P
D djac skrev:
Jag kan också tänka mig bygga kärnkraft med skattemedel, enligt samma modell som vi gör för vatten, men att bygga kärnkraft ÅT företag MED skattemedel, som sen ka skörta upp oss på elen, är jag inte sugen på.
Vad säger du om svk bygger och driver då?
Den modellen satt jag och kollade på igår.

F fribygg skrev:
Terminspriset (ENoFUTBLYR-22)verkar ligga på 76öre för 2022 och det är ju högre än vad vi är vana vid.
Med normal skrev jag gott under 1kr
Vad du är van vid bryr jag mig inte om.

Q3 terminens systempris ligger på 30öre och Q4 på 45öre.

Hittade du några fler fel från min 11åriga tillvarelse här på BH?

D
Maskintok skrev:
Vad säger du om svk bygger och driver då?
Den modellen satt jag och kollade på igår.
Säljer de enligt kost+ modellen är det ok, säljer de i linje med ryska gaspriser är det blankt nej för mig.

P
D djac skrev:
Säljer de enligt kost+ modellen är det ok, säljer de i linje med ryska gaspriser är det blankt nej för mig.
Så en inhemsk marknad går inte för sig?
eller menar du exportpriset?
rysk gas har 2 marknader

Z Zodde skrev:
VF är ett affärsdrivande verk som INTE påverkas av vem som sitter i Rosenbad.
MEd ditt argument skulle styrelsen bytas ut varje gång vi får ny regering men det sker alltså INTE.
Nej Vattenfall är sedan 1992 ett aktiebolag och inget verk.

• Gilla
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Japp (beskriv gärna varför ombildandet till AB har något som helst att göra med det vi diskuterar här)men ägs fortfarande 100% av staten trots vad nån skrev ovan och är en STOR aktör på elmarknaden men Vattenfall enskilt påverkar inga elpriser och det är väl det som denna tråd skall handla om...?

P
F fribygg skrev:
som ingår under infrastrukturdepartementet..
;)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Japp men ägs fortfarande 100% av staten trots vad nån skrev ovan och är en STOR aktör på elmarknaden men Vattenfall enskilt påverkar inga elpriser och det är väl det som denna tråd skall handla om...?
vattenfall säljer el de med..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vattenfall säljer el de med..
JA och? Missade du att jag skrev att de är en STOR aktör på elmarknaden?
Aktör = köper. säljer, producerar och konsumerar el...

P
Z Zodde skrev:
JA och? Missade du att jag skrev att de är en STOR aktör på elmarknaden?
Jo men i och med att de säljer el så påverkar de marknaden enskilt lika mycket som i sammanhanget

Maskintok skrev:
Jo men i och med att de säljer el så påverkar de marknaden enskilt lika mycket som i sammanhanget
Filosofisk sett påverkar ALLA priset men vi diskuterar Elprisrekord och att priset skenar har inget med Vattenfall specifikt att göra

P
Z Zodde skrev:
Filosofisk sett påverkar ALLA priset men vi diskuterar Elprisrekord och att priset skenar har inget med Vattenfall specifikt att göra
såg igår skillnad på 119 öre och 79 öre... 119 öre va vattenfall.. Så jo.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
såg igår skillnad på 119 öre och 79 öre... 119 öre va vattenfall.. Så jo.
Förstod inte vad du "såg" ? Kan du förklara?

P
Z Zodde skrev:
Förstod inte vad du "såg" ? Kan du förklara?
om vattenfall tar så pass för elen mot en konkurrent så har de antingen information om framtiden eller så är deras el så pass dyr att de påverkar marknaden med högre pris.

Så jo de är en stor del av marknaden som påverkar både nät och el... Som enskild.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om vattenfall tar så pass för elen mot en konkurrent så har de antingen information om framtiden eller så är deras el så pass dyr att de påverkar marknaden med högre pris.

Så jo de är en stor del av marknaden som påverkar både nät och el... Som enskild.
Förstår fortfarande inte vad du menar.
Tänker på fastpris ut mot privat slutkund.?

Tror du kan glömma att Vattenfalls pris mot privatkund skulle ha någon som helst inverkan på den prisuppgång vi sett i stora delar av Europa...

För du tror väl inte PREEMs dåliga rabatter till kund påverkar världsmarknadspriset på råolja/bensin... :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.