och i era sluga planer ingår förstås också att kapa kablarna från Norge?
– som är det land som skickar in mest el i vårt land, ca 5 TWh/år, och
kapa bort Finland
– som är det land dit vi skickar mest el, ca 15 TWh per år

som referens konsumerar Sverige ca 135-140 TWh per år

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nä.

Det är egentligen bara Tyskland det gäller. Det nordiska elnätet borde snarare stärkas, så norden blir en självförsörjande region.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
...och vi passar på och går ur EU också?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Har inte sagt eller avsett något sånt.

Du kan inte bara plocka russinen ur kakan.

D
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte bara plocka russinen ur kakan.
Vad jag har förstått är det inte obligatoriskt att låta sin energimarknad kannibaliseras av länder som inte investerat egna pengar, så i detta fallet verkar det som att man just kan göra det.

Alternativet är att acceptera och lära sig gilla höga elpriser nu och framåt. Den nuvarande formen av elmarknad kommer aldrig någonsin fixa denna situation. Många länder i EU följer inte strikt alla regler som finn sheller, EU vet om att om det ska lyckas fortsätta existera måste det välja hur strikt det ska tolka vissa regler.

• Älska
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är egentligen bara Tyskland det gäller. Det nordiska elnätet borde snarare stärkas, så norden blir en självförsörjande region.
jojo, Finland är ju inte speciellt självförsörjande, som stadigvarande importerar 15-20% av sin elkraft varje år från utlandet, mestadels från Sverige

så jag tror det vore jättebra för Sverige om vi kapade kablarna till Finland, vi skickar ju dit ström motsvarande 2 kärnreaktorer varje år – då skulle vi få massor med billig överskottsel i Sverige...

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nä det skulle ni inte, det skulle allt gå till Tyskland. Så för att din plan skulle funka måste du kapa både ledningarna till både Tyskland och Finland.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
killowattimme

Ibland stavar man fel, händer även vältaliga

kilowattimme

• Gilla
  • Haha
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
harka harka skrev:
Finland är ju inte speciellt självförsörjande, som stadigvarande importerar 15-20% av sin elkraft varje år från utlandet, mestadels från Sverige
Kanske är slut med det nu när man har öppnat sitt nya super-kärnkraftverk. Tänk om Sverige var lika förutseende och satsade på kärnkraft som är det enda vettiga gröna miljöalternativet i nuläget.

Om man bytte ut en oljebrännare mot ett dieselelverk och tog ut all spillvärme från den till att värma hus och varmvatten och sen sålde elen. Hade man kunnat gå plus på det med dagens elpriser?

G GVR4 skrev:
Om man bytte ut en oljebrännare mot ett dieselelverk och tog ut all spillvärme från den till att värma hus och varmvatten och sen sålde elen. Hade man kunnat gå plus på det med dagens elpriser?
Nä, du klarar nog inte avskrivningen på dieselelverket

Jag är övertygad om att nyckeln till en fredlig framtid är tillgången till billig energi och därmed välstånd. Att den även behöver vara miljö- och klimatvänlig säger sig själv.

Utifrån det ser jag inga problem att bekosta ny kärnkraft med skattepengar, med tanke på hur Putin styr gaskranen med järnhand så hade det inte ens varit orimligt att räkna det som försvarsutgifter.

Om våra grannländer envisas med att lägga ner kärnkraft och elda kol och olja istället när det är vindstilla och mörkt är det tråkigt, men det bästa för vår framtid är i så fall att vi producerar ren och billig energi och exporterar till dem, klimat och luftföroreningar kommer att drabba våra barn oavsett ursprungsland.

Man måste inse att energifrågan är fundamental i ett modernt samhälle, den är grunden till allt välstånd och att hantera den på ett ansvarsfullt sätt för framtida generationer är av yttersta vikt.

Min slutsats är att vi i Sverige omedelbart bär påbörja projekt för att bygga reaktorer som 100% täcker vårt effektbehov en kall, mörk och vindstilla vinter, resterande tid exporterar vi överskottet för att minska behovet av kol/olja i våra grannländer.

Vi bör även lägga avsevärda resursers på att forska och bygga 4:e generationens reaktorer för att elda upp kärnavfall istället för att gräva ner det i miljontals år. Parallellt bör vi jobba hårt på att förverkliga drömmen om fusionskraft, jag tror det är enda chansen att våra barn kommer att uppleva en lika lång period av fred i närområdet som vi varit förunnade.

• Gilla
Lullejulle och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.