723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Tja, det finns gott om folk som låst sitt pris på runt 70 öre här i tråden, så det kan inte vara så hopplöst dyrt...K karlmb skrev:
Pratade med en person i verkligheten häromdagen som hade låst på 70 öre och tyckte jag borde gjort samma... Det var då jag räknade ut min snittkostnad, och det visade sig att min elkostnad (inklusive uppskattad förbrukning och snittpriset 190 öre för december) var 300 spänn lägre varje månad under hela 2020 och 2021....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Tur för dig.Dan_Johansson skrev:
Tja, det finns gott om folk som låst sitt pris på runt 70 öre här i tråden, så det kan inte vara så hopplöst dyrt...
Pratade med en person i verkligheten häromdagen som hade låst på 70 öre och tyckte jag borde gjort samma... Det var då jag räknade ut min snittkostnad, och det visade sig att min elkostnad (inklusive uppskattad förbrukning och snittpriset 190 öre för december) var 300 spänn lägre varje månad under hela 2020 och 2021....
Gå och gör nåt annat då.
Nu är ju "all el" vi skickar på dem väl bara en droppe i havet för Europas förbrukning, vi skickar väl max en bra bit under 1000MW till Tyskland, kanske ca 1000MW till Tyskland, Danmark tillsammans. Nu kommer tyskarna stänga 4 block, dvs 4 ggr mer än de får från Sverige.K karlmb skrev:
Jag tror inte våra kablar förändrar något i deras syn på sitt gasberoende.
Klart det går att förhandla om avtalen, förvandla dom. Vi kan även härma britterna, köra en Svexit.K karlmb skrev:Varför skulle det inte gå att förvandla om avtalet?
Med hänvisning till medborgarnas och industrins klagomål i Norden.
Och vad säger att vi ska ha obegränsad rätt till import? Så tänker ju bara en egoist.
Vi är på gång att skapa olika former av reservkraft så behovet är inte alls så stort snart.
Givet att det finns vatten kvar i reservoarerna.
Det är inte där problemet ligger, utan problemet är att åstadkomma något som blir bättre.
Där tror jag inte du sitter med svaret.
Men vad bra, då slutar vi exportera när det behövs här hemma!Mikael_L skrev:
Nu är ju "all el" vi skickar på dem väl bara en droppe i havet för Europas förbrukning, vi skickar väl max en bra bit under 1000MW till Tyskland, kanske ca 1000MW till Tyskland, Danmark tillsammans. Nu kommer tyskarna stänga 4 block, dvs 4 ggr mer än de får från Sverige.
Jag tror inte våra kablar förändrar något i deras syn på sitt gasberoende.
Det är inte så svårt. Det fungerade utmärkt innan i somras.Mikael_L skrev:
Sällan att man ser så enkla åtgärder serverade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Och ändå går det inte att få någon att investera i baskraft. Tänka sig!