Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skissa upp en idealisk marknad har jag nog för grunda kunskaper för, men någon form av ideal kan jag väl rita upp.

Jag tror inte på en helt avreglerad marknad. Jag tycker exempelvis att vi bör arbeta för att fasa ut fossila bränslen och att vi bör skydda oss mot att energi används som vapen av länder som Ryssland.

Och eftersom att jag själv pga. externaliteter vill tvångsavveckla fossilkraften har jag viss förståelse för dem som vill göra samma sak med kärnkraft. Jag tycker att de har fel, men jag vill ju använda samma maktmedel med ett annat mål.

Men den reglering jag vill ha skulle i första hand vara utan subventioner och dold snedvridning. Subventionerna är förvisso inget stort problem tror jag, men andra marknadshinder är det. Om svängmassa är en bristvara i södra Sverige (som det verkar vara) tror jag att det är viktigt att den bryts ut ur elpriset och ersätts i särskild ordning. Om konkursade vindkraftverk som lämnar fundament bakom sig till markägarna att hantera (som det anekdotiskt verkar kunna vara) tror jag att det är rimligt att även vindkraftverk tvingas fondera medel för sin resthantering. Exempelvis. Men framför allt behövs politisk förutsägbarhet.

För att få mer planerbar kraft till stånd tror jag på bättre, snabbare och rättssäkra bygglovsprocesser (det skulle gynna mer än kraftindustrin). Att ha ett maximalt antal kärnkraftverk som bara får finnas på tre förutbestämda platser är exempel på den typ av stelbenthet som måste bort. Tydliga lagregler som tolkas i domstol, inte i politiska processer, krävs. Likaså någon form av koncessionssystem som säkrar kraftverksägarna mot snabba regeländringar.

Sen tror och hoppas jag på en värld där efterfrågan är mer elastisk, så att viss tung industri varvar upp när det blåser, eller att det kan produceras vätgas till industrin och tunga transporter då, för jag tror att vindkraft kommer fortsätta vara den billigaste elen vi kan få, men den har ju uppenbara brister i leveranstrygghet.

Sen räcker det inte med att Sverige kammar sig. Nästan hela Västeuropa lever på drömmar om en renare värld utan att egentligen göra något nämnvärt för att få det. Ju bredare acceptans för att vi står inför en fördubbling av mängden efterfrågad elenergi, desto större chans att få rimliga produktionsförutsättningar. Det kommer sannolikt att betyda dyrare el än vi nyss hade i Sverige från våra redan avskrivna kärnkraftverk, men med erfarenhet, kunskap och rimliga regulatoriska förutsättningar kommer det gå att få bra kraftproduktion även i framtiden. Det är jag övertygad om.

Jag fattar att många tycker att vi i Sverige här och nu skulle få det bättre utan elexport. Själv tror jag bara att det är att kissa i sängen. För det kommer inte att lösa våra långsiktiga problem.

Tror jag att en utveckling åt det här hållet kommer ske de närmaste 20 åren i Sverige och/eller Tyskland. Nej. Sannolikt inte. I alla fall inte de politiskt styrda delarna.
Tack, du har ju ett valmanifest jag skulle rösta på. (y) Dags för dig att hoppa in i poltiken! ;)

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
K KjellTimell skrev:
Finns det prognoser för månadens rörliga pris? Som på något vis räknar baserat på ackumulerade dagars medelspotpris? Timavtalen vet ju dagen innan, tänkte om vi med rörligt kan få en Treo i god tid, eller följa utvecklingen .. :crysmile:
Här kan du se genomsnittligt spotpris hittills i månaden samt prognos för hela månaden, som i december ligger på runt 2 kr i SE3 och SE4. Fem till sex (5-6!) gånger högre jämfört med de tidigare två åren!

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
K
Ser ut att bli över 100% dyrare än November alltså...
Bara till att börja med Treon då..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Här är lite info om: "handelsavtal". Jag kan google fram flera länkar om du vill.

Jag har aldrig nämnt någon brist, det är du som felaktigt tolkar in detta i sammanhanget.

Återigen, jag har aldrig nämnt ransonering. Det är du som felaktigt tolkar in det i sammanhanget.

Ja, vad är din poäng?

Ja, vad är din poäng? Men du kanske blandar du ihop begrepp igen.

Se handelsavtal ovan.

Du kanske /inte kan/vill/vägrar/ignorerar/ (välj själv) fånga upp sammanhanget pga att du /tycker/känner/ (välj själv) texten är svår att förstå och därför i brist på bättre argument kanske anser att det är viktigare att märka ord i stället. Men jag tycker om dig ändå! :heart:
De där handelsavtalen handlade om EUs handel med länder utanför unionen. Inte EUs inre handel.

Jag kan inte tolka in att du syftar på något annat än brist när du skriver ”obalanser” som orsakar kostnader för slutkunden.

Alternativet till att låta priset minska efterfrågan vid brist är ransonering. Hur ska du annars komma ifrån höga priser?

Det var du som kallade el för infrastruktur.

Men det var kanske någon annan som skrev med ditt användarnamn. För du tycks inte alls känna igen vad du skrivit.

K KjellTimell skrev:
Ser ut att bli över 100% dyrare än November alltså...
Bara till att börja med Treon då..
Tror du inte det är bättre att styra om förbrukningen från el till ved eller gasol?

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
Jag fattar att många tycker att vi i Sverige här och nu skulle få det bättre utan elexport. Själv tror jag bara att det är att kissa i sängen. För det kommer inte att lösa våra långsiktiga problem.
Egentligen är det väl en risk att vi får värre problem framöver, ty snöpt kraftexport skulle bara rädda oss en liten tid, sen skulle läget vara ännu värre p.g.a ännu fler förlorade år utan åtgärder.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
De där handelsavtalen handlade om EUs handel med länder utanför unionen. Inte EUs inre handel.

Jag kan inte tolka in att du syftar på något annat än brist när du skriver ”obalanser” som orsakar kostnader för slutkunden.

Alternativet till att låta priset minska efterfrågan vid brist är ransonering. Hur ska du annars komma ifrån höga priser?

Det var du som kallade el för infrastruktur.

Men det var kanske någon annan som skrev med ditt användarnamn. För du tycks inte alls känna igen vad du skrivit.
Det kanske kommer som en överraskning men avtal om handel kan även implementeras mha lagar, förordningar, dekret mm (exempelvis för EUs inre handel dvs)

Jag skrev "elen som en vital del av samhällets infrastruktur" men eftersom du inte verkar förstå innebörden ska jag skriva extra tydligt så att förhoppningsvis även du förstår vad jag menar: "infrastruktur i form av elförsörjning och distribution exempelvis elproduktion, ställverk, ledningar". You get the drift.

Angående ditt återkommande tjat om pris, efterfrågan och ransonering. Sluta tolka in det i ett sammanhang som du väljer att ignorera. När jag läser många av dina tidigare inlägg agerar du som en papegoja som ständigt upprepar samma sak. Försök lyfta blicken så finns det kanske möjlighet att även du upptäcker andra sammanhang.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
EddieHansson
Det verkar som om nya regeringen nu kan tänka sig överväga kärnkraft, eller är det bara populism?
Sverige ska vara fossilfritt 2045 och en stor del av den energi som i dag kommer från bensin och diesel ska ersättas med grön el. Samtidigt kommer de kärnkraftsreaktorer som används i dag då vara närmare 60 år gamla och börja bli för gamla. Khashayar Farmanbar öppnar därför för möjligheten att bygga nya reaktorer.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/energiministern-oppnar-for-ny-karnkraft

Vad som inte verkar stämma är att det är samma skatter på kärnkraft som på vindkraft. Undrar hur Farmanbar menar.
– Det finns kraftledningar framdragna, och det finns ingen ekonomisk eller skattemässig skillnad mellan att satsa på kärnkraft eller vindkraft. Det finns ingen juridisk skillnad.
En annan intressant mening är "Med dagens lagstiftning kan man dock bara bygga ett nytt kärnkraftverk per nedlagt gammalt.". För mig låter det inte alls så fritt att vilja investera i ny kärnkraft då den måste ligga på samma plats för en nedlagd anläggning. Ägs inte dessa platser då redan av Vattenfall mfl?

Men det är positivt att Wallenberg kan tänka sig att investera i kärnkraft nu. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jacob-wallenberg-vi-behover-karnkraften

hsd
Nåja, han ska titta på det
Viljan ligger förmodligen på att staten bekostar bygget

Det som behövs är en säkerhet om att effektskatten inte kommer tillbaka inom 30år. Med tanke på hur hattig politiken är så är det nog ingen som litar på det. Tyvärr.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vad som inte verkar stämma är att det är samma skatter på kärnkraft som på vindkraft.
vilka skatteskillnader finns det mellan kärnkraft och vindkraft?

EddieHansson EddieHansson skrev:
Wallenberg kan tänka sig att investera i kärnkraft nu
Wallenberg satsar massor med pengar på forskning – Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har hitintills delat ut över 31 miljarder till olika forskningsprojekt, varav en tredjedel de senaste fem åren till exempelvis AI, medicin, kvantteknologi, hållbara material; det är väl inte omöjligt att forskning på ny kärnkraft skulle kunna komma med också

det Jacob Wallenberg sa var:

,,,med tiden så måste den [kärnkraften] ersättas av något annat.. då är det alternativ som står till buds är modern, fjärde generationens kärnkraft, vilket är något helt annat än det vi har idag...

en del optimister tror att kommersiella 4e generations kärnkraftverk kanske finns runt mitten 30-talet

och om att vara med och finansiera ny kärnkraft

...om näringslivet och politiken skulle komma överens om de långa kontrakten... jag skulle absolut titta på det..
.

"investera nu"?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Det är ju också så att det finns* en energipolitisk överenskommelse som säger att vi ska ha 100 % förnybar el 2040. Vem som då skulle våga satsa på ett energislag som staten avser inte ska få finnas ungefär samtidigt som bygget är klart kan man ju fråga sig. Regeringen talar med kluven tunga.

* Huruvida överenskommelsen faktiskt finns när två av fem partier som slöt den har övergivit den, men S, Mp och C står väl fortfarande bakom den.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nåja, han ska titta på det
Viljan ligger förmodligen på att staten bekostar bygget
japp, så sa Jacob

sen lär ju inte staten bekosta byggandet av några nya kärnkraftverk eller några andra produktionsenheter heller för den delen – Vattenfall var inblandade i uppförandet av Ringhals och Forsmark, medan icke-statliga ägare (framför allt Sydkraft) byggde Barsebäck och Oskarshamn

P
Kanske för att vi tror på fria marknader snarare än regleringar och handelshinder?
Det tror "vi" inte på. Om "vi" hade trott på det hade vi haft en fri elmarknad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Torv är precis lika illa som olja, brunkol är gammal torv....
Det är bättre än kol för en våtmark där man låter torven ligga kvar producerar en massa metan, särskilt om det är utdikat redan.
Och metan är en mkt värre växthusgas än CO2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.