K karlmb skrev:
Det gör vi ju sett på helårsbasis.
Att du inte elpriset är så farligt får ju stå för dig. Vi andra tycker inte det är ok.
Tja, det finns gott om folk som låst sitt pris på runt 70 öre här i tråden, så det kan inte vara så hopplöst dyrt...

Pratade med en person i verkligheten häromdagen som hade låst på 70 öre och tyckte jag borde gjort samma... Det var då jag räknade ut min snittkostnad, och det visade sig att min elkostnad (inklusive uppskattad förbrukning och snittpriset 190 öre för december) var 300 spänn lägre varje månad under hela 2020 och 2021....

• Gilla
pmd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det blir mer fokus på deras gasberoende om vi inte dumpar all el på dem hela tiden.
Så du tror att det blir lättare för dem att ställa om, utan el?

Och dessutom blir våra egna elproducenter glada när de får mindre betalt för elen?

• Haha
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Börja producera el då, om det nu är så överprissatt. Att införa exportförbud är inte rimligt.
Att sälja när man inte har tillräckligt är inte rimligt däremot.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du tror att det blir lättare för dem att ställa om, utan el?

Och dessutom blir våra egna elproducenter glada när de får mindre betalt för elen?
Är det vi eller de som behöver ställa om?
Är det vi eller elproducenterna som bestämmer över kraftnätet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det finns gott om folk som låst sitt pris på runt 70 öre här i tråden, så det kan inte vara så hopplöst dyrt...

Pratade med en person i verkligheten häromdagen som hade låst på 70 öre och tyckte jag borde gjort samma... Det var då jag räknade ut min snittkostnad, och det visade sig att min elkostnad (inklusive uppskattad förbrukning och snittpriset 190 öre för december) var 300 spänn lägre varje månad under hela 2020 och 2021....
Tur för dig.
Gå och gör nåt annat då.

MultiMan
Vindkraften ger hela 313MW för närvarande.

Energifördelningsdiagram och tårtdiagram som visar andelen kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vindkraft och vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fan så dåligt, om alla svennar skaffar en motionscykel och cyklar samtidigt går det kanske på ett ut...

Mikael_L
K karlmb skrev:
Det blir mer fokus på deras gasberoende om vi inte dumpar all el på dem hela tiden.
Nu är ju "all el" vi skickar på dem väl bara en droppe i havet för Europas förbrukning, vi skickar väl max en bra bit under 1000MW till Tyskland, kanske ca 1000MW till Tyskland, Danmark tillsammans. Nu kommer tyskarna stänga 4 block, dvs 4 ggr mer än de får från Sverige.
Jag tror inte våra kablar förändrar något i deras syn på sitt gasberoende.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Varför skulle det inte gå att förvandla om avtalet?
Med hänvisning till medborgarnas och industrins klagomål i Norden.
Och vad säger att vi ska ha obegränsad rätt till import? Så tänker ju bara en egoist.
Vi är på gång att skapa olika former av reservkraft så behovet är inte alls så stort snart.
Givet att det finns vatten kvar i reservoarerna.
Klart det går att förhandla om avtalen, förvandla dom. Vi kan även härma britterna, köra en Svexit.
Det är inte där problemet ligger, utan problemet är att åstadkomma något som blir bättre.
Där tror jag inte du sitter med svaret.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är ju "all el" vi skickar på dem väl bara en droppe i havet för Europas förbrukning, vi skickar väl max en bra bit under 1000MW till Tyskland, kanske ca 1000MW till Tyskland, Danmark tillsammans. Nu kommer tyskarna stänga 4 block, dvs 4 ggr mer än de får från Sverige.
Jag tror inte våra kablar förändrar något i deras syn på sitt gasberoende.
Men vad bra, då slutar vi exportera när det behövs här hemma!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Klart det går att förhandla om avtalen, förvandla dom. Vi kan även härma britterna, köra en Svexit.
Det är inte där problemet ligger, utan problemet är att åstadkomma något som blir bättre.
Där tror jag inte du sitter med svaret.
Det är inte så svårt. Det fungerade utmärkt innan i somras.
Sällan att man ser så enkla åtgärder serverade.

Och slutar importera när det behövs ;)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Och slutar importera när det behövs ;)
Varför då? Vi kan exportera stora mängder och ge tillbaka, men inte under dessa förhållanden.
Det är ingen naturlag att vi måste ha rådande avtal.
Och det är snarast elproducenterna som vill skära guld i första hand.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Och ändå går det inte att få någon att investera i baskraft. Tänka sig!

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå går det inte att få någon att investera i baskraft. Tänka sig!
Om det är nuvarande prisnivåer som krävs för det så anser jag det fel väg att gå.
Bättre att SVK upphandlar baskraft och på det sättet säkrar investeringarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.