723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Som redan egentligen avhandlas så är elbilen så pass mycket effektivare att de blir fel att räkna energi rakt av.tommib skrev:
Ironiskt nog har nästan alla elbilar idag värmepump...
Har inte hört någon fossilbil som har det.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 832 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 832 inlägg
Vad menar du är fel? Jag räknade om det på Magnus E Ks begäran och resultatet är samma. Om vi ska utnyttja el till hela transportsektorn så måste elproduktionen öka ca 20 %.A Alexn72 skrev:
I stort sett alla moderna fossilbilar har en värmepump. Vi kallar den för AC i dagligt tal. För att generera värme finns ingen anledning att ha en reversibilitet i pumpen, det finns i en fossilbil så mycket överskottsvärme att det är en ickefråga. Värmen är väsentligen gratis. Av komfortskäl finns ofta någon form av motorvärmare eller bränslevärmare. Den energin kostar men vi betalar för komforten. Det skulle vara mer eller mindre omöjligt att ha en eldriven kompressor till en värmepump i en fossilbil, det skulle krävas ett väldigt stort batteri för att man inte ska dra ur det direkt.
Klipper inte in hela artikeln men här är ett citat ur denharka skrev:
"– Vi försöker så klart se om vi kan hinna till 2029. Men om du frågar när vi kan ha en anläggning i drift så kan det bli när som helst mellan 2029 och 2035, säger Ville Tulkki till Ny Teknik."
Det är väl det mest intressanta i denna tråd/diskution ...
sen lägger jag inte lite till för saken skull
"
VTT:s reaktorkoncept ska tas fram genom avancerad modellering som blivit möjlig tack vare utvecklingen av processorkraft och parallellberäkningar. Målet med projektet är att skapa en ny industri runt tekniken där merparten av komponenterna kan tillverkas i Finland.
Kärnenergilagen ses över
Omkring 200 forskare på VTT ägnar sig åt kärnkraft. Under de senaste fem åren har företaget drivit flera projekt som rör små reaktorer. På Europanivå koordinerar VTT projektet Elsmor, som handlar om tillståndsprocesser för små modulära reaktorer.
Dagens regelverk för kärnkraft är anpassat för stora anläggningar som ligger långt ifrån städerna. Men i Finland lanserades nyligen ett arbete för att göra om kärnenergilagen så att den bättre lämpar sig för prövning av små kärnkraftverk. Den finska strålskyddsmyndigheten, Stuk, förbereder också prövning av sådana reaktorer, rapporterar World Nuclear News.
Finsk kärnkraft
Finland har fyra kärnreaktorer som står för ungefär en tredjedel av landets elproduktion. Två reaktorer finns i Olkiluoto och två finns i Loviisa.
En femte reaktor håller på att byggas i Olkiluoto och en sjätte planeras i Hanhikivi."
Jag får ta det igen.Mikael_L skrev:
Men jag tror det spelar roll. När produktionen börjar överstiga förbrukning i SE3-4 samt nätkapaciteten mot kontinenten och södra Norge, samt den södra förbindelsen till Finland, då kommer priserna sjunka.
Och det är inte så våldsamt mycket mer energi, kanske typ ett Ringhals 1 igång hade gjort hela skillnaden.
Frågan jag ställer mig är var har politikerna som tänker mer än ett framåt tagit vägen?
Ersättningen för det som nu lagts ner, och det som av åldersskäl snart kommer behöva läggas ner, varför har inte ersättningen redan byggts, och håller på att byggas?
Forsmark 1 är väl den äldsta reaktorn vi nu har, den kommer nog gå (kan gå) i drift fram till 2040, ca. Så ersättningen borde planeras nu, börja byggas om 5 år.
Är det någon som jobbar på frågan?
Allt fungerade utmärkt tills de 2 nya kablarna från sydnorge öppnades i somras.
Så enkelt är det.
Det rådde en bra balans med lite export/import för att klara överproduktion på varma halvåret resp sträng kyla utan blåst på vintern.
Sedan ändrades allt.
Själv tror jag att det är fler komponenter i denna dåliga soppa.
Kablarna du nämner, nedläggning av KK i både Tyskland och Sverige, Putins gasleveranser, den allmänna bristen och prisökningar på energi world wide som få båtar med kol, olja och gas att vända på havet och åka än hit och än dit, beroende på vem som betalar bäst.
Dessa saker tror jag är de största pusselbitarna till dagens situation.
Kablarna du nämner, nedläggning av KK i både Tyskland och Sverige, Putins gasleveranser, den allmänna bristen och prisökningar på energi world wide som få båtar med kol, olja och gas att vända på havet och åka än hit och än dit, beroende på vem som betalar bäst.
Dessa saker tror jag är de största pusselbitarna till dagens situation.
Nja, redan vid luciatid 2020 var frekvensen låg i nätet och det tyder inte på bra balansK karlmb skrev:
Även om det tom skulle blivit ett kortare avbrott så är det långt ifrån nuvarande skenande marknad, det måste du väl hålla med om? 2020 hade man väl fuckat upp någon upphandling av Karlshamn eller vad det var.F fribygg skrev:
Nja, det var väl stängningen av reaktor2 i Ringhals året innan som visade sej den 12:e dec-20 då frekvensen föll, vi har ju ett ostabilt nät pga den förda politiken.K karlmb skrev:
Att den nuvarande marknaden skenar håller jag med om, men det är ju pga brist på energi i Europa och politikerna både här och på många andra håll driver ju på utvecklingen iom avveckling av baskraft utan att bygga ny baskraft.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Bra för dig att du hittat en så enkel förklaring. Jag är ganska säker på att det i verkligheten är många samverkande faktorer. (Kabeln till Tyskland var dessutom i drift ett halvår innan officiella invigningen i maj.)K karlmb skrev:
Löjligt att skylla på nedlagd kk när allt började precis när kabeln till UK öppnades. Det var helt enkelt droppen.Magnus E K skrev: