A
Mikael_L Mikael_L skrev:
2008 I alla fall ville FP att det skulle byggas ny kärnkraft, deras mål var att 4 nya skulle stå klara i fjol, att nu var det dags att bygga ersättare till de gamla.
[länk]

Vad de sa 2001 har jag inte hittat än ...
med anledning av skr. 2001/02:22 En förnyad prövning av stängningen av Barsebäck 2 Motion 2001/02:N38 av Eva Flyborg m.fl. (fp) - Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-anledning-av-skr-20010222-en-fornyad_GP02N38

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
För mig gäller det i Gbg-området. Vet inte hur hur man räknar i Skellefeteå?
Grejen är att en en för stor pump drar mer el den varmare delen av året än en mindre underdimensionerad. Kanske där har man hela grejen? För ser man på större delen av året nästan var man är i Sverige är medeltemperaturen så pass hög att pumpen ändå blir överdmensionerad. Tydligen skall det här i Gbg iaf underdimensioneras och det har hittills fungerat bra. Ser att medeltempen i Skell är -9°C januari månad och -9,5 ° i feb. -6 °C i dec. Resterande 8 månaderna är medeltemperaturen i princip 0 och över.

Sedan handlar det kanske om bekvämlighet om man vill dimensionera pump för -20°C och kunna duscha mkt samtidigt, men då förbrukar den också onödigt mycket el för det övriga året.
Det handlar om att då det blir under -20(som kan vara 1-2 veckor i sträck) så ska propp-fan inte gå om man sätter på ungen/duschar/diskmaskinen.
säg att man har en 20A huvudsäkring per fas
VPn (ej bergvärme) som är underdimensionerad drar det den kan(brukar vara 10A , men det lär inte räcka, alltså måste elpatron in. det är en 7-10A till.
Nu är du uppe i 17-20A.
Sätter du på diskmaskinen/ugnen/ tar en dusch ... då går huvudsäkringen.
Visst du kan öka huvudsäkringen till 25A (de kostar ca 2000kr till per år), eller så betalar man ca 5000kr mer i engångskostnad för att få nästa storlek av VP som gör att man klarar av att kan leva hyfsat ok utan att behöva tänka på att huvudsäkringen ska gå då det blir kallt.

Bor man ungefär i höjd med Stockholm eller söder om det är detta med att skjuta huvudsäkringen inte lika stort problem & då behöver man ju inte dimensionera VPn för det.

Sen vet jag att många uppar huvudsäkringen iaf bara för att ha hängslen och livremmar.
Men ta bokverkets DVUT på -25C ... som ska vara "den kallaste dagen" ... jo tjena. inte där uppe iaf då jag bodde där. Varje vinter var det minst några dagar som det var -30 (och som sagt mina föräldrar hade för inte allt för många år sen -38 ... det är en bra bit från DVUT på -25)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
2008 I alla fall ville FP att det skulle byggas ny kärnkraft, deras mål var att 4 nya skulle stå klara i fjol, att nu var det dags att bygga ersättare till de gamla.
[länk]

...gulligt av dem, men med tanke på att elnätet i SE4 är "draget till jord" genom våra exportkablar så skulle inte mer produktion göra något för priserna, om man nu inte tänker sig 100+ kärnkraftverk, alla placerade vid kabelanslutningarna. Det blåser starkt nu, stor produktion, men priset väldigt högt. Har inget emot kärnkraft, på rätt grunder, men att tex ersätta Barsebäck och tro att det märkbart ska lindra centraleuropas energibrist är till att vara optimist.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

2004 hade de också samma åsikt, att kärnkraft ej ska läggas ner utan istället byggas ut.
De fann det märkligt att man kan tänka sig att bränna naturgas och samtidigt lägga ner fossilfri kraft i form av KK.
Bra läsning här
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...olitik-for-tillvaxt-och-valfard_GS02N309/html

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Det handlar om att då det blir under -20(som kan vara 1-2 veckor i sträck) så ska propp-fan inte gå om man sätter på ungen/duschar/diskmaskinen.
säg att man har en 20A huvudsäkring per fas
VPn (ej bergvärme) som är underdimensionerad drar det den kan(brukar vara 10A , men det lär inte räcka, alltså måste elpatron in. det är en 7-10A till.
Nu är du uppe i 17-20A.
Sätter du på diskmaskinen/ugnen/ tar en dusch ... då går huvudsäkringen.
Visst du kan öka huvudsäkringen till 25A (de kostar ca 2000kr till per år), eller så betalar man ca 5000kr mer i engångskostnad för att få nästa storlek av VP som gör att man klarar av att kan leva hyfsat ok utan att behöva tänka på att huvudsäkringen ska gå då det blir kallt.

Bor man ungefär i höjd med Stockholm eller söder om det är detta med att skjuta huvudsäkringen inte lika stort problem & då behöver man ju inte dimensionera VPn för det.

Sen vet jag att många uppar huvudsäkringen iaf bara för att ha hängslen och livremmar.
Men ta bokverkets DVUT på -25C ... som ska vara "den kallaste dagen" ... jo tjena. inte där uppe iaf då jag bodde där. Varje vinter var det minst några dagar som det var -30 (och som sagt mina föräldrar hade för inte allt för många år sen -38 ... det är en bra bit från DVUT på -25)
Eller så har man effektvakt..

Mikael_L
halper halper skrev:
Vad tyckte de om kärnkraften runt år 2000? Att NU komma med populistiskt babbel imponerar inte så mycket.
Tja, de verkar helt ha haft samma benhårda åsikt i över 20 år, dvs absolut inget populistiskt babbel.
Man kan också säga DE såg det komma ... :cool:

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
...gulligt av dem, men med tanke på att elnätet i SE4 är "draget till jord" genom våra exportkablar så skulle inte mer produktion göra något för priserna, om man nu inte tänker sig 100+ kärnkraftverk, alla placerade vid kabelanslutningarna. Det blåser starkt nu, stor produktion, men priset väldigt högt. Har inget emot kärnkraft, på rätt grunder, men att tex ersätta Barsebäck och tro att det märkbart ska lindra centraleuropas energibrist är till att vara optimist.
Ett barsebäck kvar hade gjort stor skillnad.
Ja inte i Europa, men i Sverige, ty då hade vi bottnat kapaciteten i ledningarna mot kontinenten och sen fått lägre priser här.
Men jag håller med dig om att övriga Europa måste lösa sin energibrist själva, vi kan hjälpa dem lite på marginalen ett tag, men i långa loppet måste de se till att producera för sitt egna behov.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, de verkar helt ha haft samma benhårda åsikt i över 20 år, dvs absolut inget populistiskt babbel.
Detta är ju ganska vanligt, man UTTRYCKER både det ena och det andra medan det man GÖR ofta motsäger det man sa. Biden använde ett uttryck som jag tycker är bra, tror egentligen det är Hillarys, "Don't tell me what you value. Show me your budget and I'll tell you what you value."

Detta slår mig väldigt ofta i politiken.

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja inte i Europa, men i Sverige, ty då hade vi bottnat kapaciteten i ledningarna mot kontinenten och sen fått lägre priser här.
Men jag håller med dig om att övriga Europa måste lösa sin energibrist själva, vi kan hjälpa dem lite på marginalen ett tag, men i långa loppet måste de se till att producera för sitt egna behov.
Det som i det sammanhanget jag inte begriper är att Tüschkland pang brak drar ur sladden till sin kärnkraft, och bränner rysk gas istället?

• Gilla
postkontrollen och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Där tror vi olika, jag tror nämligen att de kablarna hade haft högre kapacitet om vi hade haft mer att sälja, det är ett race till botten. Vågar vi inte reglera detta förhållande så kan vi droppa hela diskussionen om att investera öht, då får vi istället diskutera, genom EU kanske, hur kontinenten måste investera.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men vad trevligt! Har ingen aning om vad Folkpartiet tycker i andra frågor så det blir att läsa på. Har inte hållit så bra koll och är inte ens framme vid namnändringen än.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Ojdå, jag hade väntat mig ett lägre pris i morgon med tanke på vädret. Dags att läsa marknadsmeddelandena kanske.

K karlmb skrev:
Det är ju bara det där att man förväntar sig att alltid ha tillgång till extra effekt, även om alla andra begär det samtidigt. Är det rimligt att alla ska vara med och subventionera fastighetsägarens uppvärmning med direktel där man satsat på klena ekonomi-värmepumpar där kalkylen bygger på att det bara är att dra igång ett tilskott på 3-6 kW när hela elnätet går på högvarv?
Svar Ja.:cool: har sparat mycket el och oljerök under de 20 år pumpen snurrat.
Så 250 kWh/år får det bli och så får jag kompensera på annat sätt. Så resonerar jag;)

D djac skrev:
Eller så har man effektvakt..
Jepp, men en effektvakt stryper ju ... och sätter man den på VP eller elpatron så kommer du ju inte att kunna hålla värmen i huset.
Folk får väl göra som de vill, men jag överdimensionerar hellre lite för att slippa bry mig.

A
K karlmb skrev:
Hur menar du att en stor vp drar mer än en klen när det är varmare ute?
Vet inte detaljerna. Fråga VVS firma. De har nog bästa svaret. eller sök på nätet.
Kanske liknande om man väljer bil med 6-cyl motor istället för 4-cylindrig motor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.