723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Biden kommer inte starta något krig.K Nils Andersson1 skrev:Ja, jag kanske länkade fel. Dessa nyheter finns ofta inte på nätet precis som de syns inte heller för det är inte snyggt att visa dem Det är dock inte nytt, har varit så i åratal. Det var långt gångna planer på att anfalla Ryssland före Trump. Detta av NATO och de som styr dem. Men det blev inget som tur var. Under DT så höll han alla krig nere och stoppade alla planer, men nu med Biden så är det öppet för nya krig. Det de kommer göra är att hitta en ursäkt, och påstå att det är någon annan som starta, men det stämmer inte. ofta är det hela en lögn.
USA har varken råd eller den uppfattningen i majoritet i senaten.
De har nyss avslutat en dyr insats i Afghanistan och i stort sätt hela Mellanöstern..
folket i USA är trötta på krig och har större saker inom landet som de vill lösa.
att angripa ett annat land i tider med oro och dålig ekonomi är inte att föredra.
att angripa Ryssland är ett vansinne om man inte vill ha ett evighetskrig..
Det är inte över på veckor..utan det tar år innan en sida ens börjar att vackla och inte heller då är det över...
samt möjligheten att Ryssland avfyrar missiler som raderar städer i USA är för stor..
fredsbevarande trupper gör sig bäst från andra länder för att inte riskera konflikt ökning.
med detta som alla skrivit om detta så kan vi väl lämna detta OT spår..?
Ja krig mot Ryssland, i form av ren attack kommer inte ske, inte mot USA eller Kina heller.
Öht är tiden för de stora nationskrigen för evig förbi, det kommer aldrig mer bli ett krig liknande WW2, med en lång frontlinje, med två eller flera nationers arméer på var sida. Det är idag en alldeles för kostsam krigsform, utan praktisk vinst. Kriget i Irak, och Kuwait-kriget var nog det sista vi fick se av sånt.
Stormakterna undvek ju hela kalla kriget att ingå i direkta krigshandlingar där deras soldater mötte varandra, de var medvetna redan då om det omöjliga och vansinniga.
Dagens proxykrig, ibland lågintensiva och ibland med lite mer aktivitet är vad vi har att se. Kärnvapen har man bara kvar ett lämpligt antal av för att den andra sidan också har några kvar. De är aldrig tänkta att användas.
Och Ryssland är i princip omöjligt att ta, skulle man ändå försöka och lyckas militärt, så har man ändå bara gjort några procent av jobbet, det stora arbetet är kvar, vad ska man göra med landet sen, hur ska man få med befolkningen etc. Det skulle bara bli som ett Afghanistan i megaskala.
Det finns absolut ingen politiker eller land (vid sina sinnens fulla bruk) som önskar eller drömmer om att anfalla och erövra Ryssland. Att man kan säga så rent retoriskt för att uppnå någon politisk poäng är en annan sak.
Det man från omvärlden kan sträcka sig till är att vara med och bråka och försöka påverka vad som händer längs Rysslands gränser, ungefär som med Ukraina. Det är där konfliktytan finns, och Putin är en mästerlig storspelare som är svår att möta här.
Öht är tiden för de stora nationskrigen för evig förbi, det kommer aldrig mer bli ett krig liknande WW2, med en lång frontlinje, med två eller flera nationers arméer på var sida. Det är idag en alldeles för kostsam krigsform, utan praktisk vinst. Kriget i Irak, och Kuwait-kriget var nog det sista vi fick se av sånt.
Stormakterna undvek ju hela kalla kriget att ingå i direkta krigshandlingar där deras soldater mötte varandra, de var medvetna redan då om det omöjliga och vansinniga.
Dagens proxykrig, ibland lågintensiva och ibland med lite mer aktivitet är vad vi har att se. Kärnvapen har man bara kvar ett lämpligt antal av för att den andra sidan också har några kvar. De är aldrig tänkta att användas.
Och Ryssland är i princip omöjligt att ta, skulle man ändå försöka och lyckas militärt, så har man ändå bara gjort några procent av jobbet, det stora arbetet är kvar, vad ska man göra med landet sen, hur ska man få med befolkningen etc. Det skulle bara bli som ett Afghanistan i megaskala.
Det finns absolut ingen politiker eller land (vid sina sinnens fulla bruk) som önskar eller drömmer om att anfalla och erövra Ryssland. Att man kan säga så rent retoriskt för att uppnå någon politisk poäng är en annan sak.
Det man från omvärlden kan sträcka sig till är att vara med och bråka och försöka påverka vad som händer längs Rysslands gränser, ungefär som med Ukraina. Det är där konfliktytan finns, och Putin är en mästerlig storspelare som är svår att möta här.
En sak som var bra med Trump var att han faktiskt var mer affärsman än president, så han såg nog den dåliga affärsmöjligheten i krig, och att det bara är en förlust på alla plan utom kanske något ideologiskt plan, som DT ändå inte var så brydd i.
Så med Trump som var affärsman, och Putin som faktiskt också mest är affärsman (och ledare i världens största kleptokrati) samt Xi Jinping som också främst verkar vara affärsman, så skulle ett krig vara rätt otänkbart, absolut helt oönskat. Jag tror inte Bíden skiljer sig i någon större grad, även om han antagligen kan sitta något lite närmare stora röda knappen än vad Trump gjorde.
Det är nog bara hos små nationers ledare som man kan hitta de som är beredda att gå i krig med någon grannation, av någon suspekt anledning.
Så med Trump som var affärsman, och Putin som faktiskt också mest är affärsman (och ledare i världens största kleptokrati) samt Xi Jinping som också främst verkar vara affärsman, så skulle ett krig vara rätt otänkbart, absolut helt oönskat. Jag tror inte Bíden skiljer sig i någon större grad, även om han antagligen kan sitta något lite närmare stora röda knappen än vad Trump gjorde.
Det är nog bara hos små nationers ledare som man kan hitta de som är beredda att gå i krig med någon grannation, av någon suspekt anledning.
Ja tredje riket förlorade ca 300.000 man när man försökte sig på att ta Moskva.. genom stalingrad.. på ena eller andra sättet.Mikael_L skrev:
Ja krig mot Ryssland, i form av ren attack kommer inte ske, inte mot USA eller Kina heller.
många frös ihjäl..
men själva landet Ryssland är egentligen inte mycket att ha om man inte redan har en fungerande struktur och befolkningen med sig... annars är det bara ett stort svart hål ekonomiskt...
Tror inte Biden har så enormt ändå att säga till om, utan är mest en figur...Mikael_L skrev:
En sak som var bra med Trump var att han faktiskt var mer affärsman än president, så han såg nog den dåliga affärsmöjligheten i krig, och att det bara är en förlust på alla plan utom kanske något ideologiskt plan, som DT ändå inte var så brydd i.
Man försökte tidigare hävda att Harris var den som skulle sätta kniven i ryggen på gubben och på det sättet bli president..
Jag är mer övertygad om att Harris offras för att vinna mark underifrån... Men det är nog inte frågan om några krigshetsare utan mer lobbyister från oljesidan..
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Det är krig och rymdfart som för mänskligheten framåt dock, tekniskt menar jag.Mikael_L skrev:
Putin och de övriga i Ryssland ledning är inte gott att förstå sig på och gissa vad de vill och vad de kommer göra härnäst. Som sagt, Putin, en av världens mest slipade politiker idag, han avslöjar inget förrän han vill att det ska avslöjas, det är dimridå på dimridå.
Det jag tror (och det stämmer nog rätt bra med vad många andra med bättre koll också tror) är att Putin vill se ett återupprättat Ryssland, dvs ett ej kommunistiskt CCCP, troligen inte med riktigt lika stor geografisk utsträckning, men med alla viktiga delar ska vara med och en lika viktig spelare i världspolitiken.
Putin är absolut ingen kommunist, det har han gjort upp med.
Men jag tror att Putin vill ha tillbaka en del territorium som trygga buffertzoner runt själva Ryssland, de behöver inte införlivas, utan bara vara trygga Bundsförvanter, ungefär som Belarus. Helst vara trygga genom att Ryssland kan skapa omedelbar press om de inte sköter sig, t.ex. stänga av gas, eller dra bort sitt militära stöd osv. Jag tror att där har Putin kvar en rest från kommunisttiden, "tillit är bra, men kontroll är bättre".
Jag tror vidare att Putin helst vill slippa krig, han är nog ingen krigshetsare på det viset, men han vill dock bygga upp och visa upp en kraftfull armé, då den blir en del i det politiska spelet, för att sen nå sina mål utan att behöva använda krigsmaskinen.
Sen tror jag att Putin gärna vill se att Rysslands röst i världen blir starkare, att Ryssland ska i större grad få vara med och diktera i världspolitiken, handelspolitiken osv.
Där kanske det tyngsta lasset att dra finns, ty här är det inte lätt att tävla mot USA och Kina.
Det jag tror (och det stämmer nog rätt bra med vad många andra med bättre koll också tror) är att Putin vill se ett återupprättat Ryssland, dvs ett ej kommunistiskt CCCP, troligen inte med riktigt lika stor geografisk utsträckning, men med alla viktiga delar ska vara med och en lika viktig spelare i världspolitiken.
Putin är absolut ingen kommunist, det har han gjort upp med.
Men jag tror att Putin vill ha tillbaka en del territorium som trygga buffertzoner runt själva Ryssland, de behöver inte införlivas, utan bara vara trygga Bundsförvanter, ungefär som Belarus. Helst vara trygga genom att Ryssland kan skapa omedelbar press om de inte sköter sig, t.ex. stänga av gas, eller dra bort sitt militära stöd osv. Jag tror att där har Putin kvar en rest från kommunisttiden, "tillit är bra, men kontroll är bättre".
Jag tror vidare att Putin helst vill slippa krig, han är nog ingen krigshetsare på det viset, men han vill dock bygga upp och visa upp en kraftfull armé, då den blir en del i det politiska spelet, för att sen nå sina mål utan att behöva använda krigsmaskinen.
Sen tror jag att Putin gärna vill se att Rysslands röst i världen blir starkare, att Ryssland ska i större grad få vara med och diktera i världspolitiken, handelspolitiken osv.
Där kanske det tyngsta lasset att dra finns, ty här är det inte lätt att tävla mot USA och Kina.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det fina med despoter är att det alltid kan gå åt helvete för dem. Och även om Putin eller Xi skulle vara fantastiska spelare som kan överspela sin hand gång på gång så kommer de förr eller senare att misslyckas. Få despoter dör en stillsam död.
Det sorgliga är bara hur många människors liv de hinner ta respektive förstöra innan de vräks över ända.
Det sorgliga är bara hur många människors liv de hinner ta respektive förstöra innan de vräks över ända.
Ja det är sorgligt.Nötegårdsgubben skrev:
Det fina med despoter är att det alltid kan gå åt helvete för dem. Och även om Putin eller Xi skulle vara fantastiska spelare som kan överspela sin hand gång på gång så kommer de förr eller senare att misslyckas. Få despoter dör en stillsam död.
Sen tror jag att man kan se stora skillnader mellan Ryssland/Putin och Kina/Jinping.
Det är högst oklart om vad som händer med Ryssland när väl perioden Putin tar slut, jag kan inte riktigt se att det har byggts en dynasti runt Vladimir. Utan det är mer ett nätverk av personer som delar främst på de stulna tillgångarna och lite av makten. Ryssland kan mycket väl störtas i ny anarki så fort Putin inte finns, eller tappar kontrollen.
Kina är en helt annan femma, de jobbar betydligt långsiktigt, och "dynastin" finns redan på plats i form av kommunistpartiet. Där är det betydligt troligare med ett ganska lugnt maktskifte efter att Xi lämnar scenen.
Och en politik gentemot omvärlden som inte ändras så mycket eller så hastigt.
Men Kina är oerhört kaxiga idag, det märks mycket tydligt.
När jag läste kursen metalliska material så tog vår professor upp under första föreläsningen lite om materialhistoria.AndersMalmgren skrev:
Han påpekade att under hela historien sedan människan börjat nyttja metaller så har alltid krigskonst och krigsindustri varit drivande i materialutvecklingen, fram till 1960-talet.
Vad tog över då, kom frågan...
Någon kom ganska snabbt på svaret "Rymdindustrin!". Japp rätt svar.
Men så blev han lite klurigare, och sa att så var det, fram till 1980-talet, vad tog då tätplatsen i materialutveckling? Vilka material utvecklades då, för att sen komma till rymd och krigsindustrin.
Ja nu var det ingen som hade en aning, så han berättade att det var inom sportindustrin, och lite närliggande, extremidrottande, friluftsindustrin osv.
Men kursen handlade ju dock om metalliska material, så efter denna lilla passus så lämnade vi de modernaste materialen.
Mig veterligen är det bara Svenska handelsmännens krigare (dvs vikingarna) som intagit den stad som idag är Mosc ... sådär nångång mellan 800-1050.
Det finns många folkbrättelser i Ryssland om det om jag kommer ihåg rätt.
Och de Svenska handelsmän som använde våld på den tiden gjorde det oftast för att plocka bort dåtidens lokala krigsherrar/kungar/etc på vägen från Nyen (har jag för mig St Petersburg hette på den tiden ) till Konstantinopel via volga rutten
Endel städer bosatte de sig som herrar i / grundade (typ Novogrod )
De var inte på pigga på att bli rånade på vägen ...
PS på den tiden var vikingar synonymt med soldater från Norden. Dvs de flesta var INTE vikingar. Handelsmännen hade vikingar i sina följen då de var på resande fot till både försvar & anfall.
(Vikingar = alla i Norden är ett sentida typ 1800 tals påhitt om jag förstått det rätt )
Det finns många folkbrättelser i Ryssland om det om jag kommer ihåg rätt.
Och de Svenska handelsmän som använde våld på den tiden gjorde det oftast för att plocka bort dåtidens lokala krigsherrar/kungar/etc på vägen från Nyen (har jag för mig St Petersburg hette på den tiden ) till Konstantinopel via volga rutten
Endel städer bosatte de sig som herrar i / grundade (typ Novogrod )
De var inte på pigga på att bli rånade på vägen ...
PS på den tiden var vikingar synonymt med soldater från Norden. Dvs de flesta var INTE vikingar. Handelsmännen hade vikingar i sina följen då de var på resande fot till både försvar & anfall.
(Vikingar = alla i Norden är ett sentida typ 1800 tals påhitt om jag förstått det rätt )
Renoverare
· Stockholm
· 20 362 inlägg
Kanske material, men GPS, laser, CD/DVD/Bluray osv, osv är allt pga krig och rymdfart.Mikael_L skrev:
När jag läste kursen metalliska material så tog vår professor upp under första föreläsningen lite om materialhistoria.
Han påpekade att under hela historien sedan människan börjat nyttja metaller så har alltid krigskonst och krigsindustri varit drivande i materialutvecklingen, fram till 1960-talet.
Vad tog över då, kom frågan...
Någon kom ganska snabbt på svaret "Rymdindustrin!". Japp rätt svar.
Men så blev han lite klurigare, och sa att så var det, fram till 1980-talet, vad tog då tätplatsen i materialutveckling? Vilka material utvecklades då, för att sen komma till rymd och krigsindustrin.
Ja nu var det ingen som hade en aning, så han berättade att det var inom sportindustrin, och lite närliggande, extremidrottande, friluftsindustrin osv.![]()
Dock sker mycket innovation civilt idag. Tex VR
Otrolig skillnad från dag till dag, vindkraften är verklig fantastisk. Kommer bli en snordyr inledning av veckan om man ser på väderprognosen.Magnus E K skrev: