Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga att vi inte kan välja, så länge vi är med i EU...
Knappast är du någon allvetare då.

Tror nog att vi hade suttit i marknadsdomstolen snabbare än man kan säga "Khashayar Farmanbar, energiminister" om vi klippt kabeln....
Vilken domstol är det? Vem leder den?
Hur fungerar den domstolen?
Finns där inte något veto?

C cpalm skrev:
Nä, det kanske är så. Någon skrev förvisso tidigare att det var frivilligt att delta i EU:s öppna elmarknad.
Ja, det är frivilligt. Dock är det ju inte nödvändigt att vara helt utanför. Det var vi liksom inte förra året.

P
K karlmb skrev:
Vilken domstol är det? Vem leder den?
Hur fungerar den domstolen?
Finns där inte något veto?
EG domstolen.
Den är placerad i Luxemburg.
Den har som syfte att pröva olika ställningar emot EU lagar och regler.

marknadsdomstolen har inget i detta att göra då det är en marknad mellan EU medlemmar inte olika aktörer i sig..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hej vilt?
Sverige och UK tex har tidigare förhandlat rätt mkt. EU:s grundtanke är att det ska vara regler som alla medlemmar kan acceptera, Sverige har lika mkt veto som Polen tex som i åratal lyckats blockera flera saker.
Att länder på kontinenten är vana vid helt andra elpriser än vi är ju också för att de dels har varmare klimat, dels sällan använder el för uppvärmning som vi.
Alla länder har dina förutsättningar och därför funkar inte allt överallt.
Har ni inte följt med öht på nyheterna de senaste 20 åren?
Tja, om Storbritannien och EU förhandlade så framgångsrikt (för den som ville ändra förutsättningarna, dvs Storbritannien) varför genomförde de brexit?

För övrigt kan ju ingen veta vad som skulle hända om vi ens började förhandla, men jag tror att man är bra naiv om man tror att ett litet skitland med 10 miljoner människor i utkanten av EU skulle få nån slags gräddfil på något område...

Tja, om Storbritannien och EU förhandlade så framgångsrikt (för den som ville ändra förutsättningarna, dvs Storbritannien) varför genomförde de brexit?

För övrigt kan ju ingen veta vad som skulle hända om vi ens började förhandla, men jag tror att man är bra naiv om man tror att ett litet skitland med 10 miljoner människor i utkanten av EU skulle få nån slags gräddfil på något område...
Man är bra obildad om man inte känner till att Sverige liksom Tyskland har veto om allt som gäller EUs mellanstatliga förhållanden.
Du läser inte vad jag skriver. Det finns massor av saker som länder har lagt sitt veto mot. Då får EU förhandla om.
I detta fall har Sverige haft någon form av undantag sägs det, för att man inte släppt på vad det var 60% av kapaciteten via tillgängliga ledningar när grannländerna kallar på el.
Detta undantag är just en sådan förhandling som någon (kanske Tyskland) nu ville upphäva genom att börja kräva vad som står i avtalet.
Det kan man göra förstås, men det är inte givet att landet i fråga måste gå med på det.
Allt är en förhanlding, så även detta.
Men med syltryggar i landet bror duktig, så är det förstås inte långt till en liten justering till vår nackdel. Och det var på den vägen det var när SVK fick order om att godkänna Statnets planer på 2 feta nya kablar från Sydnorge.
Man fattade inte att detta skulle leda till europeiska priser rakt av i sydnorge och sydsverige.
Och i hela landet när bror duktig uppgraderat elsytemet, vilket iofs kommer att ta några år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man är bra obildad om man inte känner till att Sverige liksom Tyskland har veto om allt som gäller EUs mellanstatliga förhållanden.
Du läser inte vad jag skriver. Det finns massor av saker som länder har lagt sitt veto mot. Då får EU förhandla om.
I detta fall har Sverige haft någon form av undantag sägs det, för att man inte släppt på vad det var 60% av kapaciteten via tillgängliga ledningar när grannländerna kallar på el.
Detta undantag är just en sådan förhandling som någon (kanske Tyskland) nu ville upphäva genom att börja kräva vad som står i avtalet.
Det kan man göra förstås, men det är inte givet att landet i fråga måste gå med på det.
Allt är en förhanlding, så även detta.
Men med syltryggar i landet bror duktig, så är det förstås inte långt till en liten justering till vår nackdel. Och det var på den vägen det var när SVK fick order om att godkänna Statnets planer på 2 feta nya kablar från Sydnorge.
Man fattade inte att detta skulle leda till europeiska priser rakt av i sydnorge och sydsverige.
Och i hela landet när bror duktig uppgraderat elsytemet, vilket iofs kommer att ta några år.
Det är många om och men.. Frågan är väl inte vad man kunde gjort, utan vad som ska göras nu? Jag tror inte att börja bråka med EU är rätt väg att gå, helt enkelt.

Boilerplate4U
Det är många om och men.. Frågan är väl inte vad man kunde gjort, utan vad som ska göras nu? Jag tror inte att börja bråka med EU är rätt väg att gå, helt enkelt.
Har du förslag på några alternativ om kan lösa problematiken i närtid utan att omförhandla villkoren?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Historien är full av politiska förvecklingar när verkligheten kommer ikapp aningslösa politikers beslut.
Så även inom EU.
Ingen sade sig förutspå denna prisutveckling och flera länder ger idag stöd till sina medborgare för att stötta dem.
Sverige kan också börja tänka på sina medborgare med skattesänkningar eller med att låta saker och ting återgå till hur de var 2020.
Svårare än så är det inte, oavsett vad liberalerna säger.
Det är snart valår, just saying....

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har du förslag på några alternativ om kan lösa problematiken i närtid utan att omförhandla villkoren?
Det beror väl på vad som man tycker problemet är?

Elpriset ser jag som sekundärt här, och speciellt för min egen del. 2020 hade jag en snittkostnad på 22,1 öre per kWh, 2021 ser vi ut att hamna på ungefär 70-75 öre... Jag förbrukar ca 18000 kWh om året, vilket ger en merkostnad på ungefär 750 spänn i månaden... Gör ingen skillnad alls ..

Att vi (i EU) lägger ner kärnkraftverk och vissa länder blir beroende av rysk gas tror jag är viktigare problem att fokusera på, men i det sammanhanget tror jag att det är bättre göra genensam sak inom EU och faktiskt stöttar länder som haft stor kolförbrukning med vår miljövänligare el.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Att vi (i EU) lägger ner kärnkraftverk och vissa länder blir beroende av rysk gas tror jag är viktigare problem att fokusera på, men i det sammanhanget tror jag att det är bättre göra genensam sak inom EU och faktiskt stöttar länder som haft stor kolförbrukning med vår miljövänligare el.
Oavsett orsak och vad man vill uppnå blir det nog svårt att få till förändringar på den inre marknaden utan att omförhandla villkoren vilket ytterst faller på våra politiker. Det skulle i så fall vara om alla aktörer försöker få till ett "sidoavtal" men utan att ha någon detaljerad insikt i avtalsjuridik gissar jag att det blir väldigt svårt att genomföra i praktiken med EU's goda minne.

Det beror väl på vad som man tycker problemet är?

Elpriset ser jag som sekundärt här, och speciellt för min egen del. 2020 hade jag en snittkostnad på 22,1 öre per kWh, 2021 ser vi ut att hamna på ungefär 70-75 öre... Jag förbrukar ca 18000 kWh om året, vilket ger en merkostnad på ungefär 750 spänn i månaden... Gör ingen skillnad alls ..

Det blir mer fokus på deras gasberoende om vi inte dumpar all el på dem hela tiden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
genensam sak inom EU och faktiskt stöttar länder som haft stor kolförbrukning med vår miljövänligare el.
Det gör vi ju sett på helårsbasis.
Att du inte elpriset är så farligt får ju stå för dig. Vi andra tycker inte det är ok.

Börja producera el då, om det nu är så överprissatt. Att införa exportförbud är inte rimligt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.