707 961 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det är ju skillnad på permanenta höjningar och tillfälliga, här nere i skåne ser man tydligt hur stränderna har försvunnit på många ställen och de små höjningarna gör att de tillfälliga blir värre och värre.D Daniel 109 skrev:
Husen längst ner i Falsterbo och Skanör ligger nu i försäkringsfarozonen, om vallen kommer på plats i tid så kommer de få ytterliggare respit. Denna kommer såklart bara vara duglig att skydda mot tillfälliga översvämningar, att bygga vallar mot permanent havshöjning är ett större projekt, som i Nederländerna.
Sen behöver vi inte lika mycket fjärrvärme året om, medan el behövs lite mer likartat även på sommaren.M MrDizzy skrev:Stor del av det man behöver elen till är ju just uppvärmning. Att då gå steget över att generera el för att sen få värme igen är inte alltid så optimalt. Och kan man bygga en mini-reaktor i "varje stad" för att leverera just värme till fjärrvärmenät så blir även elnäten stabilare då man plockar bort den elen som behövs för uppvärming från att gå över elnäten.
Men i kombination med en del satsning på solceller så börjar det närma sig perfekt.
Jag brukar tvivla ganska mycket på lite småfantastiska påståenden som inte backas upp av några som helst källor.K Nils Andersson1 skrev:Om du inte tror mig så, är upp till dig, du får dock leta själv, det jobbet kan inte jag göra här och nu. Men det är så illa enligt mina källor. Det är också illa att du inte vet detta redan dock. Men det visar lite på medias roll i Sverige och vad vi får för nyheter och inte. Att vi lever fortfarande är också tur, vi kunde alla på denna planeten varit borta sen länge. Tack för det Stanislav Petrov , [länk].
Petrov agerade klokt, men att han behövde göra det berodde på ett fel i det sovjetiska varningssystemet och inte på "krigshetsare" i USA och NATO.
Tja, full produktion i R4 är det inte ens nu idag.berisen skrev:
Nu har dom 59% av full kapacitet, och status anges som: Uppgång pågår.
Men det verkar vara på väg mot full produktion i alla fall.
Ja, de kommunala avdelningarna är väl lite osynkade. Det kanske också är så att risken för översvämning varierar från plats till plats. Jag vet inte mer än vad som finns i det jag länkade till.F Fredrik-1980 skrev:
Det liknar vad som händer när vi får en extrem väderhändelse: klimatet är hotat!Mikael_L skrev:
Att säga att "Man vill att det byggs kärnkraft under nästa mandatperiod" betyder noll och intet.
Det har nämligen varit relativt fritt fram i 12 år nu att bygga ny kärnkraft.
Så den politiker som på något sätt antyder att det kommer bli ny kärnkraft med deras styre, ställ dom mot väggen och ta reda på exakt hur de har tänkt att se till att det sker.
Ty jag misstänker att de flesta partierna kommer försöka verka ganska kärnkraftsvänliga i valrörelsen, men kanske ingen kommer göra ett dyft i praktiken.
Eller när det är riktigt kallt en längre period: vadå global uppvärmning!
Wicker beskrev (en del av) den amerikanska kärnvapendoktrinen. Inget eget påhitt, alltså.K Nils Andersson1 skrev:"
former Congresswoman and presidential candidate Tulsi Gabbard lashed out against Sen. Roger Wicker, R-Miss, calling him "ignorant and sadistic," for his statement that the U.S. "doesn't rule out nuclear action" against Russia in defense of Ukraine.
"I would not rule out American troops on the ground," Wicker said during an on-air interview with regard to Russia amassing troops on the Ukraine border. "We don’t rule out first-use nuclear action," he said. Wicker, who sits on the Senate Armed Services Committee, also told CNN that he hoped Biden "didn’t rule out a military response" while speaking to Putin. "
"First-use nuclear action" betyder inte att USA vill vara den som startar ett krig utan är den del av "flexible response" som president Kennedy införde. Det betyder att man t.ex. kan tänka sig att svara på ett massivt angrepp av pansar med taktiska kärnvapen. Man väntar alltså inte nödvändigtvis med att använda egna kärnvapen tills motståndaren använder sina först.
Över korta avstånd är det nog vettigt. Annars är elektricitet ovanligt väl lämpat för att transportera energi långa sträckor.M MrDizzy skrev:Stor del av det man behöver elen till är ju just uppvärmning. Att då gå steget över att generera el för att sen få värme igen är inte alltid så optimalt. Och kan man bygga en mini-reaktor i "varje stad" för att leverera just värme till fjärrvärmenät så blir även elnäten stabilare då man plockar bort den elen som behövs för uppvärming från att gå över elnäten.
I radioprogrammet (SR P1) som jag länkade till för ett par sidor sen berättade man att en del av de boende i Falsterbo som skyddsvallen ska skydda hade överklagat bygget för att den störde utsikten och att de skulle få mer insyn från folk som promenerar på vallen.D djac skrev:Det är ju skillnad på permanenta höjningar och tillfälliga, här nere i skåne ser man tydligt hur stränderna har försvunnit på många ställen och de små höjningarna gör att de tillfälliga blir värre och värre.
Husen längst ner i Falsterbo och Skanör ligger nu i försäkringsfarozonen, om vallen kommer på plats i tid så kommer de få ytterliggare respit. Denna kommer såklart bara vara duglig att skydda mot tillfälliga översvämningar, att bygga vallar mot permanent havshöjning är ett större projekt, som i Nederländerna.
Översvämning och höjda havsnivåer är väl till större del olika saker? Några bygger skydd mot översvämning.P pmd skrev:
Men ingen kommun vad jag vet bygger bort problemen med högre havsnivåer enklast genom att bara tillåta nybygg högre upp?? Ändå sitter miljöpartiet med i olika kommuner.
Jag tror att det är ingen eller nästan ingen i kommunerna som tror på detta med högre havsnivåer. Men dom tror på andra saker i framtiden, bygga ut vägar, arenor, vattenförsörjning, avloppsrening, bidrag. Och dom tror på höga skatter på mycke som är kul att göra, tex galet hög skatt på elen och bensinen. Det för att få råd med det andra.
Om jag tankar fullt för 1000 sek så är 600 sek skatt och miljöskatt. Är det bra för miljön om jag tankar mycke för miljön får skatt då? Frågan är inget skämt faktiskt. Jag undrar vart hän de miljöpengarna går när man tankar. Om alla tankar mer är det bättre för miljön, den får ju skatt då??
Redigerat: