707 953 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Naturgas är alltså hållbart? Är det ett skämt?engs skrev:
Jag har ingen tro på att det kommer ske nej, eller på att nått jag skriver skulle kunna påverka nån över huvudtaget. Men man kan väl diskutera, hoppas, önska, för det.
Kanske rådande situation och regeringsbyte i Tyskland kommer ändra allt. Dvs de stoppar nedstängning och kanske startar upp något redan nedlagt kärnkraftverk. Men nu när även naturgasen kom med på EUs lista över ”hållbara” energislag lär det inte vara sannolikt.
De har till och med vegansk gas i Tyskland!JA”Snabbe” skrev:
https://uvell.se/2021/01/29/greenpeace-kranger-fossil-gas/
och även
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/
Nej den är inte hållbar och tyvärr inget skämt. Osäker om man verkligen tagit beslut än men mycket tyder på att EU enligt taxonomin kommer klassa både kärnkraft och naturgas som ”grön och hållbar”. Trots att de är på varsin ände av skala vad gäller t.ex. koldioxid.JA”Snabbe” skrev:
Det är sannolikt en politisk kompromiss, Tyskland vägrar godkänna kärnkraften om inte gasen kommer med också.
Orwellsk - ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka." Naturgas är grön enegi…
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Men ”experten” som TV4 lyckats jaga ut ur någon skrubb på Södertörns högskola säger att de höga priserna vi har i år är bara tillfälliga…H hydrolift skrev:
Är det någon som på fullaste tror att de här priserna inte är här för att stanna?
Jag tror att det beroendet Tyskland och EU bygger in sig i med Ryssland är farligt. Vi hamnar i en stort beroende och Ryssarna kommer att utnyttja detta till max - Det skulle inte första gången Ryssland gjorde det heller. https://supermiljobloggen.se/nyheter/ryssland-hotar-stanga-av-gas-till-europa/Boilerplate4U skrev:
Kommer bli ännu värre när vi oxå börjar bygga gaskraftverkEddieHansson skrev:
När TV4 precis hade ett inslag om de enorma vinsterna som elbolagen gör just nu så var dom tvungen att flika in ett kort inslag med att det minsann var negativa priser för inte så längesen och då fick dom betala för att bli av med elen. Stackare!
Ja det var typ mitt i natten då förbrukningen var som lägstberisen skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Så är det tyvärr. Nu har det inträffat igen precis som det gjort vid ett antal tidigare tillfällen. Putin kommer köra på tills han fått igenom avtalet om att driftsätta Nord Stream 2.EddieHansson skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Hur ser energiprisutveckling ut på andra sidan Atlanten (USA)?
Där finns varken MP eller ryssen med sina gasledningar på halvfart.
Har de också stora prisökningar så finns bara två potentiella svar på detta, pandemin eller kvantitativa ekonomiska stimulanser.
Där finns varken MP eller ryssen med sina gasledningar på halvfart.
Har de också stora prisökningar så finns bara två potentiella svar på detta, pandemin eller kvantitativa ekonomiska stimulanser.