723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, självklart!J JohanLun skrev:Generellt är jag för fri handel, men resurser som byggts up av skattepengar för att få samhället att funka är inte alltid lämpliga att sälja ut. Tex tycker jag inte att det skulle vara ok att järnvägen användes 100% till godstransporter även om något företag var villig att betala 10ggr mer än persontrafik. Dessa tillgångar är skapade för vårt samhälle och inte som en vinstdrivande verksamhet. Ska man tillåta fri konkurrens måste man även skriva in en servicenivå och prisramverk eller tillse det inte är en bristsituation.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Problemet är att om vi börjar förhandla om att göra inskränkningar i den fria marknaden inom EU kommer de länder som "drar nytta" av "vår el" snabbt dra in andra områden av marknaden i diskussionen..K karlmb skrev:Varför skulle det inte gå att förvandla om avtalet?
Med hänvisning till medborgarnas och industrins klagomål i Norden.
Och vad säger att vi ska ha obegränsad rätt till import? Så tänker ju bara en egoist.
Vi är på gång att skapa olika former av reservkraft så behovet är inte alls så stort snart.
Givet att det finns vatten kvar i reservoarerna.
Vilket inte betyder att vi ska sälja allt på export.D Daniel 109 skrev:
Så har Nordkorea gjort tex med ris, så gjorde Stalin med Ukrainas vete.
Trams, alla vet att det är en balans mellan de egna medborgarnas synpunkter och umbäranden resp frihandel.Dan_Johansson skrev:
Nu menar jag ju så klart inte handel i största allmänhet, utan specifikt den svenska elproduktionen.Dan_Johansson skrev:
Ur ett marknadsteoretiskt perspektiv är ju frågeställningen i princip om man tjänar mest på att sälja en förhållandevis billig råvara eller att utnyttja den som en konkurrensfördel i den inhemska industrin?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Men elbolagen skiter väl i om de säljer till svenskar eller andra EU-medborgare, deras mål är att få så mycket betalt som möjligt.
I så fall får vi väl förstatliga dem, vilket jag har svårt att se att de flesta partier ställer sig bakom.
I så fall får vi väl förstatliga dem, vilket jag har svårt att se att de flesta partier ställer sig bakom.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Har du inget bättre att komma med?K karlmb skrev:
Om EU gärna låter länder förhandla hejvilt om förutsättningarna för ett enskilt lands deltagande i projektet, varför lät man inte Storbritannien bryta ut den fria rörligheten?
Och med tanke på hur brexit slutade, tror du verkligen att de stora länderna, som alla har dyrare elpris än oss, skulle bry sig ett skit om att tillgodose våra önskemål i den förhandlingen?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag skulle säga att vi inte kan välja, så länge vi är med i EU...C cpalm skrev:Nu menar jag ju så klart inte handel i största allmänhet, utan specifikt den svenska elproduktionen.
Ur ett marknadsteoretiskt perspektiv är ju frågeställningen i princip om man tjänar mest på att sälja en förhållandevis billig råvara eller att utnyttja den som en konkurrensfördel i den inhemska industrin?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det intressanta tycker jag är om vi ställs inför en ny marknadssituation där länder inte vill ha inhemsk produktion, utan hellre köper exempelvis energi och råvaror från andra. Så har vi det ju redan själva med kärnbränsle – det är förbjudet att bryta uran i Sverige, men vi använder gärna andras. Snart är vi väl i liknande situationer med cement och ovanliga jordartsmetaller, att vi skulle kunna lösa det inom landet, men har en lagstiftning som gör det hart när omöjligt.
Så i grunden är Sverige lika kasst som alla andra.
Det här är inte ett marknadsmisslyckande, utan en direkt effekt av politik. Här bör vi också fråga oss vilka vi gör oss beroende av om vi finner oss så rika att vi sätter näsan i vädret och säger att sånt gör vi inte här (men vi köper gärna frukterna).
Problemen är, som jag ser det, inte det som de flesta klagar på.
Så i grunden är Sverige lika kasst som alla andra.
Det här är inte ett marknadsmisslyckande, utan en direkt effekt av politik. Här bör vi också fråga oss vilka vi gör oss beroende av om vi finner oss så rika att vi sätter näsan i vädret och säger att sånt gör vi inte här (men vi köper gärna frukterna).
Problemen är, som jag ser det, inte det som de flesta klagar på.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Hej vilt?Dan_Johansson skrev:
Har du inget bättre att komma med?
Om EU gärna låter länder förhandla hejvilt om förutsättningarna för ett enskilt lands deltagande i projektet, varför lät man inte Storbritannien bryta ut den fria rörligheten?
Och med tanke på hur brexit slutade, tror du verkligen att de stora länderna, som alla har dyrare elpris än oss, skulle bry sig ett skit om att tillgodose våra önskemål i den förhandlingen?
Sverige och UK tex har tidigare förhandlat rätt mkt. EU:s grundtanke är att det ska vara regler som alla medlemmar kan acceptera, Sverige har lika mkt veto som Polen tex som i åratal lyckats blockera flera saker.
Att länder på kontinenten är vana vid helt andra elpriser än vi är ju också för att de dels har varmare klimat, dels sällan använder el för uppvärmning som vi.
Alla länder har dina förutsättningar och därför funkar inte allt överallt.
Har ni inte följt med öht på nyheterna de senaste 20 åren?