707 948 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
precis och det är inget jag tycker är okej..D Daniel 109 skrev:
Det är vi som har betalat dessa nät under många år..
och de kan gott hålla samma avgift över hela landet och lågt ska det vara..
Vill andra länder nyttja detta så får de betala för detta precis som vi har gjort..
klart vi ska, men inte på bekostnad på oss själva... Varför ska jag betala för att Tyskland ska nyttja svensk energi?F fribygg skrev:
Det får tyskarna själva betala om de nu absolut ska ha svensk energi..
Medans den inhemska produktionen redan har betalats av oss och därför ska vara billig.
Du tror inte att de gör det? Det känns som mycket gnäll på saker som inte stämmer.Maskintok skrev:
Nej. Problemet är att Norge numera dräneras via en ny kabel till UK.Shakula skrev:
Där vill man sluta elda numera dyr rysk gas till elproduktion.
Så det blir vi som får betala istället.
UK är inte ens med i EU men vi måste vara solidariska tydligen.
Inte bara tyskarna som får betala ett högt pris.F fribygg skrev:
Även vi i Skåne betar samma som dom, hur rättvist är det??
Låter mest som någon fått en fylle idé och lyckats sälja in den.. pga att vi skattebetalare betalar kalaset..K karlmb skrev:
Vi har Tyskägd produktion i landet. Det handlar om företag, är det inte rimligt att de får sälja på hela marknaden?Maskintok skrev:
Ja det är rimligt att Skåne har samma pris som Tyskland. Det borde gälla även norrut, det är brister i nätet som gör att det är billigare norrut.
Som det har varit med markant lägre priser här är inte som det ska vara.
Jag har länge förespråkat installation av dioder på de där ledningarna. Hur kan man vilja importera kontinentens elpriser till ett land som har mkt elintensiv infustri och kallt klimat?Maskintok skrev:
Men jag misstänker att det var kk-lobbyn som ville ha bättre priser sommartid.
Nu får vi betala.
Det är väl ingen naturlag att Sverige ska hjälpa hela EU med billig el?D Daniel 109 skrev:Vi har Tyskägd produktion i landet. Det handlar om företag, är det inte rimligt att de får sälja på hela marknaden?
Ja det är rimligt att Skåne har samma pris som Tyskland. Det borde gälla även norrut, det är brister i nätet som gör att det är billigare norrut.
Flytta ner hit och bidra med dina pengar då, du älskar visst att betala extra mycket för saker!D Daniel 109 skrev:Vi har Tyskägd produktion i landet. Det handlar om företag, är det inte rimligt att de får sälja på hela marknaden?
Det är ju direkt korkat att sälja el när vi kan tjäna mångdubbelt mer på att förädla den och våra råvaror till export av papper och stål och verkstadsrodukter mm.F fribygg skrev:
Har du nån aning om vad Sverige lever av?