723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Exporten är väl begränsad iaf om det byggs ny baskraft?D Daniel 109 skrev:
Kablarna sväljer ju inte hur mkt som helst.
Eller tänkte du att vi skulle bygga ännu fler kablar mot kontinenten i din heliga marknads "lag"s namn ?
Vad är då nyttan med mer baskraft?
Du börjar låta lite desperat.
Jag syftade mer på Norden. Grannländer som vi ofta har samma elpris som.
För att det alltid har funnits en ganska stark falang inom det konservativa partiet som ogillar EU och har velat att Storbritannien ska lämna EU. För att få tyst på den falangen föreslog David Cameron en folkomröstning om saken och fick parlamentet med sig. Han trodde förstås att det brittiska folket skulle rösta för att stanna i EU men hade inte räknat med att populisterna och nationalisterna skulle få så starkt stöd. Det lönar sig att ljuga i politiken.Dan_Johansson skrev:
Vem förstod det? Gjorde du?K karlmb skrev:Men med syltryggar i landet bror duktig, så är det förstås inte långt till en liten justering till vår nackdel. Och det var på den vägen det var när SVK fick order om att godkänna Statnets planer på 2 feta nya kablar från Sydnorge.
Man fattade inte att detta skulle leda till europeiska priser rakt av i sydnorge och sydsverige.
Jag tror att importmöjligheterna övervägde från Sveriges sida när man byggde kablar från Sverige till Tyskland för snart 30 år sen.
Varför behövde SVK godkänna Statnetts kablar från Norge till Storbritannien?
Skattesänkningar på elektricitet kommer att drabba skattebetalarna negativt eftersom andra skatter måste höjas för att kompensera. Förutsägbarhet i skattesystemet håller jag högt.K karlmb skrev:
Svensk politik kan inte styra Putins gaskranar oavsett vem som vinner vårt nästa riksdagsval.
Nej, staten har rätt att göra så. Var hittar du stöd för dina märkliga idéer?D Daniel 109 skrev:
Skillnaden blir förstås att svenska folket får samma möjligheter som storbolag att terminssäkra en stor del av sina elinköp.
Vv förklara hur det är ett "brott" mot den fria marknaden att alla har samma möjligheter!
Nej, men svensk politik kan avgöra hur mkt exportkapacitet det ska finnas.P pmd skrev:
Infrastruktur med varierande lönsamhet och utnyttjande men krav på lägstanivå kan mycket väl motiveras att drivas statligt. Man behöver inte expropriera, man kan ju tänka sig att köpa upp nybygga och driva ett antal kärnkraftverk som garanterar en basstabilitet i elnätet. Givetvis inte subventionera el, men kanske ta större risk att ha överkapacitet än privata aktörer som ju faktiskt kan tjäna på att det är en bristsituation.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Nyårsaftonen bjuder på månadens klart lägsta pris i SE3 och 4.
Studerar man hur det ser ut på timbasis denna dag ser man också tydligt att huvudorsaken till det konstant höga priset i södra Norge inte är de nya kablarna utan helt enkelt att det regnat/snöat för lite senaste året.
Studerar man hur det ser ut på timbasis denna dag ser man också tydligt att huvudorsaken till det konstant höga priset i södra Norge inte är de nya kablarna utan helt enkelt att det regnat/snöat för lite senaste året.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...empel-i-el-krisen.438695/page-24#post-4549311Magnus E K skrev:
Jag klistrade in lite statistik för SE3 och december, verkar som det blev fel tråd... Hade tänkt lägga den här... Uppenbarligen har det hänt något eftersom det svänger såpass mycket de senaste två åren... 18-19 ser det jämnare ut....
Du lank säkra genom att teckna ett fast avtal. Jag gissar att du inte vill köpa en bestämd mängd el varje timme till nästa vinter, vilket skulle bli fallet om du köper på termin.K karlmb skrev: