723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Men jag tror det spelar roll. När produktionen börjar överstiga förbrukning i SE3-4 samt nätkapaciteten mot kontinenten och södra Norge, samt den södra förbindelsen till Finland, då kommer priserna sjunka.H HSP skrev:
Och det är inte så våldsamt mycket mer energi, kanske typ ett Ringhals 1 igång hade gjort hela skillnaden.
Frågan jag ställer mig är var har politikerna som tänker mer än ett framåt tagit vägen?
Ersättningen för det som nu lagts ner, och det som av åldersskäl snart kommer behöva läggas ner, varför har inte ersättningen redan byggts, och håller på att byggas?
Forsmark 1 är väl den äldsta reaktorn vi nu har, den kommer nog gå (kan gå) i drift fram till 2040, ca. Så ersättningen borde planeras nu, börja byggas om 5 år.
Är det någon som jobbar på frågan?
du uttrycker dig som att Finland är på gång med att bygga SMR för uppvärmning – så är väl inte fallet? vad vitt jag vet så byggs det inte någon SMR alls i Europa för tillfälletBoilerplate4U skrev:
vad som räknas som SMR (Small...) kommer från IAEAs definition, som reaktorer på maximalt 300 MW elektrisk effekt (som referens var Barsebäck 600 MW styck och vår största reaktor, Oskarshamn3, ligger på 1400 MW)
däremot håller väl Finland på och forskar och utreder – och det är jättebra – vad SMR i kombination med att använda överskottsvärmen till fjärrvärme skulle kunna innebära, men det betyder inte att det blir några SMR gjorda
med lättvattenreaktorer på max 300 MW el borde betyda att en SMR kan ha uppemot 1000 MW termisk effekt, där merparten blir överskottsvärme som idag släpps ut i luft/vattendrag/hav, och skulle kunna nyttjas till något bättre än att höja badtemperaturen för fiskarna
– några av dagens större svenska fjärrvärmeverk ligger runt 300 MW värme (exempelvis Hässelbyverket i Stockholm och Gärdstadverket i Linköping)
kan man utnyttja överskottsvärmen från en SMR till något nyttigare såsom fjärrvärme så är ju det av godo – men då tänker man sig nog att kärnreaktorerna kryper närmare stora befolkningscentra, som har en avsättning för fjärrvärme
– dagens svenska kärnkraftverk ligger minst 50 km från närmsta storstad (Ringhals-Göteborg)
sedan är värmebehovet från fjärrvärme starkt säsongsvarierat och överskottsvärmen från en SMR behöver hanteras under sommarhalvåret på något annat sätt än att värma bostäder; samt att värma hundratusentals hushåll från en enda reaktor torde ställa krav på redundanta värmekällor så att man inte djupfryser en storstad på grund av en single point of failure i en kärnreaktor (exempelvis de fjärrvärmeverk jag nämnde har tre pannor vardera)
och det är väl gissningsvis sådana frågeställningar som VTT och andra i Finland utreder, men inte bygger – och kör dom fast är det ju bara att fråga expertisen här på byggahus
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Förhoppningsvis.Mikael_L skrev:
Men med tanke på att elmixen går mot fortsatta utbyggnad av vindkraft samtidigt som Tyskland avvecklar all kärnkraft redan under 2022 gissar jag på att det lär dröja innan vi får en balans i handelsutbytet på elmarkanden. Det är på gång ett antal nya kärnkraftverk men innan dessa är fullt driftsatta lär vi få se ännu kraftigare pris-fluktuationer redan 2022 när man stoppat alla kärnkraftverk i Tyskland.
Ställer mig exakt samma fråga!Mikael_L skrev:
Det vore trevligt om vår nya energiminister Khashayar Farmanbar för en gång skull kunde skippa flosklerna och i stället våga prata klartext om nödvändiga åtgärder och lovar att fram en konkret handlingsplan. Men det lär man bara få drömma om så här i valtider...
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
harka skrev:
- https://www.nyteknik.se/premium/malet-fjarrvarme-fran-karnkraft-ersatter-kol-i-finland-6988737
- https://world-nuclear-news.org/Articles/Project-launched-to-develop-Finnish-SMR-for-distri
harka skrev:
- https://world-nuclear-news.org/Articles/Project-launched-to-develop-Finnish-SMR-for-distri
- https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/framtidens-sma-karnreaktorer-redan-har
- https://nucleus.iaea.org/sites/htgr...IAEA TWG SMR-meeting 072019_Foivos MARIAS.pdf
- https://second-opinion.se/55-nya-karnreaktorer-pa-gang-i-europa/
Redigerat:
Japp, jag ser lika dystert på läget som du.Boilerplate4U skrev:
Men med tanke på att elmixen går mot fortsatta utbyggnad av vindkraft samtidigt som Tyskland avvecklar all kärnkraft redan under 2022 gissar jag på att det lär dröja innan vi får en balans i handelsutbytet på elmarkanden. Det är på gång ett antal nya kärnkraftverk men innan dessa är fullt driftsatta lär vi få se ännu kraftigare pris-fluktuationer redan 2022 när man stoppat alla kärnkraftverk i Tyskland.
I och med en politisk driven undfallenhet av att handla ...(eller möjligen att man verkligen tror att marknaden och vindkraften kommer sköta detta självt, vilket är ännu värre, det är ju en riktig skymf mot mänsklig intelligens, jag kan inte ens drömma om att politiker har så låg intelligens, och samtidigt kan helt strunta i vad sina sakkunniga säjer, det kan ju inte finnas mer än en Donald Trump!)Boilerplate4U skrev:
... så håller vi på och målar in oss i hörnet.
Det känns som att det närmar sig punkten då Sverige helt enkelt får börja bygga sina första kolkraftverk, och/eller oljekraftverk, ty det är det enda som kommer kunna fås driftsatt inom 2-3 år.
Och som grädde på moset så blir det väl kineserna som bygger dessa åt oss (såsom tanken att det är marknaden som ska bygga vår energiförsörjning) eller kanske gasverk med Putins gas.
JA, jag är förbannad!!!
Klart ökad prodution är bättre än bara ökad konsumtion.
Fortfarande är det bättre att bygga elproduktionsanläggningar och producera nära där elen ska förbrukas...
Eller flytta stora förbrukare dit elnen produceras...
Att bygga ex vindkraftsparker i Malung för att sedan exportera elen till södra Sverige eller vidare ut i Europa är inte bästa lösningen.
Bygger man nära förbrukarna så behövs inte lika mycket av stamnät förstärkas i första skedet. Det är även förluster att transportera el i långa sträckor...
Att sedan politiker beslutar att lägga ner produktion utan pågående bygge av motsvarande ersättnings energi är rent vansinne.
Politiker kan "besluta" att lägga ner utan direkta beslut genom att gynna viss produktion via skattelättnader och missgynna annan produktion via högre skattetryck eller omprövning av tillstånd mm....
Lika att de inte har löst kärnavfallsfrågan...
Spännande om Putin gör ett drag mot Ukraina och EU säger fy. Putin stryper lite av gastillförseln... Och vi kan samtidigt inte slutförvara kärnbränsle och mellanlagret är fullt... bilparken med elbilar uppgår samtidigt till 25% av totala bilparken...
Framtiden visar vad som händer... tror tiden med jättebillig el är över för oss... nu när staten tjänar stora pengar så har de kanske mindre lust att "minska" på kassakon.
Fortfarande är det bättre att bygga elproduktionsanläggningar och producera nära där elen ska förbrukas...
Eller flytta stora förbrukare dit elnen produceras...
Att bygga ex vindkraftsparker i Malung för att sedan exportera elen till södra Sverige eller vidare ut i Europa är inte bästa lösningen.
Bygger man nära förbrukarna så behövs inte lika mycket av stamnät förstärkas i första skedet. Det är även förluster att transportera el i långa sträckor...
Att sedan politiker beslutar att lägga ner produktion utan pågående bygge av motsvarande ersättnings energi är rent vansinne.
Politiker kan "besluta" att lägga ner utan direkta beslut genom att gynna viss produktion via skattelättnader och missgynna annan produktion via högre skattetryck eller omprövning av tillstånd mm....
Lika att de inte har löst kärnavfallsfrågan...
Spännande om Putin gör ett drag mot Ukraina och EU säger fy. Putin stryper lite av gastillförseln... Och vi kan samtidigt inte slutförvara kärnbränsle och mellanlagret är fullt... bilparken med elbilar uppgår samtidigt till 25% av totala bilparken...
Framtiden visar vad som händer... tror tiden med jättebillig el är över för oss... nu när staten tjänar stora pengar så har de kanske mindre lust att "minska" på kassakon.
tack,Boilerplate4U skrev:
– NT-artikeln ligger bakom betalvägg
– WNN-artikeln tycker jag helt är i samstämmighet med vad jag skrev:
VTT forskar (som de plägar att göra) och tar fram beräkningsmodeller och gör datorsimuleringar i syfte att bygga kunskap och kunna utgöra kompetens för en ny finsk industri, men några kärnkraftverk bygger dom inte
det omskrivna Olkiluoto3 byggs av franska Areva och det bygguppstartande Hanhikivi utav ryska Rosatom
att man förväntas fasa ut den finska kolkraften 2029 bygger på färdigställandet av Olkiluoto3 och Hanhikivi, inte för att det byggs några SMRer
Man kan ju läsa denna artikel om varför ny kärnkraft tar tid.
https://www.hbl.fi/artikel/varfor-ar-det-sa-tyst-om-hanhikivi/
Man motsätter sig kärnkraft på alla fronter baserat på incitament där ledord är energieffektivisering och förnybar energi. Det man helt missar är den ekvation där det inte går att spara sig till en ökad elektrifiering. Den kapaciteten måste komma från någonstans. Som jag ser det så tycker miljövänner att kol- och gaskraft är vägen framåt i framtiden alternativt återgå till en livsstil innan industrialismens intåg.
https://www.hbl.fi/artikel/varfor-ar-det-sa-tyst-om-hanhikivi/
Man motsätter sig kärnkraft på alla fronter baserat på incitament där ledord är energieffektivisering och förnybar energi. Det man helt missar är den ekvation där det inte går att spara sig till en ökad elektrifiering. Den kapaciteten måste komma från någonstans. Som jag ser det så tycker miljövänner att kol- och gaskraft är vägen framåt i framtiden alternativt återgå till en livsstil innan industrialismens intåg.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 620 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 620 inlägg
Samla hela familjen (gärna lite överviktiga) i ett rum och trampa på var sin träningscykel så kommer rummet värmas rätt bra utan omvägen över el (fast lite el kan ju vara trevligt för belysning, TV och stereo).A ajn82 skrev:
Fungerar dock inte så bra på längre sikt eftersom energin från mat är dyr.
Staten skulle förvisso tjänat ännu massor mer denna vinter ifall R1 fortfarande producerat sina 900 MW, som vi sålt till Europa.H HSP skrev:
Det är klart men tack vare tidigare beslut har det varit planerat att stänga denna reaktor sedan 2015. Då har man optimerat driften för nerstängning fram till 2020-12-31 då den stängdes... något annat har inte varit på tal...Mikael_L skrev:
Vad stod klart 2021-01-01 för att ersätta dessa 900MW. Det ska vi fråga våra politiker...