DennisCA DennisCA skrev:
Nä det skulle ni inte, det skulle allt gå till Tyskland. Så för att din plan skulle funka måste du kapa både ledningarna till både Tyskland och Finland.
baserar du det på några fakta?

det finns bara en kabel från Sverige till Tyskland (Baltic Cable, invigd för 27 år sedan) som har en överföringskapacitet på 600 MW, och som normalt redan är fulltecknad

så det går inte att skicka mer el till Tyskland den vägen alldeles oavsett om vi vill eller vilket pris dom erbjuder

mot Finland har vi dels överföringar längst upp i norr, och dels från Forsmark som ju ligger i SE3 och som har en kapacitet på 1300 MW

så vi klipper kabeln till Finland och vips har vi en massa el över i SE3 som kommer att driva ner priserna – tänk så enkelt!

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske är slut med det nu när man har öppnat sitt nya super-kärnkraftverk. Tänk om Sverige var lika förutseende och satsade på kärnkraft
ja tänk om vi var lika duktiga som våra finska grannar...
– Olkiluoto3, byggstart var 2005 med planerad driftsättning 2010, nu säger man kommersiell start sommaren 2022

verket – om/när det kommer i drift så borde det halvera Finlands elimport från Sverige

– Olkiluoto4, hade byggnadstillstånd men ägarna valde att inte lämna in någon byggansökan och därmed förföll tillståndet 2015

Boilerplate4U
harka harka skrev:
– Olkiluoto3, byggstart var 2005 med planerad driftsättning 2010, nu säger man kommersiell start sommaren 2022
OL3 är redan i gång:

"First criticality of the OL3 EPR plant unit was reached on December 21, 2021. OL3 EPR’s electricity production starts when the unit will be connected to the national grid at the end of January 2022."

Tidigare inlägg om detta:

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
harka harka skrev:
baserar du det på några fakta?

det finns bara en kabel från Sverige till Tyskland (Baltic Cable, invigd för 27 år sedan) som har en överföringskapacitet på 600 MW, och som normalt redan är fulltecknad

så det går inte att skicka mer el till Tyskland den vägen alldeles oavsett om vi vill eller vilket pris dom erbjuder

mot Finland har vi dels överföringar längst upp i norr, och dels från Forsmark som ju ligger i SE3 och som har en kapacitet på 1300 MW

så vi klipper kabeln till Finland och vips har vi en massa el över i SE3 som kommer att driva ner priserna – tänk så enkelt!
Tja du, varför inte, det skulle sänka våra elpriser här också då det skulle skärma oss från Tyskland och de höga prisnivåerna i SE3, jag ser vi exporterar till Sverige just nu via den kabeln. Sen har vi OL3 färdig nu som mer än väl tar det bortfallet. Men det är ju inte elhandeln med Finland som orsakat de höga elpriserna i sverige eller europa.

D
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske är slut med det nu när man har öppnat sitt nya super-kärnkraftverk. Tänk om Sverige var lika förutseende och satsade på kärnkraft som är det enda vettiga gröna miljöalternativet i nuläget.
Jo förutseende är ordet, med de förseningarna så gäller det att leva i framtiden! Sen är jag inte så säker på att jag vill ha ett kärnkraftverk styrt av Xi Jinping i min närhet, precis som jag inte vill ha Putin som ekonomichef. Men, men, vi får väl se hur det går.

T Thomas' skrev:
Vad grundar du "glädjen blir långvarig", du tror alltså på att elpriserna sjunker till normala nivåer inom kort? Och hur skall det i så fall gå till?

Mycket möjligt att elpriserna sjunker under sommaren, men sedan när det är vinter och kallt, då är vi där igen.
Jag har bara svårt att tro att prissättarna på elsäljarsidan konsekvent ska underskatta elpriset över tid.

Mikael_L
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Priserna har bara en vag koppling till vår produktion, de styrs av exportmarknaderna.
Så är det, men mycket pga av två elområden inte har tillräcklig egen produktion.
Om den vore större så kan vi inte längre tömma de elområdena på all producerad energi genom export, och priset blir ett annat. Ungefär som det är i SE1 och SE2 för närvarande.

• Gilla
harka
  • Laddar…
T
F fiskbuggaren skrev:
Jag har bara svårt att tro att prissättarna på elsäljarsidan konsekvent ska underskatta elpriset över tid.
Det tror inte jag heller, sötebrödsdagarna är över.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
OL3 är redan i gång
jo, Olkiloutio3 har startats, men har ännu inte levererat en kilowattimme till elnätet utan det sker ju om en månad med 25% produktion för att rampas upp till 100% i juni enligt plan

och 110 miljarder kronor senare i byggkostnad ...

vad skulle det kosta om man skulle generera motsvarande energi med svensk vindkraft?

tittar man på 33 svenska vindkraftprojekt de kommande åren så anges investeringen/byggkostnaden "omräknat till ett Olkiloutio3" till mellan 28 och 69 miljarder kronor, genomsnittsprojektet 50 miljarder – då har jag antagit 85% produktionstillgänglighet för Olkiloutio3 och 30% för vindkraften; tror väl att alla vindkraftsprojekten är landbaserade, havsbaserad vindkraft är dyrare

sen tillkommer förstås kostnader för drift, bränsle och avveckling

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
harka harka skrev:
jo, Olkiloutio3 har startats, men har ännu inte levererat en kilowattimme till elnätet utan det sker ju om en månad med 25% produktion för att rampas upp till 100% i juni enligt plan

vad skulle det kosta om man skulle generera motsvarande energi med svensk vindkraft?

tittar man på 33 svenska vindkraftprojekt de kommande åren så anges investeringen/byggkostnaden "omräknat till ett Olkiloutio3" till mellan 28 och 69 miljarder kronor, genomsnittsprojektet 50 miljarder – då har jag antagit 85% produktionstillgänglighet för Olkiloutio3 och 30% för vindkraften; tror väl att alla vindkraftsprojekten är landbaserade, havsbaserad vindkraft är dyrare

sen tillkommer förstås kostnader för drift, bränsle och avveckling
Du måste med vindkraft räkna med i princip 100 % annan ersättning under vissa veckor främst i januari. Hur blir kalkylen då?

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Redan på gång, vi är halvvägs: [länk]
Det är bara att konstatera att "elkriget" har gått av stapeln.

Dags att våra folkvalda att ta bladet från munnen, skippa sin ideologisk floskler och i stället redovisa faktiskt åtgärder för att mitigera de värsta fluktuationerna. Det är också på tiden att media lär lite om elmarknadens mekanismer och kan ställa våra politiker till svars. Den senaste tidens intervjuer med Khashayar Farmanbar har stor chans att vinna stora Skämskudden.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Boilerplate4U
harka harka skrev:
Stora platsbyggda anläggningar har ju alltid dragits med stora problem men OL3 är helt klart en klass för sig. Macron är nog lite skakig i brallan när det gäller deras egen satsning på EPR-reaktorer. Av den anledningen tror jag att serieproducerade småskaliga kärnkraftverk (SMR) är framtiden. Vi får se vad det landar.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas' skrev:
Vad grundar du "glädjen blir långvarig", du tror alltså på att elpriserna sjunker till normala nivåer inom kort? Och hur skall det i så fall gå till?

Mycket möjligt att elpriserna sjunker under sommaren, men sedan när det är vinter och kallt, då är vi där igen.
Så lär det väl vara.
Någon gång måste vi tala om elefanten i rummet.
Inse att inom 10-15 år ska 80% av världens energiproduktion ha lagts ner, och kanske, förhoppningsvis, ersatts av fossilfria alternativ.
Kommer detta gå hem så kan vi nog räkna med att energi kommer kosta minst 10ggr mer än idag. Det vi nu ser är bara en försmak.

Men det kanske inte heller går hem, utan vi fortsätter att bränna fossilt bränsle, då kommer det kosta mycket mer än så, fast på andra sätt.

Börja inse att elefanten står här mitt i rummet, även om ingen vågar prata om den !!!!

• Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns väl en fördel med markant högre energipriser, då blir Brid-reaktorer mycket lättare att få ekonomi i.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.