723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Då kallas de värmeverk.
Jag tycker du kompletterade bra!B BSOD skrev:Nu får du nog komma med nån källa, för jag tror du missuppfattat det hela.
Alla som äger en turbin som är rimligt ok, kör ju den när elpriset är högt. Det behöver ju svk inte styra upp.
Att värmen i fjärrvärmenäten "inte räcker till vid kyla" är ju halvsant. När det är kallt är basproduktionen i full fart, ingen mer kapacitet finns i de pannorna. Kvar står ju valet för en fjärrvärmeproducent att antingen dra igång en spetslastpanna på någon form (ofta med dyrt bränsle som olja), eller minska elproduktionen (så man får mer värme ur basproduktionen).
Eftersom man till och med beskattar bioolja som eldas i pannorna för fjärrvärmenäten, och elen varit rätt billig tidigare år så har fjärrvärmeproducenterna ofta slutat att producera el om elen är billigare än olja inkl. Skatt. I år produceras mer el.
Så det finns en del el-effekt tillgängligt i fjärrvärmenäten, om spotpriset är rätt. Men om man vill säkra effekt på sikt, och förhindra nedläggning av äldre turbiner (som står inför stora underhållsåtgärder), så måste ju nån (svk?) upphandla effekten - eller bara hålla tummarna att ägarna av kraftverken hoppas på höga framtida spotpriser, och väljer att renovera turbiner.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En miss i din teori om detta är att det krävs ca 10-15 år idag att bygga vettig baskraft som har den stipulerade noll klimatpåverkan. Dvs kärnkraft, något annat finns inte på dessa premisser. Gasturbiner är enbart ”band-aid” för havererad energipolitik. Riktigt komiskt är att man hade en gasturbinanläggning i Malmö men sålde bort den rätt nyligen, men visst man kan ju skaffa nya med något års varsel.D Daniel 109 skrev:
Det riktiga vansinnet uppträder när man ställer intermittenta kraftslag typ vindkraft mot vår gamla hederliga kärnkraft. Dels har man prisat bort den via subventioner till ”grön omställning” och dels påstår man att det är billigare att bygga fram ny elproduktion via vindkraft. Vilket alla bör inse är en total lögn när parametern leveranssäkerhet inkluderas i kalkylen.
Ska bli väldigt spännande att se hur Tyskland agerar nu när de fortsätter stänga ner sin kärnkraft, ersätter med mer rysk gas och brunkol. Samtidigt som man ska uppfylla klimatmål och övertyga EU att man är på rätt väg här.
Samtidigt som Putin inte är dummare än att nyttja detta som en rejäl strategisk hävstång, vi pratar om ekonomisk krigföring i en högre skola som våra stackars politiker inte ens kan stava till. Ni har sett en försmak av detta i elpriserna i de södra elområdena. Det kommer att bli väldigt mycket värre mycket snart,
Ungefär samma modell som den tyska vill våra svenska politiker implementera, med förutsägbart resultat. Varför man valt att följa tyska ”Energiewende” är en gåta.
Du kan köra dem på tallolja, HVO eller något sådant. Tanken är ju att de ska agera spets vid extrema elpriser. Inte agera basproduktion.
Hur var det med kryddan då?A atomlab skrev:Finns det ens 250m höga vind kraftverk? Skall man krydda så gör det med finess är annars ett tips.
Jag som dock jobbar med lyft undrar hur fan det går ihop med vindkraft. Men har troligen med alla skattelättnader som gör det. Att skrapa ihop 2 utav dessa kranar i norrländska skogar är ingen billig historia. ( Dock världens tyngsta hub) men ändå
Överdrev jag?
Det kommer bli Europas högsta byggnader som ska stå och blinka, jag kommer inte se eller höra så jag skiter i det men folk som har stugor där är inte så glada och man ska ju värna om orörd miljö men där går det bra att skövla
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det är tydligt vad som blev problemet i somras.Nötegårdsgubben skrev:
Och eftersom det kvarstår mer eller mindre så är det än mer tydligt.
Vi är nu starkt ihopkopplade med en världsmarknad för el.
Förstår inte varför en del inte vill släppa sin kk-drömmar och öppna ögonen.
Klassificering av torv som en hållbar resurs Skriftlig fråga 2020/21:3059 Staffan Eklöf (SD) - Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...cering-av-torv-som-en-hallbar-resurs_H8113059
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...cering-av-torv-som-en-hallbar-resurs_H8113059