D
P pmd skrev:
Stämmer inte riktigt?

Ja, då stämmer det alltså. Det var just dessa småvirriga personer jag syftade på. Att det finns andra kontroverser om vallen är en annan sak.
Jo, men den kontroversen som finns idag och som ligger bakom de överklaganden som behandlas, rör just sträckningen, de vill ha en längre och dyrare vall än vad kommunen planerar.

engs
V Vindens skrev:
Nytt rekord imorgon 425 öre SE3 och SE4. :sweat::rolleyes:
Förra gången prisrekordet slogs var det väl ändå ganska kallt, tvåsiffrigt även söder om Dalälven i vilket fall?
Nu runt nollan (-3 - +3) från Dalälven och söderut och ändå rekord, vad är orsaken tro.

C
engs engs skrev:
Nu runt nollan (-3 - +3) från Dalälven och söderut och ändå rekord, vad är orsaken tro.
Prisrekorden började ramla in redan i somras, så detta har inte så mycket med kyla att göra utan det är exportmarknaden och energikris på kontinenten som påverkar.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Förra gången prisrekordet slogs var det väl ändå ganska kallt, tvåsiffrigt även söder om Dalälven i vilket fall?
Det blåser inte något imorgon. Sålänge vi då inte har basel att maxa utrikesförbindelserna med sticker priset.

engs
C cpalm skrev:
Prisrekorden började ramla in redan i somras, så detta har inte så mycket med kyla att göra utan det är exportmarknaden och energikris på kontinenten som påverkar.
Mycket snack (även från mig tidigare) om att om vi bygger mer kraftverk så kommer allt bara sugas upp av Tyskland / kontinenten. Men man kanske skulle vända på det, låter som ett perfekt tillfälle att få exportinkomster.

När stora delar av Europa går över till instabil oplanerbar kraft så bygger vi istället kärnkraftverk för att inte bara försörja oss utan också halva europa.

Samtidigt så bör den oplanerbara kraften stå för sina egna kostnader, dvs all form av infrastrukturkostnader orsakad av dessa bör ligga ägarna av denna typ av kraftverk till last.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
engs engs skrev:
Mycket snack (även från mig tidigare) om att om vi bygger mer kraftverk så kommer allt bara sugas upp av Tyskland / kontinenten. Men man kanske skulle vända på det, låter som ett perfekt tillfälle att få exportinkomster.

När stora delar av Europa går över till instabil oplanerbar kraft så bygger vi istället kärnkraftverk för att inte bara försörja oss utan också halva europa.

Samtidigt så bör den oplanerbara kraften stå för sina egna kostnader, dvs all form av infrastrukturkostnader orsakad av dessa bör ligga ägarna av denna typ av kraftverk till last.
Mjo och det bästa vore ju att lägga de nere i Skåne då det inte blir så långa ledningar.
SMR:r skulle vara perfekt till det.
DOCK så kan man inte få bygga kärnkraft i Skåne (om nu man inte är ett företag som heter Uniper)
Dvs Sverige har en begränsning på var man får bygga kärnkraft idag & det är bara på de områden där det finns/har funnits kärnkraft tidigare.

Enl rykten så finns det endel bolag som skulle vilja bygga kärnkraft i Sverige idag, med i SMR / micro storlek, men får inte pga områdesbegräsningarna

engs
Förresten har jag för mig att någon Nestor (osäker på vem nu) här på byggahus i åratal har sagt att precis detta kommer inträffa.

Något med att - ju mer oplanerbar kraft man bygger, desto högre kommer kostnaderna bli för man kommer tvingas betala mångdubbelt för de fasta kostnaderna för den planerbara kraften (som fortfarande måste finnas om vi inte ska frysa) kommer slås ut på väldigt mycket färre timmar.
Förutom då kostnaden för den oplanerbara dessutom, som kommer orsaka extremt låga priser när det finns överskott.

Så jag gissar att marknadsvolatilitet har förutspåtts sen länge av de som varit mer insatta i det hela.

Redigerat:
engs engs skrev:

Nå lösningen på det är att inte bygga mera kablar till kontinenten, så kan ni bara förse såpass mycket av er kapacitet.

engs
DennisCA DennisCA skrev:
Nå lösningen på det är att inte bygga mera kablar till kontinenten, så kan ni bara förse såpass mycket av er kapacitet.
Jo det har jag varit inne på tidigare. Kanske man skulle simulera fel på befintlig tom...
Men tänkte man vänder på allt detta, satsa på att bli norra Europas energihubb. DVs både mer kraftverk och ledningar.

C
engs engs skrev:
Men man kanske skulle vända på det, låter som ett perfekt tillfälle att få exportinkomster.
Att etablera en omfattande elexportindustri tror jag inte på. Vi har ingen "konkurrensfördel" där. Infrastrukturen för att leverera el till kontinenten är (pga avståndet) dyr, både i grundinvestering och drift och vi har inte heller direkt något "strålande" politiskt klimat för storskaliga kärnkrafts- eller vattenkraftsprojekt.

Hur som helst - efter många decennier med europas lägsta elpriser är det att leka med elden att låta förutsättningarna för dessa skifta så kraftigt "över en natt". Mycket av vårt samhälle är format kring detta.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om staten brytt sig borde folket få bidrag för att byta till effektivare uppvärmningssystem som engelsmännen får. Men ist prioriterar man elbilar som är svindyra och solceller vilket iof är bra.
Men då förllorade man ju sin älsklingshackkyckling, bilen.
"Alla måste ju bidra"

Mikael_L
engs engs skrev:

Det kan möjligen vara vettigt att bygga upp såpass mycket produktion att vi kan maxa ledningarna mot Europa och ändå klara ett hyggligt elpris hemma.
Men nu ska jag samtidigt erkänna min okunskap över hur prismekanismen blir för ledningar mellan länder.
Kan vi t.ex. ha 80 öre/kWh i skåne och sälja överskott till Tyskland och Danmark för säg 3kr/kWh, eller hur funkar det där?

Men att hela tiden bygga ut kapacitet på ledningar till andra länder håller nog inte. Kanske läge att stoppa här, för tillfället.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Har du belägg för det, verkligen?
Nä, Malmgren svamlar

engs
C cpalm skrev:
Att etablera en omfattande elexportindustri tror jag inte på. Vi har ingen "konkurrensfördel" där. Infrastrukturen för att leverera el till kontinenten är (pga avståndet) dyr, både i grundinvestering och drift och vi har inte heller direkt något "strålande" politiskt klimat för storskaliga kärnkrafts- eller vattenkraftsprojekt.

Hur som helst - efter många decennier med europas lägsta elpriser är det att leka med elden att låta förutsättningarna för dessa skifta så kraftigt "över en natt". Mycket av vårt samhälle är format kring detta.
Konkurrensfördelen vore mer rationellt tänkande och mindre ”känslor” om hur farligt kärnkraft är.

M MrDizzy skrev:
Mjo och det bästa vore ju att lägga de nere i Skåne då det inte blir så långa ledningar.
SMR:r skulle vara perfekt till det.
DOCK så kan man inte få bygga kärnkraft i Skåne (om nu man inte är ett företag som heter Uniper)
Dvs Sverige har en begränsning på var man får bygga kärnkraft idag & det är bara på de områden där det finns/har funnits kärnkraft tidigare.

Enl rykten så finns det endel bolag som skulle vilja bygga kärnkraft i Sverige idag, med i SMR / micro storlek, men får inte pga områdesbegräsningarna
Det är väl knappast Uniper som är de ända som får bygga. Vilka orter man kan bygga på verkar dock styrt.
Om man nu ska bygga är det väl bäst att göra så stora reaktorer som möjligt, administrationen, tillståndsprocessen osv lär väl inte vara lättare i 'micro' storlek?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.