707 993 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja, har man en pump som inte orkar med utan tillskott så är det ju helt klart lönt att (under förutsättning att pumpen med tillskott orkar med att hämta igen) dra ner på tillskottet under de allra dyraste timmarna. För att göra det bra behövs det som du säger något mer än bara ett schema, eftersom det kan vara lite när som helst även om natten normalt sett är billigast. Ett problem med enklare styrning är ju att pumpen ibland kan dra på tillskottet för att hämta igen i situationer där det egentligen inte hade behövts, och hittills har det ju varit relativt ovanligt att skillnaden i pris varit så stor att det är värt det (om man tänker på att pumpen har en COP på, säg, 3).J JohanLun skrev:Jag tänker att det viktiga är att dra ned tillskottet på de dyra tiderna, men då ska pumpen orka hålla eller hänta igen temp över tid ändå.
Jag har precis testat att höja temp mellan 22-05 med 1.5 grad och stänga av tillskott mellan 07-09. Min förhoppning är att man då inte laddar på med tillskott än nödvändigt under tiden man duschar på morgonen.... Faran är ju att man drar ned för mycket så pumpen aldrig orkar i kapp. Därav att jag istället för att sänka på dagen höjer på natten...
När jag nu analyserar min elanvänding lite nogrannare ser jag att det är mycket svårt att utan modern teknik styra så man undviker peakarna. Det går nog att påverka lite granna, men tyvärr inträffar ju de dyra perioderna när det även under hela dygnet blir ett dyrt medelpris och sammanfaller med kallt väder. Om man inte har golvvärme med flera decimeter betong man värmer upp så är det ju ingen lagringseffekt att tala om i vanliga vattenradiatorer. Inte ens ett modernt system med golvvärme har troligen speciellt stor massa i golvet i normalfallet. En fördel med äldre hus generellt är nog att radiatorer är grövre, huset har fler massiva delar (väggar i massivt trä, stora murstockar osv) som lagrar värmen bättre. Samtidigt är de ofta sämre isolerade.
Även under de här senaste veckorna har det ju trots allt varit en betydande skillnad mellan natt och dag: exempelvis har snittpriset (på enbart elen exklusive nät och alla skatter) varit över 200 öre kl 07–19 och under 100 öre kl 01–04 så här långt i december. Så kan man flytta några av de dyra timmarnas förbrukning till de billigare under natten (pumpen ska helt klart gå oavbrutet timmarna 01–04) så kan man eventuellt spara några hundralappar i månaden. (Om vi säger att man kan "flytta" förbrukningen från en timme med snittpris 200 till en timme med snittpris 100 och pumpen drar 3 kW => 3 kronor per flyttad timme.) Detta förstås under förutsättning att styrningen är smart nog att inte få panik och dra in 9 kW eltillskott för att den tycker att man plötsligt ligger för långt under börvärdet förstås.
Ja, nu är det spännande. Om en timme så ser vi hur priserna ser ut för morgondagen, då det ser ut att överlag bli betydligt mildare än det har varit och kanske lite mer som en normal december.
För mig gäller det i Gbg-området. Vet inte hur hur man räknar i Skellefeteå?M MrDizzy skrev:Filosofin på hur stor VP man ska ha beror nog också lite på var man kommer ifrån.
Ta man som mig som kommer från Skellefteå i Västerbotten där DVUT är -25 men det ofta blir -30 ( och även ibland -35 med rekordet hos min föräldrar på -38), samt att det många gånger blir -25 i över en vecka i sträck inte bara enstaka dagar, då dimensionerar man inte en VP (utan eltillskott) på mindre än 90% av DVUT.
Enl mitt tycke ska den f*n hålla att köras i -30 utan elpatron om DVUT är -25 , då det kan bli mycket kallare än -30) (och det är därför mina föräldrar kör med pellets & LVVP samtidigt)
Jag som nu bor i Norrköping har en gammal 9kW LVVP som inte räcker till för mina 180 kvm då det blir kallare än -12C (DVUT i Norrköping är -16C) för att nån "expert" rådde föregående ägare att dimensionera LVVPn till 75% av DVUT & köra resten på elpatron.
Tex var det -19C här i går morse , så j* vad det har dragit el. (fast pris just nu som tur är, men ändå)
Det blir en extra LLVP som jag sätter in till våren då jag gör om hallen & trappen.
Grejen är att en en för stor pump drar mer el den varmare delen av året än en mindre underdimensionerad. Kanske där har man hela grejen? För ser man på större delen av året nästan var man är i Sverige är medeltemperaturen så pass hög att pumpen ändå blir överdmensionerad. Tydligen skall det här i Gbg iaf underdimensioneras och det har hittills fungerat bra. Ser att medeltempen i Skell är -9°C januari månad och -9,5 ° i feb. -6 °C i dec. Resterande 8 månaderna är medeltemperaturen i princip 0 och över.
Sedan handlar det kanske om bekvämlighet om man vill dimensionera pump för -20°C och kunna duscha mkt samtidigt, men då förbrukar den också onödigt mycket el för det övriga året.
Det är ju bara det där att man förväntar sig att alltid ha tillgång till extra effekt, även om alla andra begär det samtidigt. Är det rimligt att alla ska vara med och subventionera fastighetsägarens uppvärmning med direktel där man satsat på klena ekonomi-värmepumpar där kalkylen bygger på att det bara är att dra igång ett tilskott på 3-6 kW när hela elnätet går på högvarv?A AndersS skrev:Är väl ingen panik om det blir lite elpatron vid ovanliga temperaturer, men det verkar finnas en stor rädsla för det. Så att dimensionera en pump för temperatur som uppstår med 5-10 årsintervall är ju bortkastade pengar.
Man får tänka en helhet i att en värmepump troligtvis ersätter en annan värmekälla som kanske förbrukat det dubbla driftkostnad. Har haft pumpen i 20 år och räknade tidigare på vad jag sparade mot tidigare uppvärmning med enbart el och olja, inte att pumpen kanske kört elpatron 50 timmar/år i snitt.
Så även om elpriserna nu är väldigt höga så får man se det över en längre period på t.ex. 10-20 år.
Redigerat:
Hur menar du att en stor vp drar mer än en klen när det är varmare ute?Magnus Filip skrev:För mig gäller det i Gbg-området. Vet inte hur hur man räknar i Skellefeteå?
Grejen är att en en för stor pump drar mer el den varmare delen av året än en mindre underdimensionerad. Kanske där har man hela grejen? För ser man på större delen av året nästan var man är i Sverige är medeltemperaturen så pass hög att pumpen ändå blir överdmensionerad. Tydligen skall det här i Gbg iaf underdimensioneras och det har hittills fungerat bra. Ser att medeltempen i Skell är -9°C januari månad och -9,5 ° i feb. -6 °C i dec. Resterande 8 månaderna är medeltemperaturen i princip 0 och över.
Sedan handlar det kanske om bekvämlighet om man vill dimensionera pump för -20°C och kunna duscha mkt samtidigt, men då förbrukar den också onödigt mycket el för det övriga året.
Debattinlägg av "liberalerna", dvs folkpartiet...:
https://www.expressen.se/debatt/elpriset-maste-ner-har-och-nu--sank-skatten/?referrer=todays-news
https://www.expressen.se/debatt/elpriset-maste-ner-har-och-nu--sank-skatten/?referrer=todays-news
Att ta i beaktande, borra ordentligt när borren ändå står där...själv har jag tyvärr inte riktigt djupt mjöl i påsen i denna fråga, pumpen från nådens år -99 är på 4,5 kW och fiskar i ett hål på knappt 80 meter och mycket riktigt, blir det kallt börjar 6 kW ren el att hosta igång.K karlmb skrev:Det är ju bara det där att man förväntar sig att alltid ha tillgång till extra effekt, även om alla andra begär det samtidigt. Är det rimligt att alla ska vara med och subventionera fastighetsägarens uppvärmning med direktel där man satsat på klena ekonomi-värmepumpar där kalkylen bygger på att det bara är att dra igång ett tilskott på 3-6 kW när hela elnätet går på högvarv?
Jo, man kan ju unna de att fiska på, de sitter ju i ett prekärt läge, dock förstår ju alla att detta inte skulle ge någon märkbar förändring på elpriserna, det är ju inte den snabbt ökande elskatten som ger dagens höga priser.Fotografen skrev:
Hade varit mer imponerande att läsa om hur de med början för tjugo år sedan pratat om vad som skulle hända om vi lade ner kärnkraften. Vad tyckte de om kärnkraften runt år 2000? Att NU komma med populistiskt babbel imponerar inte så mycket.D djac skrev:
Utan att orka kolla är jag ganska säker på att deras energi riktades åt att skapa de arrangemang som har skapat dagens kaos, det har mindre med kärnkraft att göra och mer med hur det kommersiella systemet har satts upp.halper skrev:
Idag är de en drunknande församling och då kan man inte klandra de för att fäktar lite med armarna medan de sjunker, ha överseende.
Fast vänta lite nu här..Fotografen skrev:
2014 så fixade L och C att denna regeringen tillträde... De såg då till att Damberg och Romson fick ett stort inflytande i vattenfall och att kärnkraftsskatten skulle öka så att det blev ohållbart med kärnkraft.. Och eftersom alla borde veta att ekonomer ej ser till människo värde utan bara pengars.. Så valde man att lägga fram förslag om nerläggning av kraftverk...
vidare så bytte man ut hela styrelsen för vattenfall och såg till att bara fokusera på utvecklingen emot fossil fritt.. dvs vatten/vindkraft.
vi känner igen oss om man är vaken..
cementa mm..
men att nu komma dragande med att man vill sänka skatten är hyckleri och detta sa även moderaterna precis 2015 tillsammans med kd... dessa partier sålde just ut Sverige sa Jimmie Åkesson...
Så nja... L borde skämmas för sin inblandning och journalisterna borde ha skrivit ut om priset de anger är inkl eller exkl avgifter..
Konsumentpriser anges normal inklusive moms och andra pålagor, skulle gärna köpt el svart men inte hittat någon leverantör.Maskintok skrev:Fast vänta lite nu här..
2014 så fixade L och C att denna regeringen tillträde... De såg då till att Damberg och Romson fick ett stort inflytande i vattenfall och att kärnkraftsskatten skulle öka så att det blev ohållbart med kärnkraft.. Och eftersom alla borde veta att ekonomer ej ser till människo värde utan bara pengars.. Så valde man att lägga fram förslag om nerläggning av kraftverk...
vidare så bytte man ut hela styrelsen för vattenfall och såg till att bara fokusera på utvecklingen emot fossil fritt.. dvs vatten/vindkraft.
vi känner igen oss om man är vaken..
cementa mm..
men att nu komma dragande med att man vill sänka skatten är hyckleri och detta sa även moderaterna precis 2015 tillsammans med kd... dessa partier sålde just ut Sverige sa Jimmie Åkesson...
Så nja... L borde skämmas för sin inblandning och journalisterna borde ha skrivit ut om priset de anger är inkl eller exkl avgifter..
2008 I alla fall ville FP att det skulle byggas ny kärnkraft, deras mål var att 4 nya skulle stå klara i fjol, att nu var det dags att bygga ersättare till de gamla.halper skrev:
https://8sidor.se/sverige/2008/01/folkpartiet-vill-ha-mer-karnkraft/
Vad de sa 2001 har jag inte hittat än ...
Jo men det vet man ju inte när någon skriver en artikel, där tycker jag att journalist borde ha korrekta uppgifter, eller hur?D djac skrev:
Vi vill väl läsa sådana uppgifter och inte typen av Bagdad bob?