723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Vem ska betala det menar du?
Jo det är ju här "skon klämmer" och läget just nu är ju klart komplicerat.Nötegårdsgubben skrev:
Dels ska total marknadsliberalism råda där då politikerna (läs MP) låst in oss i ett hörn.
I sak så råder det då ett stort elöverskott under stora delar av året, problemet med det elöverskottet är att SvK inte byggt ut överföringskapaciteten mellan Sveriges elområden.
Ingen av de stora bolagen kan se någon möjlighet till vinst för en större ny produktionsanläggning som då behövs under kortare tider.
En lösning man sett i England för nya kärnkraftverk är att den som bygger garanteras ett visst elpris (av staten) och jag är övertygad om att det behövs mer reglering inom energiområdet.
Sen bör det här då INTE ligga under SvK som både ska vara en myndighet och affärsdrivande.
Det tycks främst vara du som har väldigt mycket åsikter och lite koll.
Så staten ska upphandla baskraft och sälja på termin? Varför kan inte producenten sälja på termin själv, om nu inte tanken var att staten skulle betala ett överpris.
Så staten ska upphandla baskraft och sälja på termin? Varför kan inte producenten sälja på termin själv, om nu inte tanken var att staten skulle betala ett överpris.
Därför att då säljer producenten på export istället , har du inte märkt det?D Daniel 109 skrev:
Det är ju samma marknad. Skulle staten köpa upp el och sälja enbart till svenska kunder så skulle annan el gå på export, så det blir ingen skillnad. Dessutom ett tydligt brott mot den fria marknaden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Reaktor 3 på ringhals verkar ha stoppats, får se vad det innebär för elpriset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/reaktor-har-stoppats-pa-ringhals
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/reaktor-har-stoppats-pa-ringhals
Vindkraftverk har fått statliga subventioner en tid, men jag tror att vindkraftverk som byggs nu inte får subventioner.J JohanLun skrev:
Elproduktion är inte ett monopol i Sverige. Det finns många elproducerande bolag. Att expropriera dessa vore ett mycket stort ingrepp i det fria näringslivet i Sverige. Det skulle bli dålig stämning.Då är det inte något som bara ska säljas till högstbjudande. Elinfrastruktur, motorvägar, räls mm bör i huvudsak ägas av stat/kommun. Då det i princip är monopol på detta och det inte är rimligt att bygga konkurrerande anläggningar. Småskalig elproduktion kan givetvis vara privat, men inte själva stommen.
Inte känns det speciellt angenämt, inte, men att klaga på dumma idéer är aldrig fel.A Abies koreana skrev:
Se ovan. Dåliga ideologier har lett fram till vår nuvarande situation. Ideologier är sällan vetenskapligt förankrade så jag föreslår att vi alla lyssnar på Greta Thunberg och snabbar upp byggandet av stabil, fossilfri baskraft.
Du skulle ha rätt om det bara fanns ett bolag som drev kärnkraftverk, men nu är det fem bolag (om jag har räknat rätt) som driver kärnkraftverk i Sverige. Knappast ett oligopol i det sammanhanget.J JohanLun skrev:
När det gäller vattenkraftverk är situationen lite annorlunda. De fyra största drivs av Vattenfall, så där kan man kanske tala om ett monopol, men dessa fyra utgör inte merparten av vattenkraften in Sverige.
Vattenfall är ett helstatligt bolag.
Elmarknaden är ju inte isolerad till Sverige heller. Volvo har knappast monopol på personbilar i Sverige.
Stora delar av det statliga järnvägsnätet kom till genom att en bunt privata järnvägar förstatligades.J JohanLun skrev:Generellt är jag för fri handel, men resurser som byggts up av skattepengar för att få samhället att funka är inte alltid lämpliga att sälja ut. Tex tycker jag inte att det skulle vara ok att järnvägen användes 100% till godstransporter även om något företag var villig att betala 10ggr mer än persontrafik.