Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, full produktion i R4 är det inte ens nu idag.
Nu har dom 59% av full kapacitet, och status anges som: Uppgång pågår.
Men det verkar vara på väg mot full produktion i alla fall.
*Lättnadens suck*
Då gick det testet de gjorde så pass bra att de inte var tvungna att stänga ned reactorn iaf :)
 
P pmd skrev:
Över korta avstånd är det nog vettigt. Annars är elektricitet ovanligt väl lämpat för att transportera energi långa sträckor.
Jepp, men inte allt för långa avstånd då det uppstår ganska stora transmissions förluster.
Och att då ha mini-SMR's lite här och var till fjärrvärme nät samt lite till avlastning & stabilitet , speciellt i södra Sverige skulle då vara underbart i mitt tycke
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
I radioprogrammet (SR P1) som jag länkade till för ett par sidor sen berättade man att en del av de boende i Falsterbo som skyddsvallen ska skydda hade överklagat bygget för att den störde utsikten och att de skulle få mer insyn från folk som promenerar på vallen. :D
Detta känner jag väl till och det stämmer inte riktigt, den stora debatten rör sig om vallens sträckning och då i första hand vid Falsterbo och Flommens golfbana, dessa hamnar utanför vallen och många engagerade menar att vallen också bör skydda dessa intressen.

Inledningsvis hördes röster som du beskriver men detta var då från människor som inte förstått att höjden är "över havet" inte över marknivåerna :rofl::crysmile:
 
För att återgå till trådstarten så har vi ett nytt rekord imorgon, med god marginal. (y):surprised:
 
  • Ledsen
MrDizzy
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det går inte över en natt för Sveriges bilister att byta sina fossilbilar mot eldrivna.
Denna avveckling kommer heller inte komma i ett slag men att bränslepriserna mångdubblas framöver tvivlar jag inte på, det är ju bara en liten del av bilkostnaden men tillräcklig för att påverka folks bilkörning, skulle jag tro.

Jag har inget emot att fossilförbränningen minskar och att det går mindre pengar in i denna bransch, finns nog inte många andra ställen dessa kan ta vägen där de orsakar större skador.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Denna avveckling kommer heller inte komma i ett slag men att bränslepriserna mångdubblas framöver tvivlar jag inte på, det är ju bara en liten del av bilkostnaden men tillräcklig för att påverka folks bilkörning, skulle jag tro.

Jag har inget emot att fossilförbränningen minskar och att det går mindre pengar in i denna bransch, finns nog inte många andra ställen dessa kan ta vägen där de orsakar större skador.
Jag hoppas verkligen på vätgas "boom" med vätgas-el-hybrider.
Det finns endel stora projekt här i Sverige iaf som vill mellanlagra sin energi i vätgas (eller använda stor mängd vätgas rakt av)
Och man man få billig tillverkning av vätgas och stoppa in den i en vätgaspipeline (som det faktiskt funderas på ur industriell syndvinkel) så att det uppkommer fler tankstationer för vätas, då kan även privatpersoner börja gå över till vätgas.
Det finns dessutom både biltillverkare och lastbilstillverkare som utvecklar vätgasbränsleceller.
Då har man kombon el-drift med el från vätgasbränslecellerna.
Men den som lever får se
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
H hydrolift skrev:
För att återgå till trådstarten så har vi ett nytt rekord imorgon, med god marginal. (y):surprised:
Inte ens billigaste timmen är under 2 kr/kWh!

Hade detta varit för 2-3 år sen hade jag nog varit nära att kasta in handduken nu (kallställa och flytta hem till föräldrarna). "Tyvärr" har det varit ett bra år inkomstmässigt så jag har råd, men hade ju hellre lagt de pengarna på något roligare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
För att återgå till trådstarten så har vi ett nytt rekord imorgon, med god marginal. (y):surprised:
Ja, rätt legendariska priser över natten och eftermiddagen ser också magisk ut. Hur mycket kostar det att laga en middag när elen kostar 9 kr/kWh? Vad drar en spis med ett par plattor igång när man lagar makaroner och köttfärssås, typ? Är det typ 1 kW per platta kanske eller så? Förr i tiden behövde man ju inte bry sig om det så mycket, men i vårt moderna bristsamhälle är det annorlunda.
 
Snittpris över 4kr. Sista timmen ser oroväckande ut för onsdagens priser. Elpriser i tabellform för olika timmar på dygnet, med genomsnittspriset markerat, från Nord Pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, runt 6kr /kWh toppar det i spotpris på em. :sweat: :cry:

Men som idag, t.ex. just nu, med ett spotpris på 3,60 och en någorlunda stor export, så drar Sverige in något häraden 2 miljoner kr i timmen. Imorgon kommer väl Sverige sälja för något runt 5-6 miljoner kr i timmen, när priserna ligger som högst.

Det är väl inte alls orimligt att tänka sig att staten (som genom detta får inkomster genom vattenfall) betalar ut något slags stöd till drabbade elkunder.

För att ge lite proportion över siffror, så exporterar Sverige årligen (ge och ta lite) ca 20TWh el.
Om vi får ett snittpris på 1kr/kWh så blir det handelsinkomster till Sverige på 20 miljarder kr.
Det är väl en knappt halv försvarsbudget, tror jag.
Får vi mer för elen, i snitt, så ökar inkomsten motsvarande, och tvärtom.

När vi nu säljer en naturresurs, så får vi hoppas att inkomsterna kan användas förnuftigt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, runt 6kr /kWh toppar det i spotpris på em. :sweat: :cry:

Men som idag, t.ex. just nu, med ett spotpris på 3,60 och en någorlunda stor export, så drar Sverige in något häraden 2 miljoner kr i timmen. Imorgon kommer väl Sverige sälja för något runt 5-6 miljoner kr i timmen, när priserna ligger som högst.

Det är väl inte alls orimligt att tänka sig att staten (som genom detta får inkomster genom vattenfall) betalar ut något slags stöd till drabbade elkunder.

För att ge lite proportion över siffror, så exporterar Sverige årligen (ge och ta lite) ca 20TWh el.
Om vi får ett snittpris på 1kr/kWh så blir det handelsinkomster till Sverige på 20 miljarder kr.
Det är väl en knappt halv försvarsbudget, tror jag.
Får vi mer för elen, i snitt, så ökar inkomsten motsvarande, och tvärtom.

När vi nu säljer en naturresurs, så får vi hoppas att inkomsterna kan användas förnuftigt.
Mina föräldrar grät när vi skulle in i EU. De sa att de kommer misär av det. Deras föräldrar kämpade för neutralt land i beredskapen i 2a världskriget.
Som de blev ser vi nu på elens pris och så det ser ut i samhället med otrygghet och skottlossningar med tiggare på gatorna. Ingen gränskontroll. Huspriser som man aldrig kan betala av. Man dör med bolån. Skolorna de kämpar med för många elever i klassen som inte kan språket och de som kan har de inte tiden för. Man kan komma hit i skåpbil och sno båtmotorer och riskfritt lämna landet för tullarna får inte kolla de som lämnar landet.
Vår el måste exporteras till EU för någon politisk el- utjämning istället för att ha låga priser här. Volvo är sålt till kommunistisk stat.

Men visst man kan köpa mycke och billig drick i Tyskland bara att maxa bilen och man kan arbeta i bar på Mallis utan arbetspapper och krångel. Och man kan köpa billiga prylar från ett kommunistiskt land på järnhandeln.

Det byggs vid stränder överallt i världen för stigande havsnivåer är ett påhitt som vi betalar mer skatt för att stoppa.

Vad håller på att hända?

Nu klappar jag igen för julhelgen! Ska ta det lugnt och strunta i att tänka mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Föga förvånande passar Putin på att sätta tryck på avtalsdiskussionerna om Nord Stream 2 genom att strypa gasleveranser till Europa.

Gazprom har endast reserverad 4% av normala ca 30% i transportkapacitet. "Det blir mycket bättre så fort Nord Stream 2 är igång" enligt officiella kanaler. Elpriserna lär tyvärr påverkas negativt i ännu större utsträckning framöver...

https://sverigesradio.se/artikel/rysslands-gasleveranser-till-europa-minskar-kraftigt
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
F Fredrik-1980 skrev:
Översvämning och höjda havsnivåer är väl till större del olika saker?
Risken för översvämning ökar här och där pga höjda havsnivåer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nytt rekord imorgon 425 öre SE3 och SE4. :sweat::rolleyes:
 
P
D djac skrev:
Detta känner jag väl till och det stämmer inte riktigt, den stora debatten rör sig om vallens sträckning och då i första hand vid Falsterbo och Flommens golfbana, dessa hamnar utanför vallen och många engagerade menar att vallen också bör skydda dessa intressen.
Stämmer inte riktigt?
Inledningsvis hördes röster som du beskriver men detta var då från människor som inte förstått att höjden är "över havet" inte över marknivåerna :rofl::crysmile:
Ja, då stämmer det alltså. Det var just dessa småvirriga personer jag syftade på. Att det finns andra kontroverser om vallen är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.