P pmd skrev:
Jag har för mig att jag har läst om kraftvärmeverk som inte producerar elektricitet, men det kanske bara var en dålig dröm?
Då är det ett "värmeverk".

Maskintok skrev:
Klassificering av torv som en hållbar resurs Skriftlig fråga 2020/21:3059 Staffan Eklöf (SD) - Riksdagen
[länk]
Tack

• Gilla
1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du nån källa på det?
https://data.riksdagen.se/fil/058AD...0QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw0u6GwMmHYuR21xbDo8C_sm
F fribygg skrev:
Tack
Argumentet man har är att om marken redan är dikad så är det bättre att ta upp torven än att låta den vara (då den då ruttnar snabbare).

Jag är dock personligen tveksam till att klassa torven som hållbar av den anledningen.

Det senaste är dock det som också diskuteras i länken ovan, vilket är återvattning av torven. Detta ger dock nya problem då det som redan vuxit i den dikade marken till viss del kommer att dö och ruttna, med nya problem som följd.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, MP lyckades få det klassat som miljövänligt.
Jag skulle nog säga att det är tvärtom

Fråga från SD;

Avser regeringen att revidera sin klassificering av torv till en hållbar resurs samt särskilja våtmarker från redan dikade torvmarker i sin klassificering?

Svar från Bolund;

Regeringen har inga planer på att revidera klassificeringar av vare sig torv eller våtmark.

Om torv skall klassas som förnybart eller fossilt har diskuterats länge. Torvens tillväxt är oerhört långsam pga den syrefattiga miljön där vitmossan växer i eller under vatten.

Naturvårdsverket klassar torv som fossilt bränsle.

Torv är ett fossilt bränsle enligt Naturvårdsverket – Sveriges Natur

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tack
Fast var medveten om att den där länken säger tvärt i mot det @pacman42 påstår, dvs. den säger att regeringen inte planerade att revidera klassificeringen av torv.

K karlmb skrev:
Det är tydligt vad som blev problemet i somras.
Och eftersom det kvarstår mer eller mindre så är det än mer tydligt.
Vi är nu starkt ihopkopplade med en världsmarknad för el.
Förstår inte varför en del inte vill släppa sin kk-drömmar och öppna ögonen.
Kanske för att vi tror på fria marknader snarare än regleringar och handelshinder?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Länken jag skickade tidigare handlade om två saker, dels att SD ville kunna fortsätta bryta torv och att MP drev en återhämtning, men det handlade också om hur statusen är just nu. Den andra länken jag skickade nyss visar även den på hur statusen är just nu, Dvs att torv inte är belagd med koldioxidskatt och energiskatt.

Jag får 404 på din första länk.
Att saker är undantagna från skatt betyder väl inte att man ser dem som miljövänliga?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Länken jag skickade tidigare handlade om två saker, dels att SD ville kunna fortsätta bryta torv och att MP drev en återhämtning, men det handlade också om hur statusen är just nu. Den andra länken jag skickade nyss visar även den på hur statusen är just nu, Dvs att torv inte är belagd med koldioxidskatt och energiskatt.
Tack för en ny fungerande länk! Fast vad jag vänder mig mot är påståendet att MP lyckades få förbränning av torv klassad som “miljövänlig”. Det visades ju inte direkt av den skriftliga frågan. Att sedan Skatteverket skriver att torv som eldas för uppvärmning inte koldioxid– eller energibeskattas bevisar ju inte heller påståendet.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag får 404 på din första länk.
Att saker är undantagna från skatt betyder väl inte att man ser dem som miljövänliga?
Lönearbete är rätt hårt beskattat, är det ett tecken tro?

• Gilla
Omogen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lönearbete är rätt hårt beskattat, är det ett tecken tro?
Så kan man tolka det, speciellt om man helst inte vill betala skatt.
Nej, men vad som betalar skatt och inte kan väl ibland kännas lite godtyckligt, ibland finns det rationella skäl, ibland är det bara politik.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Blir spännade och se hur elräkningen påverkas av detta

Skärmdump av dator med öppet kommandofönster och processövervakningsprogram som visar hög CPU-användning och effektförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske för att vi tror på fria marknader snarare än regleringar och handelshinder?
Det gör jag med, men just i den här situationen kan inget gott komma ur det för oss, för stora obalanser, helt enkelt alldeles för trasigt för att slängas till maknaden, och det ser vi nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.