behöva registrera sitt ägande) kuppat in sina representanter i styrelsen och tillsatt en vd med en synbart aktivistisk agenda. Det är i alla fall vad den här gruppen säger själv.

Det här är dock inte första gången bolaget ifråga har problem med svaga ägare. Senast det var i ropet var det dock tvärtom, att bolagsledningen fick en svag ägare (även då representerad av någon obskyr minoritetsrepresentant) att gå med på riskabla satsningar – i kolkraft om jag minns rätt.

Oavsett vilket verkar Vattenfall ha svaga och dåliga ägare. Förmodligen skulle det må bäst av att delas upp i sina respektive divisioner och få nya, affärsfokuserade ägare.

• Haha
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
goda vindförhållanden – årsmedelvinden är 9 m/s, och alla minnesgoda trådläsare kommer ju ihåg att vi tidigare i tråden lärde oss att det ger en leverans på cirka 50% av max generatoreffekt

/…/

till saken hör att det i närområdet ute till havs finns en tysk vindkraftpark – med det charmiga namnet EnBW Baltic 2 – som varit i drift sedan 2015 och en dansk vindkraftpark som matar sin ström till Själland (finns även en sladd till Tyskland) och den togs i bruk så sent som i somras
Om området redan har stora vindkraftparker, är inte risken då att en till på närliggande plats ökar volatiliteten utan att tillföra så mycket efterfrågad effekt?

För medeleffekt är som bekant inget som håller ner pristoppar eller garanterar en viss produktionsnivå.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Vem äger Vattenfall?
Svenska staten 100% så vi kan utgå från att hela styrelsen är politiskt tillsatt och kommer driva den agenda som för tillfället är på modet i Rosenbad.

• Gilla
TommyC och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om området redan har stora vindkraftparker, är inte risken då att en till på närliggande plats ökar volatiliteten utan att tillföra så mycket efterfrågad effekt?

För medeleffekt är som bekant inget som håller ner pristoppar eller garanterar en viss produktionsnivå.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Det måste ju vara en rejäl nackdel att vara den sista som bygger ut vindkraft i samma område även om man bortser från "Wake" effekten från övriga turbiner, just att dina nya turbiner har korrelation 1.0 med ett antal turbiner så du har redan perfekt konkurrens på marknaden. Förvisso så säljs ju kanske inte elen med spotpris ändå. Microsoft tex. Såg jag hade köpt massa förnybar el på långt avtal i Sverige, förmodligen pga deras datahall.

Vindkraftsparker ger mer problem än bara radarskugga, planen kan även låsa radarn på bladen av misstag. Något som säkert kan utbildas i att tolkas rätt, men det kan bli farligt om piloten är förvirrad över vad det är.

P
P pmd skrev:
Statsministern styr regeringen. Partiledningen styr statsministern. Nu gäller det att vinna valet. Kärnkraft är inte en valfråga som socialdemokraterna vill ha högt upp på dagordningen.
Va inte alls det jag avsåg..

infrastrukturdepartementet va det jag avsåg.
Tomas Eneroth
Och Farmanbar... tänker inte ens försöka komma ihåg förnamnet...
leder det departementet.

i detta departement kan man förut hitta jurister mm som är medlemmar i mp.

samt att det var väldigt vanligt när departementet hette miljö och energi..
Detta departement har bytt namn några gånger...

styrelsen i vattenfall har de all rätt att byta ut. men jag tror inte s utför detta då det är lojala personer till regeringen som sitter där.

annat kan det bli med annan regering.
Men jag anar att som det ser ut nu så är oppositionen för svag.

Redigerat av moderator:
Mikael_L
B BSOD skrev:
än att försöka få vattenfall att genomföra investeringar utan en god lönsamhetskalkyl.
Det har väl iofs inte hindrat Vattenfall tidigare.
Jag tänker närmast på Nuon-affären och diverse kolkraftverksäventyr.

• Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur låg var frekvensen som lägst?
Igår så höll man frekvensen inom gränserna men skulle man få fel på en eller flera viktiga överföringar, ställverk eller att troligen sämst O3 snabbstoppas så skulle säkert frekvensen sjunka under gränserna.
Frekvensen hålls ju på 50 Hz genom att produktion samt förbrukning hela tiden är lika (med små variationer)
Vi har små marginaler just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.