P
D djac skrev:
Som sagt, kausalitet och korrelation, två olika saker, dog de av solpanelen eller av att de arbetade på ett tak utan säkerhetslina. Dog de för att de körde mot rött eller för att de körde till sitt arbete på Barsebäcks kärnkraftverk?
Om de dog för att de arbetade på ett tak med att installera solceller så är deras död relevant för statistiken.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi ska lägga ner den såklart. Satsa på kärnkraft. Vattenkraft är värdelöst för lokalmiljön.
Vi ska enbart ha så mycket vattenkraft att det räcker som backup vid spikar.
Vattenkraft är bättre reglerkraft än kärnkraft.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Det ä rnog så jag har svårt att hitta nån annan väg ut ur denna situation än något liknande som ovanstående, om inte Tyskland har nån sorts uppenbarelse och gör en 180 på de senaste 10 åren.
Eller om inte Putin blir folkpartist.

P
harka harka skrev:
...och vi passar på och går ur EU också?
Näe, det vore nog bättre om Tyskland går ur EU.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så lär det väl vara.
Någon gång måste vi tala om elefanten i rummet.
Inse att inom 10-15 år ska 80% av världens energiproduktion ha lagts ner, och kanske, förhoppningsvis, ersatts av fossilfria alternativ.
Kommer detta gå hem så kan vi nog räkna med att energi kommer kosta minst 10ggr mer än idag. Det vi nu ser är bara en försmak.

Men det kanske inte heller går hem, utan vi fortsätter att bränna fossilt bränsle, då kommer det kosta mycket mer än så, fast på andra sätt.

Börja inse att elefanten står här mitt i rummet, även om ingen vågar prata om den !!!!
Allt det har ju varit känt sen flera decennier, så varför skulle det hända något radikalt nu?

harka harka skrev:
jo, Olkiloutio3 har startats, men har ännu inte levererat en kilowattimme till elnätet utan det sker ju om en månad med 25% produktion för att rampas upp till 100% i juni enligt plan

och 110 miljarder kronor senare i byggkostnad ...

vad skulle det kosta om man skulle generera motsvarande energi med svensk vindkraft?

tittar man på 33 svenska vindkraftprojekt de kommande åren så anges investeringen/byggkostnaden "omräknat till ett Olkiloutio3" till mellan 28 och 69 miljarder kronor, genomsnittsprojektet 50 miljarder – då har jag antagit 85% produktionstillgänglighet för Olkiloutio3 och 30% för vindkraften; tror väl att alla vindkraftsprojekten är landbaserade, havsbaserad vindkraft är dyrare

sen tillkommer förstås kostnader för drift, bränsle och avveckling
Skiljer det alltså inte mer mellan ett misslyckat kärnkraftsprojekt och normala vindkraftsprojekt? Då är det väl en no-brainer att bygga kärnkraft?

• Gilla
  • Haha
EddieHansson och 8 till
  • Laddar…
Har vi mer avfall att förbränna då, eller bygger det på fossildrift?

H hydrolift skrev:
Du måste med vindkraft räkna med i princip 100 % annan ersättning under vissa veckor främst i januari. Hur blir kalkylen då?
om man likt Finland – som stadigvarande lever på att importera el från utlandet (i snitt 21% de senaste 10 åren) samt bränner fossilt bränsle (står för 17% av elproduktionen de senaste 10 åren) – inför volatil vindkraft så innebär väl varje vindkraftsgenererad kilowattimme en minskning av import och fossilbränning, utan att man behöver göra några andra dramatiska investeringar?

sen kan man notera att Finlands fossila bränning de senaste 10 åren har minskat från ca 20% till 10% beroende på vindkraftsutbyggnad

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Allt det har ju varit känt sen flera decennier, så varför skulle det hända något radikalt nu?
Det ser helt klart mörkt ut.
Dock tycker jag mig märka en rätt stor skillnad i allmän attityd, tro och insikt om problemet, både hos politiker och vanligt folk.
Själv var jag t.ex. en som för en typ 15-20 år sedan skulle hållt med om knappt något av dagens rön. Men det var öht knappt någon fråga på dagordningen heller, dvs denna fråga var "död".

Tyvärr, vi har förlorat mycket värdefull tid.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
om man likt Finland – som stadigvarande lever på att importera el från utlandet (i snitt 21% de senaste 10 åren) samt bränner fossilt bränsle (står för 17% av elproduktionen) – inför volatil vindkraft så innebär väl varje vindkraftsgenererad kilowatt en minskning av import och fossilbränning, utan att man behöver göra några dramatiska investeringar?

sen kan man notera att Finlands fossila bränning de senaste 10 åren har minskat från ca 20% till 10% beroende på vindkraftsutbyggnad
Exakt, vindkraft har väl nu bevisats fungera bra.
Det var också en sån sak som jag själv fnös åt för 20 år sedan, hävdade med bestämdhet att det aldrig skulle kunna ge något, max någon bråkdel av en procent.
Men se, idag finns det dagar då nästan hälften av elen i Sverige kommer från vindkraft. Åtminstone är det inte ovanligt att vindkraften står för 25%.

Samtidigt så vet vi ju att 100% vindkraft inte fungerar, det är inget reelt alternativ. Men precis alla länder som idag har låg andel vindkraft (eller ingen alls) har god nytta av att bygga ut en del, om de har plats i landet.
Det är inget dumt energislag i sig, men det måste ha korrekt andel i elmixen, och det måste finnas annat som möter upp dagar då det inte blåser tillräckligt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skiljer det alltså inte mer mellan ett misslyckat kärnkraftsprojekt och normala vindkraftsprojekt? Då är det väl en no-brainer att bygga kärnkraft?
Bättre om vi bygger lyckade kärnkraftsprojekt, jag håller med.
Die dumme Finnland, som väljer att köra ett misslyckat projekt, istället för ett lyckat. :crysmile:

• Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bättre om vi bygger lyckade kärnkraftsprojekt, jag håller med.
Die dumme Finnland, som väljer att köra ett misslyckat projekt, istället för ett lyckat. :crysmile:
Mmm, någon sorts ryggmärgskänsla säger mig att man bör avstå att köpa ett kärnkraftverk av Xi Jinping, det kommer rätt mycket med i påsen när man stoppar in Kinesisk teknik i sin infrastruktur. Jag skulle nog säga att för mig uppvägs alla eventuella fördelar med den anläggningen bara av detta, jag skulle tro att man skulle kunna få dessa gratis bara för all de möjligheterna det ger Kina. Med tanke på Kinas aggressioner mot Sverige kommer det för mig inte på fråga att göra något sådant.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sydkorea har bra trackrecord på att slå upp nya moderna kärnkraftverk, det har förvisso Rosatom också men där är det liknande säkerhetspolitiska problem.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
10kWh räcker väl inte så långt så du är beroende av andra system. Avundsjuk, nej men vill inte subventionera dej när ditt lilla batteri är slut och solen inte lyser. Tror inte du vill subventionera mej heller? Att solcellesel "sparas" enligt detta system är en subvention och jag hoppas man slutar med det.
Man kan ju köpa vid överskott (natt), ladda batterier, sedan sälja dyrt till andra på dagen. 10 kWh är väl i minsta laget, men det blir nog många Tesla Megapacks i framtiden för att väga upp vind/sol nackdelar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.