723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 831 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 831 inlägg
Nej, det gör de ju inte. Tur det.C cpalm skrev:
Problemet är att många människor faktiskt tror att solpaneler löser något och att man slänger ut stora mängder pengar för att subventionera dem. Vad enskilda personer eller företag gör med sina pengar rör mig inte i ryggen men det stör mig att offentliga medel läggs på solceller
Jodå jag har bundit i 3 år på 71,4 öre (SE4). Jag följer prisutvecklingen varje dag då jag finner det hela intressant. Det ska bli mycket spännande att se utvecklingen efter nyår när tyskarna stängt ner 4 reaktorer till. Redan imorgon har vi ett snittpris på över 3kr i SE4, söndagens 60 öre är ju nästan ”gratis” i jämförelse. Och då är det inte jättekallt här, men det ska bli minusgrader nu i veckan.A AndersS skrev:
Det är mycket svårt att bli av med elektronikskrot i de mängderna redan idag, utan att det tas om hand, jag gissar att det bir omöjligt om 30 år.EddieHansson skrev:
Japp, och det har varit svag vind senaste dagarna, så våra elpriser varierar beroende på annat än vår produktionsvolym, sannolikt på efterfrågan i andra sidan av exportkablarna.Magnus E K skrev:
Redigerat:
Nu var ju inte det min fråga. Frågan är om majoriteten av solcellerna går sönder efter 20 eller 30 år. Vi vet att de tappar effektivitet, men eftersom de är sedan länge avbetalda så är det gratis och fri el.D djac skrev:
Men även vid 20-30 års livslängd har de producerat 10 gånger mer energi än de kostat vid framställning, enligt den där artikeln.
Jag hoppas inte dom jag ska ha är kassa efter 20 år när dom enligt utsago ska leverera 87% efter 30 år.EddieHansson skrev:
Va? Hurdå hyckleri. Vad menar du?G OMathson skrev:
Varför då, fastC cpalm skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Experten" är emot baskraft och för vindkraft men vill inte betala högt pris när det inte blåser. Vad ska "experten" få sin el ifrån då? Karshamn? Finsk kk? Kolkraft?lilytwig skrev:
Det handlar inte bara om pris utan även om tillgång över huvud taget. Blåser det inte så blir det INGEN el alls.
Vad har det med vilken form av elavtal han valt, att göra. Han har ju dessutom valt det dyrare alternativet, so what.G OMathson skrev:
Jag har tittat lite eftersom jag själv funderar på att köpa, det där med förväntad livslängd är nog svårt att säga i förväg, det är mycket långa garantier redan idag och de i branschen säger att de förväntar sig avsevärt längre livslängd än 30 år. Man gör väl accelererade tester men sen får väl verkligheten bekräfta om dessa var rätt.EddieHansson skrev:
Nu var ju inte det min fråga. Frågan är om majoriteten av solcellerna går sönder efter 20 eller 30 år. Vi vet att de tappar effektivitet, men eftersom de är sedan länge avbetalda så är det gratis och fri el.
Men även vid 20-30 års livslängd har de producerat 10 gånger mer energi än de kostat vid framställning, enligt den där artikeln.
Jag tycker att hans ställningstagande är helt nyktert, i en marknad ska "homo economicus" råda och då bygger man såklart det som ger bästa avkastning, det är vind, sen kan någon annan ta de olönsamma investeringarna och så får man acceptera att inte få intäkt vid de få tillfällen det inte blåser, då kan någon annan få sälja en liten stund.G OMathson skrev: