EddieHansson EddieHansson skrev:
Tack för länken. Intressant text, men jag saknar empiriska fakta på att solceller verkligen slängs/återvinns efter 20-30 år. Texten gör bara ett antagande om detta.

Sen står det också att solceller betalar av sina energikostnader inom 2- år.
I verkligheten hamnar många i soptunnan långt innan den beräknande livslängden. Samt om de inte återvinns korrekt har vi ännu ett till problem.

Småskalig elproduktion är lika dumt som när man ser varje hotellrum i uländer ha eget AC aggregat.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Har en solcell i sommarstugan som min pappa köpte för ca 25år sedan och den funkar fortfarande. Småskalig elproduktion minska ju sårbarheten i elförsörjningen!

EddieHansson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I verkligheten hamnar många i soptunnan långt innan den beräknande livslängden.
Det är just detta jag vill ha fakta runt, inte spekulativa påståenden.

E Emanuel01 skrev:
Har en solcell i sommarstugan som min pappa köpte för ca 25år sedan och den funkar fortfarande. Småskalig elproduktion minska ju sårbarheten i elförsörjningen!
Jo det är ju fint och kan bidra litet till det praktiska i en sommarstuga, kanske mata pump för dricksvatten från en brunn eller bäck i närheten, ordna litet lågvoltsbelysning osv.

Men det lär inte vara några högre effekter du kan köra med detta, ugnar, spisar, tvättmaskiner, torktumlare, etc. Att någon solcell kan bidra i ”off-grid”- förhållanden i sommarstuga är väsensskilt mot hur större nätanslutna solcellsinstallationer funkar i permanentboenden året runt inkl vinter, utan statliga subventioner. Under vinterförhållanden är det i stort sett noll produktion.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Beror Frankrikes höga elpris pga grannländerna? Precis som hos oss? Och är det sant att Frankrike har ett subventionerat ”fast” elpris?

Var hittar man elpriset för de gråa länderna på denna kartan? Dvs Spanien, Italien & ”Scheits”? Har en diskussion på FB med en strålningsfobiker som påstår att frankrikes elpris är högt pga kärnkraft. Behöver fakta för att skjuta personen i sank.

Har solceller hemma med. Bidrar faktiskt lite men kommunens träd skuggar nu när solen står lågt annars hade jag kunna förse några grannar med ström dessa dagar när solen skiner. Även mulna dagar kan jag få ihop några kwh.

H Harald Blåtumme skrev:
Jo det är ju fint och kan bidra litet till det praktiska i en sommarstuga, kanske mata pump för dricksvatten från en brunn eller bäck i närheten, ordna litet lågvoltsbelysning osv.

Men det lär inte vara några högre effekter du kan köra med detta, ugnar, spisar, tvättmaskiner, torktumlare, etc. Att någon solcell kan bidra i ”off-grid”- förhållanden i sommarstuga är väsensskilt mot hur större nätanslutna solcellsinstallationer funkar i permanentboenden året runt inkl vinter, utan statliga subventioner. Under vinterförhållanden är det i stort sett noll produktion.
Kör Micro, kyl, frys och elverktyg upp till 2000w har doch köpt några nya solceller men bara 200w + några batterier i stugan.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Beror Frankrikes höga elpris pga grannländerna? Precis som hos oss? Och är det sant att Frankrike har ett subventionerat ”fast” elpris?

Var hittar man elpriset för de gråa länderna på denna kartan? Dvs Spanien, Italien & ”Scheits”? Har en diskussion på FB med en strålningsfobiker som påstår att frankrikes elpris är högt pga kärnkraft. Behöver fakta för att skjuta personen i sank.
https://app.electricitymap.org/map samt Nordpool.

Det är för övrigt grymt roligt att spana in produktion samt priset i Australien denna tid :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
[länk] samt Nordpool.

Det är för övrigt grymt roligt att spana in produktion samt priset i Australien denna tid :)
Det förefaller va precis som för oss att Frankrikes pris smittas av sina kol och gasförbrukande grannar. Italien ser ju helt klart värst ut.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jepp. Nu kommer artiklarna om hur dyrt det är att duscha, dammsuga, tända lampor och annat trams. :p

• Skärmdump av nyhetsartikel om höga elpriser för att duscha i Norge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
berisen berisen skrev:
Jepp. Nu kommer artiklarna om hur dyrt det är att duscha, dammsuga, tända lampor och annat trams. :p
Hur räknar dom om det ska kosta 31kr?

Jag har oerhört svårt att förstå hur Tyskland fortsatt tillåts trolla ihop sin ”Energiewende” och sk ”gröna omställning” med hjälp av rysk gas för att ordna tappet från irrationellt paniknedlagd kärnkraft, lägg därtill obetänksamt utbyggd vind- och solkraft som aldrig kunnat ha en roll som ersättning för baskraft. Helt obegripligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Vad har mp med detta att göra? Problemet ligger i den folkomröstning 1980 som beslutade att stänga ner kärnkraften, detta utan tillräckligt många vettiga alternativ finns.
Har man inte förstått MP inblandning, då har man inte hängt med så mycket

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Vad har mp med detta att göra? Problemet ligger i den folkomröstning 1980 som beslutade att stänga ner kärnkraften, detta utan tillräckligt många vettiga alternativ finns.
Näääää, alla vet ju att problemet är att det blåser för lite när vi behöver mest el…

H Harald Blåtumme skrev:
Jag har oerhört svårt att förstå hur Tyskland fortsatt tillåts trolla ihop sin ”Energiewende” och sk ”gröna omställning” med hjälp av rysk gas för att ordna tappet från irrationellt paniknedlagd kärnkraft, lägg därtill obetänksamt utbyggd vind- och solkraft som aldrig kunnat ha en roll som ersättning för baskraft. Helt obegripligt.
Vem skulle stoppa dem? Det tyska kärnkraftsmotståndet går lika långt tillbaka (eller längre) som det svenska och tyskarna är ett fritt folk.

De förtjänar förstås spott och spe på samma vis som vi hur de utsätter sig själva och sina grannländer för onödiga risker och problem, men det är ju inte direkt som om de och vi borde vara ensamma vid skampålen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.