707 955 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Om elpriserna är på en nivå som medför att elbolagen tjänar mycket pengar så kommer det att byggas fler kraftverk, vilket pressar priserna.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
De vänner jag har som installerat solceller verkar kunna räkna hem det på ganska få år, jag kan tänka mig än snabbare med dessa priser. Kan man ladda bilen och värma varmvatten på tiderna med gratis el så bör det kunna gå ganska snabbt. Även vintertid om inte snö ligger på panelerna så drar de in endel som jag förstår. Vad miljönyttan ur ett livscykelperspektiv är vet jag inte, men rent ekonomiskt med de priser man säljer och köper el på verkar det iallafall gå att räkna hem.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Varför pratar alla ekonomi? Borde vi inte titta på miljö och klimat. Hur hållbart är det att alla ska lokalproducera elen. Jag menar det räcker att några procent av solpanelerna går sönder i förtid så är det förkastlig för miljö och klimat. Rösta in en regering som vill satsa på kärnkraft istället
edit: sedan är de ju gräsligt fula också. Speciellt på klassiska hus
En polare fick 99kWh under hela november och hittills 5kWh i december från sina paneler, detta i Stockholm. Räkna hem på ganska få år? Nej.J JohanLun skrev:De vänner jag har som installerat solceller verkar kunna räkna hem det på ganska få år, jag kan tänka mig än snabbare med dessa priser. Kan man ladda bilen och värma varmvatten på tiderna med gratis el så bör det kunna gå ganska snabbt. Även vintertid om inte snö ligger på panelerna så drar de in endel som jag förstår. Vad miljönyttan ur ett livscykelperspektiv är vet jag inte, men rent ekonomiskt med de priser man säljer och köper el på verkar det iallafall gå att räkna hem.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 253 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 253 inlägg
Jag ska be att få länka till mitt inlägg om just detta från igår. Då kanske jag inte behöver upprepa mig så mycket.J JohanLun skrev:De vänner jag har som installerat solceller verkar kunna räkna hem det på ganska få år, jag kan tänka mig än snabbare med dessa priser. Kan man ladda bilen och värma varmvatten på tiderna med gratis el så bör det kunna gå ganska snabbt. Även vintertid om inte snö ligger på panelerna så drar de in endel som jag förstår. Vad miljönyttan ur ett livscykelperspektiv är vet jag inte, men rent ekonomiskt med de priser man säljer och köper el på verkar det iallafall gå att räkna hem.
Det faktum att solceller privatekonomiskt betalar av sig på några år är i bästa fall irrelevant, i värsta fall direkt kontraproduktivt.
Man kan inte bara titta på årsproduktion, man måste titta på när elen behövs resp när den produceras. Att det fungerar med solceller idag beror helt och fullt på att det finns ett fungerande energisystem som ligger bakom. Om vi ökar mängden solceller får vi samma effekt som med vindkraften fast ännu värre eftersom solcellerna är förutsägbart usla på att producera el när vi behöver den.
Jag håller med om att de är fula just nu. Annars hade jag varit mera på. De som bor på landet kan sätta dem på en komplementbyggnad eller på annat sätt så inte huvudhuset förstörs.AndersMalmgren skrev:
Varför pratar alla ekonomi? Borde vi inte titta på miljö och klimat. Hur hållbart är det att alla ska lokalproducera elen. Jag menar det räcker att några procent av solpanelerna går sönder i förtid så är det förkastlig för miljö och klimat. Rösta in en regering som vill satsa på kärnkraft istället
Jag tror inte de är designade så alla paneler behöver bytas om en går sönder. Jag tror dessutom de håller rätt länge, att garantin i många fall är ungefär lika lång som återbetalningstiden.
Jag säger inget om att just nu fortsätta drifta kärnkraft - men jag kan heller inte se något negativt motsatsförhållande till solceller.
För klimatet är väl rätt tillverkade solceller något som borde vara positivt. För miljön också. Det enda som väl är dåligt är om man inte kan balansera nätet pga sol och vindkraft. Men det är nog en icke repetitiv ganska avancerad uppgift med både dynamiska förbrukare som beror på både klimat och konjunktur samt sol och vind producenter som beror på lokalt väder. Jag ser en uppgift för smarta algoritmutvecklare inom industrin.