707 953 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag är helt enkelt väldigt övertygad om att det idag skulle ta en massa år. Jag tror inte det finns en chans att ladda en ny reaktor i Sverige idag (eller hela Västeuropa för den delen) inom 10 år efter att beslut tagits om att man vill bygga den.N noone70 skrev:
Jodå, vi får nog inse att det bara är en sådan. Sätt inte några idéer i skallen på foliehattarna nu. Du vet folien skyddar bara mot kunskap och sanning ...P pmd skrev:Men född i Västtyskland …
Träffade hon månne Putin när han var stationerad i Östtyskland? Under den tiden arbetade Merkel, som är doktor i kvantkemi, som forskare och kunde resa till Västtyskland på vetenskapliga konferenser. Vad Putin hade för uppgifter under sin stationering i Östtyskland är oklart. Merkel talar flytande ryska.
Mystiken tätnar.
Det kan nog bli en bra konspirationsteori av det här.![]()
Ja precis. Och om det blir sådana priser så slipper du säkert använda el några timmar under månaden, så egentligen blir det ännu billigare. Och om du oroar dig är det ju bara att binda priset som sagt!Dan_Johansson skrev:
Allvarligt talat skulle det vara oerhört intressant att se vad som händer i en situation då maxpriset blir relevant. Med sådana priser blir målet att hålla huset frostfritt medan vi sover i bilen...
Hel riktigt, man måste först sluta subventionera fossilt, då blir kärnkraft aningen mer lönsamt. Såklart det skulle byggts om det hade varit en lönsam produktionsform.N noone70 skrev:
Meh. https://svenska.yle.fi/a/7-10010343D djac skrev:
I drift till sommaren påstås det. Vilken sommar kan man ju inte låta bli att undra i och för sig?
Det är lite som att plantera ett träd, den bästa tiden att göra det var igår, den näst bästa idag.Mikael_L skrev:
Politiker pratar ofta illa om "kvartalskapitalism" men politikernas framförhållning är ofta inte bättre än maximalt till nästa val. Men mer verkar de räkna med någon halveringstid på skandaler som betydligt kortare, dvs de hinner med flera misstag / 4 år för att det sen har försvunnit på radarn till nästa va. Se stolpskottet Ygeman.
Klart det tar tid när man bygger första exet av något och dessutom håller på och ändrar specifikationerna under arbetets gång. Ren MP propaganda att hävda att det skulle ta lika lång tid att bygga nr 2,3 & 4 av samma modell.D djac skrev:
Godkänn några få modeller på EU nivå så kan varje land bygga det de behöver utan att behöva gå igenom varenda detalj för varje bygge, det blir dessutom billigare framöver om många verk är likadana vad gäller uppgraderingar och förbättringar. I Sverige hade vi trillingarna, B1,B2 & O2 som var likadana, men det sabbades ju när Barsebäck stängdes.
Ja det är faktiskt sant.P pmd skrev:
Jag vet dock inte riktigt vad det ska betyda i Stalins fall, men en intressant vinkling, jag ska fundera på det litet.
Det där är saker man ibland inte tänker på, att någon är en produkt av det som fanns innan det denne blir förknippad med något.
Putin är en produkt av kommunistSovjet samt KGB
Churchill var en produkt av det Brittiska Imperiet
Palme var en produkt av en högborgerlig miljö
Arafat var en produkt av PLO
Jesus var jude
Sånt kan ibland förklara saker och ting, eller bra att spegla senare livsgärningar i.
Ibland ..
Det är väl dokumenterat att de som har Nils i användarnamn har ett genomsnittligt IQ på 72.K Nils Andersson1 skrev:Om du inte tror mig så, är upp till dig, du får dock leta själv, det jobbet kan inte jag göra här och nu. Men det är så illa enligt mina källor. Det är också illa att du inte vet detta redan dock. Men det visar lite på medias roll i Sverige och vad vi får för nyheter och inte. Att vi lever fortfarande är också tur, vi kunde alla på denna planeten varit borta sen länge. Tack för det Stanislav Petrov , [länk].
Men du får själv leta upp dokumenten, om du nu förstår hur man gör ...
Japp, vad ska man mer säga...?N noone70 skrev:
Tja, att det inte är helt okomplicerat, både tekniskt, ekonomiskt och politiskt.
Detta är ju dock ändå den vägen jag själv förespråkar, som en del av lösningen på framtidens energiproduktion, kanske 20-50% av produktionen någonstans. Jag vet att en del vill att de ska bli nästan 100%, själv tror jag att solkraft kommer bli en stor grej i framtiden, i länder närmare ekvatorn än Sverige.
Det stora utvecklingssteget gjordes när Watt förbättrade Newcomen's ångmaskin.På samma sätt som förbränningsmotorn skiljer sig från Watts ångmaskin!
James Watts dubbelverkande ångmaskin var fantastisk för sin tid, och den bestod rätt länge, i över 100 år.
Dock var det en primitiv princip, och inte särskilt energieffektiv. Och inte heller fanns det mycket man kunde göra med den för att göra den bättre, utan ångtryck + kolv var det som gällde, ända fram tills de slutade byggas.
Det skulle kanske vart bättre att jämföra tidiga reaktordesigner med Newcomen's maskin och senare (kommande) med Watt's konstruktion.
Ändå beviljas nya bygglov där det är trångt vid stränder, när det finns hur mycke plats som helst lite längre in på högre höjd.P pmd skrev:I Vellinge bygger kommunen en skyddsvall.
[länk]
Länsstyrelsen i Blekinge län har gjort en studie om framtida översvämningar i Blekinge. Kommuner i Sverige är skyldiga att planera med mycket lång framförhållning (hundra år, tror jag).
[länk]
Här finns data om nuvarande och framtida havsnivåer vid Karlshamn.
[länk]
Här är ett intressant radioprogram om problemet med stigande havsnivåer i södra Sverige.
[länk]
Debatten där ute just nu verkar gå ungefär så att dom som grinar och klagar på elpriset just nu får skylla sig själv för att dom inte har tagit ansvar och tecknat ett fast avtal. Det dom inte verkar tänka på är ju att när deras fina billiga avtal löper ut så kommer dom ju få teckna till dagens priser?
Och sen den här "men om kärnkraft är så bra, varför har Frankrike då så höga priser?" blir jag bara less på..
Och sen den här "men om kärnkraft är så bra, varför har Frankrike då så höga priser?" blir jag bara less på..