707 944 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
dof skrev:
Nätägaren är Elevio eller vad de nu heter eftersom de byter namn då och då. Summan samfaktureras från elleverantören. Så jag har ställt frågan och vill få summan specad, så jag kan se vad som ingår. Men har inte fått något svar än. Tycker också att de 1957 "känns" lite väl mycket.JA”Snabbe” skrev:
Man kan bara ha ansvar för det man kan ha kontroll över!G Galten skrev:Om vi ser SE4 som ett eget "land" så är situationen just nu 09:24 en onsdagsmorgon:
Vi "importerar" 4002 MW från SE3
Vi exporterar 1459 MW
Vi producerar 631 MW
Vi använder 3174 MW
Det är närmast vindstilla och vindkraften producerar nästan ingenting. Danskarna producerar bara 869 MW vindkraft och måste importera det mest av sin el. Men den stora elefanten är tyskarna som har ett gigantiskt elunderskott.
Vi hade klarat oss utmärkt i SE4 om alla kablar söderut hade klippts av. Men nu har vi en sammankopplad elmarknad. Och visst hade det hjälpt om vi hade haft ett par kärnkraftverk i Skåne, men jag tror inte att elpriset hade påverkats så värst mycket. Tyskarna har stängt av sina kärnkraftverk och har förlitat sej på att stabilisera upp sin elförsörjning med naturgas (men som bekant har ju Putin skruvat åt sina kranar)
Detta påverkar även fransmännen som får se sina låga elpriser stiga till rekordnivåer eftersom tyskarna är beredda att köpa till vilket pris som helst.
Så om jag tolkar situationen rätt så är tyskarna huvudansvariga för den situation vi har idag, och ett par avstängda kärnreaktorer i Sverige är en "piss i Mississippi"
Jag vet inte hur reglerna ser ut, men om tyskarna stänger ner sin elproduktion och vill köpa av sina grannar, är alla grannar tvungna, oavsett sin egen situation, att sälja till tyskarna?
Är det så ska jag börja titta efter ett dieselverk. Då räcker det ju inte med våra egna stolpskott utan då kan ju varenda "lengräddad" tomte i hela EU ställa till det för svenska elförbrukare.
Titta du efter en eldstad som kan användas helt utan el istället, resten av Europa köper nog den olja som finns tillgänglig när gaskranarna är åtskruvade.O OlleKlockare skrev:Man kan bara ha ansvar för det man kan ha kontroll över!
Jag vet inte hur reglerna ser ut, men om tyskarna stänger ner sin elproduktion och vill köpa av sina grannar, är alla grannar tvungna, oavsett sin egen situation, att sälja till tyskarna?
Är det så ska jag börja titta efter ett dieselverk. Då räcker det ju inte med våra egna stolpskott utan då kan ju varenda "lengräddad" tomte i hela EU ställa till det för svenska elförbrukare.
Vi har 98 % fossilfri elproduktion. Fakta: https://www.energiforetagen.se/energifakta/elsystemet/produktion/G Galten skrev:
Jag undrar vad det är du tror att jag tror på.Eriksgatan skrev:
Då borde det räcka. Men varför söker du efter ett maxcase som precis ska kräva en del nätladdning? Ingen har förslagit att du ska gå helt off-grid. Om du behöver fylla på lite från elnätet framåt onsdag, så gör det bara. Det blir ändå ofantligt mycket billigare än att köra fossilbil eller att inte nyttja solpaneler.
Du kan välja att läsa data från de som öppet redovisar sina egna siffror eller låta bli och fortsätta med din tro. När jag har kört solpaneler + elbil det första året kommer även jag att öppet redovisa resultatet här för de som är intresserade.
Om det tyska miljöpartiet ingår i regeringen, vilket verkar troligt att det är då, så blir det nog svårt att starta kärnkraftverk.M MrDizzy skrev:
Staten kommer knappast att se stillatigande på om de flesta företagen i landet riskerar att gå under. Arbetslösheten skulle bli katastrofalt stor.Maskintok skrev:
Men dyrt blir det för oss alla, på ett eller annat sätt.
alla kostnader för hushållen ökar och även om staten skulle gå in med högre bidrag eller stimulera marknaden så betyder det bara att den gör av med skattemedel den inte har råd egentligen att avvara för att stöda den hungriga massan... Det är billigare för staten att sluta upp med dessa dumheter totalt.P pmd skrev:
energi som vi skattebetalare har betalat skall vara billig och enbart gynna oss medborgare.. Inte ett EU land.. Eller fler...
Ska samma sak gälla trävaror? En begränsad export för att pressa priserna. Eller gäller det bara varor där du inte har vinstintresse?
Där skattebetalare inte har stått för fiolerna..D Daniel 109 skrev:
Och staten äger intresse, och därmed lyfter intäkter...
virke är också av privata skogsägares skog så det måste få kosta så att denne kan få intäkter..
Staten äger nog större andel av skogen än elproduktionen. Det argumentet funkar inte.
Jag tror mig ha hört att kärnkraftsmotsåndet i miljöpartitkretsar är en ganska så lokal företeelse. Å andar sidan har väl Tyskland redan avveckalt sin till förmån för brunkol, luftföroreingar och global uppvärmning....P pmd skrev: