K karlmb skrev:
Det är väl ingen naturlag att Sverige ska hjälpa hela EU med billig el?
Det är liksom hela grundtanken med EU att det ska vara fri rörlighet på varor och tjänster.

Den typen av åsikter visar dessutom på stora brister i kunskapen om ekonomi. Det är exportinkomster som gör att vi kan importera. Om vi stoppar export, oavsett om det är el eller plank så kommer vi att förlora ekonomiskt på det. Dessutom skulle investeringarna i kraftproduktion dyka, så elpriset skulle ändå stiga på sikt. Det typen sv protektionism har många gånger visat sig funka dåligt.

Dessutom är inte resten av EU vilja handla med oss utan tullar.

• Gilla
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju direkt korkat att sälja el när vi kan tjäna mångdubbelt mer på att förädla den och våra råvaror till export av papper och stål och verkstadsrodukter mm.
Har du nån aning om vad Sverige lever av?
Jag vet mycket väl vad vi har exporterat, i det nya Sverige ska vi ju inte ha basindustri så vi får väl hitta nått nytt att exportera, jag föreslår ren energi till ett Europa som saknar det.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jodå enligt Allsmäktige den 109:e Daniel, vi ska öppna våra hjärtan och plånböcker för det tyska folket!
jawohl... :crysmile::crysmile:

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jodå enligt Allsmäktige den 109:e Daniel, vi ska öppna våra hjärtan och plånböcker för det tyska folket!
Nej, vi ska sälja dyr el till dem. Sedan köper vi när den är nästan gratis för att spara på vattnet.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag vet mycket väl vad vi har exporterat, i det nya Sverige ska vi ju inte ha basindustri så vi får väl hitta nått nytt att exportera, jag föreslår ren energi till ett Europa som saknar det.
Ren energi :thinking:
istället för bärplockare så blir det typ..
polska cyklister som får trampa på en cykel som driver ett aggregat..
ja det verkar miljövänligt nog..(y):crysmile:

• Haha
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är liksom hela grundtanken med EU att det ska vara fri rörlighet på varor och tjänster.

Den typen av åsikter visar dessutom på stora brister i kunskapen om ekonomi. Det är exportinkomster som gör att vi kan importera. Om vi stoppar export, oavsett om det är el eller plank så kommer vi att förlora ekonomiskt på det. Dessutom skulle investeringarna i kraftproduktion dyka, så elpriset skulle ändå stiga på sikt. Det typen sv protektionism har många gånger visat sig funka dåligt.

Dessutom är inte resten av EU vilja handla med oss utan tullar.
Det fungerade alldeles utmärkt fram tills 2011 när vi fick våra härliga elområden. Hur förklarar du det? :crysmile:

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi ska sälja dyr el till dem. Sedan köper vi när den är nästan gratis för att spara på vattnet.
Öh jaha? Använder du bara el när den är nästan gratis? Bor du i en grotta? Ditt svammel är obegripligt…

• Haha
1
  • Laddar…
Ja, jag märker att du inte begriper. Tyvärr.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag märker att du inte begriper. Tyvärr.
Och du begriper inte heller ett dugg, tyvärr. Jag hoppas du valt det dyraste elavtalet så du bidrar ordentligt till elkassan. :rofl:

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
sunnis
pjodden pjodden skrev:
Att skylla på MP är lite ogenomtänkt, befintlig kärnkraft läggs ner pga att anläggningarna är för gamla och dyra att driva.
Så lät det inte för 10år sedan där man 5år senare med en ny regering beslutade att lägga ner 40% av de befintliga reaktorerna. Den energipolitiska helomvändningen saknar motstycke i modern tid. Oppositionen vill nu investera i nya reaktorer. Det är 100% usel politik där man inte kan ha bredare energiöverenskommelser i mer än 1år. De "leker" fram och tillbaka med helt sinnessjukt dyra anläggningar som det vore ett politiskt flipperspel.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
P
sunnis sunnis skrev:
Så lät det inte för 10år sedan, där man (Med en ny regering) 5år senare beslutade att lägga ner 40% av de befintliga reaktorerna. Den energipolitiska helomvändningen saknar motstycke i modern tid. Oppositionen vill nu investera i nya reaktorer. Det är 100% usel politik där man inte kan ha bredare energiöverenskommelser i mer än 1år. De "leker" fram och tillbaka med helt sinnessjukt dyra anläggningar som det vore ett politiskt flipperspel.
klart de gör.. de behöver varken visa ansvar eller hosta upp pengarna... Då är det lätt att spela flipperspel.

P
Maskintok skrev:
alla kostnader för hushållen ökar och även om staten skulle gå in med högre bidrag eller stimulera marknaden så betyder det bara att den gör av med skattemedel den inte har råd egentligen att avvara för att stöda den hungriga massan... Det är billigare för staten att sluta upp med dessa dumheter totalt.
Om de flesta av landets företag riskerar att gå omkull så är nog inte det bästa som staten kan göra att göra ingenting …
Det skulle bli dyrt i längden. Och då inte bara räknat i kronor och ören. Pengar skulle f.ö. inte vara så mycket värda i en sådan situation.

P
P pmd skrev:
Om de flesta av landets företag riskerar att gå omkull så är nog inte det bästa som staten kan göra att göra ingenting …
Det skulle bli dyrt i längden. Och då inte bara räknat i kronor och ören. Pengar skulle f.ö. inte vara så mycket värda i en sådan situation.
Nä staten bör aldrig låta detta ske, men den ska inte ens låta det gå in på den vägen för att det är väldigt lätt att den tappar greppet..

P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror mig ha hört att kärnkraftsmotsåndet i miljöpartitkretsar är en ganska så lokal företeelse. Å andar sidan har väl Tyskland redan avveckalt sin till förmån för brunkol, luftföroreingar och global uppvärmning....
Energiewende är allmänt populärt så vitt jag vet.

P
D Daniel 109 skrev:
Tyskarna får väl reglera med Rysk gas.
Det finns en viss risk med det …

Maskintok skrev:
Nä staten bör aldrig låta detta ske, men den ska inte ens låta det gå in på den vägen för att det är väldigt lätt att den tappar greppet..
Staten har tappat greppet redan.
När det statliga LKAB inte får bryta malm i Kiruna pga formalia och den samhällsviktiga cement produktionen på Gotland hindras av länsstyrelse och domstolar.

Nu har vi ett energipris som sannolikt gör att vår svenska industri förlorar sin position på exportmarknaden när nuvarande avtal löper ut.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.