723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Låt mig bara upprepa att jag gärna ser att det byggs ett verk, speciellt här nere i Skåne men att jag inte ser det som realistiskt, baserat på att det blir svårt att lösa det ekonomiskt. Det är mycket man önskar men förnuftsmässigt förstår att man inte får.Boilerplate4U skrev:
Jag tror däremot att det realistiskt sett kommer att byggas vindkraftverk här nere.
Elmarknadskonstruktionen har oss i ett järngrepp och för att något signifikant ska hända måste någon våga ge sig på denna och det ser jag inte att de två (klassiskt) stora partierna visar intresse för.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Det är dags att byta vd i bolaget Vattenfall, Anna Borg har varit utmärkt på att förverkliga miljöpartiets/sossarnas politik. Nu är det hög tid för en handlingskraftig människa som kan förverkliga en ny politik med ökad baskraftsproduktion. Kanske någon välstånds/utvecklings intresserad från IF Metall kan tillsättas när Magdalena Andersson fått höra medlemmarnas åsikt.D djac skrev:
Det var ju inga problem att byta ut styrelsen så kärnkraft blev olönsam, går snabbat att byta styrelse igen till några som är mer affärsmässiga och inte aktivister.D djac skrev:
Ett problem är att det cirkulerar ett slutdatum om att all kärnkraft skall vara avvecklad till 2040 eller 2045 med så kort tid kvar finns ingen som helst chans att räkna hem en investering.
bara att kolla vem som styr departementet för närvarande..mnils skrev:Det var ju inga problem att byta ut styrelsen så kärnkraft blev olönsam, går snabbat att byta styrelse igen till några som är mer affärsmässiga och inte aktivister.
Ett problem är att det cirkulerar ett slutdatum om att all kärnkraft skall vara avvecklad till 2040 eller 2045 med så kort tid kvar finns ingen som helst chans att räkna hem en investering.
Jag tror inte på sånt, att det är svårt att räkna hem kärnkraft är ett globalt faktum, det skulle dock kunna hända saker som gör det möjligt, tex att man slutar subventionera fossilt, om energi från olja/kol/gas får ett mer rättvist pris så tror jag att det kan vara tillräckligt för att knuffa kalkylen över linjen.mnils skrev:Det var ju inga problem att byta ut styrelsen så kärnkraft blev olönsam, går snabbat att byta styrelse igen till några som är mer affärsmässiga och inte aktivister.
Vindkraft får väl byggas, men ingen verkar vilja investera i SE4 nu. Att bygga mer vindkraft är kanske inte lösningen då det är baskraft som saknas? Vindkraft skapar större volatilitet, prisvariationer och elprisrekord är väl inte vad vi svenskar behöver mer av nu?D djac skrev:Låt mig bara upprepa att jag gärna ser att det byggs ett verk, speciellt här nere i Skåne men att jag inte ser det som realistiskt, baserat på att det blir svårt att lösa det ekonomiskt. Det är mycket man önskar men förnuftsmässigt förstår att man inte får.
Jag tror däremot att det realistiskt sett kommer att byggas vindkraftverk här nere.
Elmarknadskonstruktionen har oss i ett järngrepp och för att något signifikant ska hända måste någon våga ge sig på denna och det ser jag inte att de två (klassiskt) stora partierna visar intresse för.
Här i SE 3 vill Holmen (fam Lundberg) bygga storskalig vindkraft av rent kommersiella skäl, men verkar ha fått befolkningen emot sig så vindkraftsinvesteringarna fortsätter nog i SE1
Ja, jag är förvånad att vi låter dansken ha monopol här nere, misstänker att idealism försenar en del byggen men gissar att den kommer att få stå åt sidan snart.F fribygg skrev:Vindkraft får väl byggas, men ingen verkar vilja investera i SE4 nu. Att bygga mer vindkraft är kanske inte lösningen då det är baskraft som saknas? Vindkraft skapar större volatilitet, prisvariationer och elprisrekord är väl inte vad vi svenskar behöver mer av nu?
Här i SE 3 vill Holmen (fam Lundberg) bygga storskalig vindkraft av rent kommersiella skäl, men verkar ha fått befolkningen emot sig så vindkraftsinvesteringarna fortsätter nog i SE1
Primitivt att blanda in partipolitik och Vattenfalls VD/styrelse i diskussionen om elpriser, då har man näppe förstått särskilt mycket.
Avregleringsmotståndarna var märkligt tysta då vi hade rekordlåga år på elpriset (just pga avregleringen) i början och mitten av 2010 talet...
Ett antal negativa faktorer som inträffar samtidigt är orsaken till prisjucket men som så ofta annars kommer priset normaliseras igen under 2022.
Att tro att dagens nivå är den nya normalen blir helt galet.
På fria marknader ser man ofta kraftigt överdrivna prisrörelser, så också i detta fallet...
(Kolla bara hur marknaderna betedde sig mars 2020 då fruktan för COVID slog till)
Kärnkraftens vara lr ikke vara spelar förstår roll på mycket lång sikt om man inte klarar täcka upp med förnybara energikällor men att en reaktor lr 2 står stilla har inte så mycket att säga...
Avregleringsmotståndarna var märkligt tysta då vi hade rekordlåga år på elpriset (just pga avregleringen) i början och mitten av 2010 talet...
Ett antal negativa faktorer som inträffar samtidigt är orsaken till prisjucket men som så ofta annars kommer priset normaliseras igen under 2022.
På fria marknader ser man ofta kraftigt överdrivna prisrörelser, så också i detta fallet...
(Kolla bara hur marknaderna betedde sig mars 2020 då fruktan för COVID slog till)
Kärnkraftens vara lr ikke vara spelar förstår roll på mycket lång sikt om man inte klarar täcka upp med förnybara energikällor men att en reaktor lr 2 står stilla har inte så mycket att säga...
tjaa, kanske finns det lite hopp för SkåneC cpalm skrev:
om Vattenfall får tillstånd för vindkraftparken skulle den kunna vara i drift 2028 (alltså inte att handläggningen ska vara klar då) och leverera el i storleksordningen ungefär 75% av vad Barsebäck 2 fick ur sig i genomsnitt under sina sista fem år i livet
goda vindförhållanden – årsmedelvinden är 9 m/s, och alla minnesgoda trådläsare kommer ju ihåg att vi tidigare i tråden lärde oss att det ger en leverans på cirka 50% av max generatoreffekt
men tillståndet är inte klart ännu, och sen ska det dras en kabel in till land också – genom Trelleborgs kommun, som ju sitter och väntar på att få ström från något tills vidare okänt kärnkraftverk i stället...
till saken hör att det i närområdet ute till havs finns en tysk vindkraftpark – med det charmiga namnet EnBW Baltic 2 – som varit i drift sedan 2015 och en dansk vindkraftpark som matar sin ström till Själland (finns även en sladd till Tyskland) och den togs i bruk så sent som i somras
och vem har byggt och driver denna stora danska vindkraftpark då? jo, Vattenfall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
och så kommer det svenska försvaret med sina löjliga remisser att vindkraftverk skulle påverka försvarsförmågan.
Nå du visade ju tydligt i ditt påstående om fastighetsskatt redan 2014 flera år efter den kommunala fastighetsavgiftens införande dina kunskaper om Sverige, vår politik och beskattning av fastigheter så jag sätter inte så stor vikt vid vad du skriver om "prisjucket" nu.Z Zodde skrev:Primitivt att blanda in partipolitik och Vattenfalls VD/styrelse i diskussionen om elpriser, då har man näppe förstått särskilt mycket.
Att ditt påstående om att priserna kommer normaliseras igen redan i år verkar du vara rätt ensam om att tro när man ser vad priset per kWh blir om man vill teckna ett ettårigt elavtal nu i Januari, Europas energibrist och höga energipriser har knappast någon qvickfix att vänta oavsett vad du tror.
Kul att du ägnar tid åt att gå igenom mina inlägg 8 år tillbaka för att finna att jag kallade fastighetsavgift för fastighetsskatt (har bott i Norge i 25år). Det skulle då diskvalificera mig till att ha en mening om elpriset.? (Som INTE är en isolerad svensk företeelse)F fribygg skrev:Nå du visade ju tydligt i ditt påstående om fastighetsskatt redan 2014 flera år efter den kommunala fastighetsavgiftens införande dina kunskaper om Sverige, vår politik och beskattning av fastigheter så jag sätter inte så stor vikt vid vad du skriver om "prisjucket" nu.
Att ditt påstående om att priserna kommer normaliseras igen redan i år verkar du vara rätt ensam om att tro när man ser vad priset per kWh blir om man vill teckna ett ettårigt elavtal nu i Januari, Europas energibrist och höga energipriser har knappast någon qvickfix att vänta oavsett vad du tror.
Sån argumentationsteknik körde vi i småskolan, är du seriös?
Det är nu inte min TRO att priserna kommer normaliseras utan terminsmarknaden som visar det klart.
For the record, med normalisering menar jag priser klart under 1kr kWh
Att elhandelsbolagen ger dig dåliga priser är ju för att de vill gardera sig mot den kraftig ökade VOLATILITETEN (osäkerheten) elpriset uppvisar.
Du verkar sen inte förstå att Ett ettårigt avtal är en kalkylering av snittpriset i 2022. Då vi startar högt så blir snittet mycket högre än de mer normala priserna vi sannolikt ser sommaren-hösten 2022.
Ta du en timme till och leta mina gamla inlägg så finner du säkert ytterligare fel, du verkar ju vara road av det...
Edit: Ser nu att det var du som skrev om Vattenfalls VD och uppenbarligen kände ett behov/drift att ge tillbaka... *suck*
Redigerat:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
Jaså? Tror du att det är löjligt?T Thomas_Blekinge skrev:
Den här tråden handlar redan om allt och ingenting så varför inte detta med...
Jag kan lätt se att vindkraftsparker till havs är ett stort problem för försvarsmakten. De kommer orsaka en radarskugga som är helt förutsägbar och som gör att man kan flyga/åka in bakom dem utan att det syns vilket kortar förvarningstiden radikalt. Tittar vi på just de vindkraftsparkerna som visas i inlägget ovan ditt så är de inget problem för danskarna eftersom de har radar på Bornholm ändå, samt garanterat kan få radardata från Tyskland via NATO.
Ur en annan aspekt så skulle vindkraftsparker i t.ex. Hanöbukten begränsa försvarets möjlighet till skarpskjutning från Rinkaby och Ravlunda. Samma för div övningsfält i Stockholms skärgård. Överlag ser man att försvaret får problem när folk tillåts bosätta sig för nära deras övningsfält då det klagas på oljud. Även lågflygningsområden påverkas, både till land och till sjöss.
Jag säger inte att man inte borde bygga havsbaserad vind av just det skälet men att kalla försvarets invändningar för löjliga är, ja, löjligt.