723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du skriver många ord utan fakta.AndersMalmgren skrev:
Varför pratar alla ekonomi? Borde vi inte titta på miljö och klimat. Hur hållbart är det att alla ska lokalproducera elen. Jag menar det räcker att några procent av solpanelerna går sönder i förtid så är det förkastlig för miljö och klimat. Rösta in en regering som vill satsa på kärnkraft istället
edit: sedan är de ju gräsligt fula också. Speciellt på klassiska hus
Energiåterbetalningstiden på en typisk solcellsanläggning på en villa är 2-3 år, mycket beror på var den tillverkas och vilken energi som används vid produktion.
Källa på det?AndersMalmgren skrev:
Varför pratar alla ekonomi? Borde vi inte titta på miljö och klimat. Hur hållbart är det att alla ska lokalproducera elen. Jag menar det räcker att några procent av solpanelerna går sönder i förtid så är det förkastlig för miljö och klimat. Rösta in en regering som vill satsa på kärnkraft istället
edit: sedan är de ju gräsligt fula också. Speciellt på klassiska hus
Jag tycker däremot att det är märkligt att man bidragsmässigt stöttar batterilager (olönsamt), solceller och dyra elbilar. Vart är stöden till reglerbar kraftproduktion?
Varför ska man ge 60öre/kWh till de som producerar solel? Och 15% på installationskostnaden. De ger ju 0 i bidrag till effektsituationen på vintern. Man gnäller på vindkraften, men den får i princip inga bidrag och det blåser trots allt året om, så lite bidrag till effekt blir det ju I alla fall.
Elbilar... javisst, men varför ska den som köper en tesla för 700k ha bidrag? Ger hellre bidrag till de som köper en elbil <400kkr. Borde finnas gränser för bidragen.
Vad spelar det för roll vilken elbil kunden köper, Tyskland har tydligen 80 000 i subvention på Dacia Spring och på en bil i den prisklassen är det en väsentlig del av inköpskostnaden och en tydlig morot om man vill styra mot eldriven fordons park även för folk med 'normala' inkomster.B BSOD skrev:Källa på det?
Jag tycker däremot att det är märkligt att man bidragsmässigt stöttar batterilager (olönsamt), solceller och dyra elbilar. Vart är stöden till reglerbar kraftproduktion?
Varför ska man ge 60öre/kWh till de som producerar solel? Och 15% på installationskostnaden. De ger ju 0 i bidrag till effektsituationen på vintern. Man gnäller på vindkraften, men den får i princip inga bidrag och det blåser trots allt året om, så lite bidrag till effekt blir det ju I alla fall.
Elbilar... javisst, men varför ska den som köper en tesla för 700k ha bidrag? Ger hellre bidrag till de som köper en elbil <400kkr. Borde finnas gränser för bidragen.
Om man nu överhuvudtaget vågar sig på elbils investeringar nu i elprisrekordens tidevarv, solcellsladdning och bilåkning mars-september är kanske inte tillräckligt?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Håller med. Dock har vindkraften på olika sätt alltid subventioneras redan från start och dessutom utan att behöva ta hänsyn till kostnader för avveckling eller behov av balansering.B BSOD skrev:Jag tycker däremot att det är märkligt att man bidragsmässigt stöttar batterilager (olönsamt), solceller och dyra elbilar. Vart är stöden till reglerbar kraftproduktion?
Vindkraften subventioneras även idag: https://www.di.se/ledare/regeringen-infor-dold-subvention-till-vindkraften/
Redigerat:
Se här två grafer som visar produktionen av el från vindkraft och kärnkraft per dag under år 2020. Nyår är rakt upp kl 12, vilket betyder att den kallaste perioden är kl 12 till 3 ungefär.
Det finns människor som tror att produktionen på bild 1 kan ersätta den på bild 2
Källa: https://twitter.com/MrAkerstrom/status/1472338047253594113
https://www.svk.se/.../forbrukning.../n_fot2021-01-11.xls
Det finns människor som tror att produktionen på bild 1 kan ersätta den på bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Källa: https://twitter.com/MrAkerstrom/status/1472338047253594113
https://www.svk.se/.../forbrukning.../n_fot2021-01-11.xls
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Och här även MrDizzys bilder på varandra som jämförelse
Bra skriftlig genomgång finns här: https://nejdetkanviinte.se/tag/karnkraft/
Ps. Cred till Johan Åkerström (ComosKey) som jag tror gjort bilderna.
Logga in
Skapa konto
Bra skriftlig genomgång finns här: https://nejdetkanviinte.se/tag/karnkraft/
Ps. Cred till Johan Åkerström (ComosKey) som jag tror gjort bilderna.
Redigerat:
Det säger egentligen ingenting, varje anläggning är unik. Antal paneler, riktning, taklutning samt effekt på panelerna? Sen är det ju ingen som förväntar sig någon superproduktion på vintern heller, men varje kW in är en välkommen förtjänst.K katho75 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Vi har 4.8 miljoner hushåll i Sverige tar bara runt 14 miljoner år att break even dåDarling McFluff skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Det var väldigt fina och illustrativa bilder apropå vad problemet är med vindkraft. Skulle man göra samma för solkraft, gärna också då med förbrukning överlagrat, kanske det skulle skaka loss några polletter hos folk. Undrar varför vi inte får se de där i etablerad press? Eller förresten, jag undrar egentligen inte...
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Vi pratar inte ekonomiskt, utan klimat/miljö. Det säger sig självt det är bättre med centraliserad kärnkraft där samtliga 4.8 miljoner konsumenter kan dela på några kärnkraftverk istället.F fribygg skrev:
Typ obefintlig produktion på vintern när det som mest behövs.JA”Snabbe” skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Det är bara att plombera ledningarna och säga nej tack. Låta sig utpressas av Kremls kleptokrater? Tror inte ens tyskarna viker sig för det här, i alla fall inte nu när både Schröder och Merkel är borta.Boilerplate4U skrev:
Föga förvånande passar Putin på att sätta tryck på avtalsdiskussionerna om Nord Stream 2 genom att strypa gasleveranser till Europa.
Gazprom har endast reserverad 4% av normala ca 30% i transportkapacitet. "Det blir mycket bättre så fort Nord Stream 2 är igång" enligt officiella kanaler. Elpriserna lär tyvärr påverkas negativt i ännu större utsträckning framöver...
[länk]
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du förstår tydligen inte, vill inte förstå eller är bara allmänt obildad. Givetvis ska inte siffrorna adderas på en rak tidslinje. För att du lättare ska förstå ska jag förklara för dig att en linje är som ett rakt streck med en början och ett slut och däremellan sitter det ihop så att säga. Man brukar rita denna typer av linjer horisontellt, alltså samma riktning som horisonten. (Föresten så är inte jorden platt, känner att jag bör upplysa dig om det.)AndersMalmgren skrev:
Redigerat: