707 997 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Tom en oljepanna är ju OK om det bara handlar om några dagar per år. Dock drar ju samtliga eldstäder massa kostnader för sotning mm även om de inte används.D djac skrev:
Min Ecodan fick minst sagt lite spel imorse när kvicksilvret gick under -20.. av någon anledning ballade systemet ur, fimpade kompressorn helt och gick istället endast in med hela elpaketet på 9kW istället för tillskott så där billigt och bra. Som jag belyste i ett tidigare inlägg så är ju pumpen i övrigt överdimensionerad för bostaden.. men vid dessa temperaturer så är det uppenbart inte bara för klena pumpar som dras med driftproblem och då är man tämligen glad att eldriften finns som backup. Visst, nu var det kanske en mjukvaruhicka som drog till med det stora elektriska artilleriet denna gång men vid dessa temperaturer så blir det i regel alltid eltillskott oavsett hur mycket slantar man kastar på överdimensionering av pump. Antingen får värmepumpstekniken utvecklas mer eller så får vi helt enkelt uppfinna mildare väder om man nu vill ha bort eltillskottetK karlmb skrev:
Det stämmer, nu kan man iofs dra ner på sotningsfrekvensen, om man inte använder den så mycket, sen hamnar nog en kamin ofta på myskontot och att det är en värmereserv blir nog bara ett plus, för de flesta.K karlmb skrev:
Är väl ingen panik om det blir lite elpatron vid ovanliga temperaturer, men det verkar finnas en stor rädsla för det. Så att dimensionera en pump för temperatur som uppstår med 5-10 årsintervall är ju bortkastade pengar.D Dayangel skrev:Min Ecodan fick minst sagt lite spel imorse när kvicksilvret gick under -20.. av någon anledning ballade systemet ur, fimpade kompressorn helt och gick istället endast in med hela elpaketet på 9kW istället för tillskott så där billigt och bra. Som jag belyste i ett tidigare inlägg så är ju pumpen i övrigt överdimensionerad för bostaden.. men vid dessa temperaturer så är det uppenbart inte bara för klena pumpar som dras med driftproblem och då är man tämligen glad att eldriften finns som backup. Visst, nu var det kanske en mjukvaruhicka som drog till med det stora elektriska artilleriet denna gång men vid dessa temperaturer så blir det i regel alltid eltillskott oavsett hur mycket slantar man kastar på överdimensionering av pump. Antingen får värmepumpstekniken utvecklas mer eller så får vi helt enkelt uppfinna mildare väder om man nu vill ha bort eltillskottet
Man får tänka en helhet i att en värmepump troligtvis ersätter en annan värmekälla som kanske förbrukat det dubbla driftkostnad. Har haft pumpen i 20 år och räknade tidigare på vad jag sparade mot tidigare uppvärmning med enbart el och olja, inte att pumpen kanske kört elpatron 50 timmar/år i snitt.
Så även om elpriserna nu är väldigt höga så får man se det över en längre period på t.ex. 10-20 år.
Det beror ju lite på hur mycket extra det kostar att gå upp ett snäpp i värmepumps storlek med.A AndersS skrev:Är väl ingen panik om det blir lite elpatron vid ovanliga temperaturer, men det verkar finnas en stor rädsla för det. Så att dimensionera en pump för temperatur som uppstår med 5-10 årsintervall är ju bortkastade pengar.
Man får tänka en helhet i att en värmepump troligtvis ersätter en annan värmekälla som kanske förbrukat det dubbla driftkostnad. Har haft pumpen i 20 år och räknade tidigare på vad jag sparade mot tidigare uppvärmning med enbart el och olja, inte att pumpen kanske kört elpatron 50 timmar/år i snitt.
Så även om elpriserna nu är väldigt höga så får man se det över en längre period på t.ex. 10-20 år.
Ibland kan det tom vara billigare att gå upp en storlek och byta märke
K karlmb skrev:
Nix, min pappa har säkert kvar papprena där han försökte (utan att gå till tingsrätten) ifrågasätta beslutet, han kämpade rätt mycket för detta. Han fick (om jag minns rätt) svar från myndigheterna att i ett område där man planerat att dra in fjärrvärme (jag tror aldrig det gjordes) fick man inte konvertera till direktverkande el. Värmepatronen i värmepumpsanläggningen räknades som direktverkande el. Detta var som sagt typ 1981-82.hsd skrev:
Man ska inte glömma att man på 70-talet och kanske tidigt 80-tal var tvungen att ansöka om en extra telefonapparat och vilse i pannkakan gick på SVT. Jag har för mig farsan sagt att det var postutdelning 2ggr/dag och även på lördagar. Fast vi bodde i villa gick brevbäraren till porten och stoppade in posten genom brevinkastet på porten. På officiell post har jag för mig att yrkestiteln stod med i vissa fall.
Jag minns hur elpatronerna satt där i vad jag antar var varmvattenberedaren, oinkopplade. Jag var väl knappt 10 bast så att säga att jag hade järnkoll på hur anläggningen funkade vore väl att ta i, men jag har ändå en minnesbild. De bor inte kvar i det huset sen 25 år.
Platsen var relativt centralt i Uppsala.
Enligt VVS-firman som jag anlitar skall en värmepump alltid vara underdmensionerad för husets engergibehov, då är den effektivast och ger bäst COP. Tror det rör sig om 90% av behovet. Finns säkert att kolla upp på någon branschsida.M MrDizzy skrev:
Vårt hus räknade jag med en 8 kW, även husfirman sa det. Men VVS- firman dom husfirman anlitade propsade på en 6 kW för jag frågade dem speciellt. Så det blev en sådan. Jag brukar lyssna på och göra som experterna på auktoriserade firmorna istället för att surfa runt och fråga vänner och bli en hobbyexpert som tar halvdåliga beslut. Men tar gärna råd den vägen, så som här på forumet. Besluten överlåter jag sedan åt proffsen.
Hittills har den fungerat bra. När det var -10 °C nyss och blåste lite värmde den tillräckligt bra. Har inte aktiverat tillsats-el ännu.
Redigerat:
Nu blir det OT utifrån att vi diskuterat det i många andra trådar.M MrDizzy skrev:
Nja, jag skriver "Så att dimensionera en pump för temperatur som uppstår med 5-10 årsintervall".
Självklart kan du överdimensionera för att klara extremfallen, och lite djupare borrhåll, men en större pump tar då också mera energi när det inte behövs för att sedan undvika tillskottsel, Här finns det lite olika filosofier.
Om det är Luft-vatten du har så var det kanske avfrostning som gick igång. Då stannar väl kompressorn och elpatron värmer för att tina. Eller funkar din annorlunda?D Dayangel skrev:Min Ecodan fick minst sagt lite spel imorse när kvicksilvret gick under -20.. av någon anledning ballade systemet ur, fimpade kompressorn helt och gick istället endast in med hela elpaketet på 9kW istället för tillskott så där billigt och bra. Som jag belyste i ett tidigare inlägg så är ju pumpen i övrigt överdimensionerad för bostaden.. men vid dessa temperaturer så är det uppenbart inte bara för klena pumpar som dras med driftproblem och då är man tämligen glad att eldriften finns som backup. Visst, nu var det kanske en mjukvaruhicka som drog till med det stora elektriska artilleriet denna gång men vid dessa temperaturer så blir det i regel alltid eltillskott oavsett hur mycket slantar man kastar på överdimensionering av pump. Antingen får värmepumpstekniken utvecklas mer eller så får vi helt enkelt uppfinna mildare väder om man nu vill ha bort eltillskottet
Magnus Filip skrev:Enligt VVS-firman som jag anlitar skall en värmepump alltid vara underdmensionerad för husets engergibehov, då är den effektivast och ger bäst COP. Tror det rör sig om 90% av behovet. Finns säkert att kolla upp på någon branschsida.
Vårt hus räknade jag med en 8 kW, även husfirman sa det. Men VVS- firman dom husfirman anlitade propsade på en 6 kW för jag frågade dem speciellt. Så det blev en sådan. Jag brukar lyssna på och göra som experterna på auktoriserade firmorna istället för att surfa runt och fråga vänner och bli en hobbyexpert som tar halvdåliga beslut. Men tar gärna råd den vägen, så som här på forumet. Besluten överlåter jag sedan åt proffsen.
Hittills har den fungerat bra. När det var -10 °C nyss och blåste lite värmde den tillräckligt bra. Har inte aktiverat tillsats-el ännu.
Filosofin på hur stor VP man ska ha beror nog också lite på var man kommer ifrån.A AndersS skrev:Nu blir det OT utifrån att vi diskuterat det i många andra trådar.
Nja, jag skriver "Så att dimensionera en pump för temperatur som uppstår med 5-10 årsintervall".
Självklart kan du överdimensionera för att klara extremfallen, och lite djupare borrhåll, men en större pump tar då också mera energi när det inte behövs för att sedan undvika tillskottsel, Här finns det lite olika filosofier.
Ta man som mig som kommer från Skellefteå i Västerbotten där DVUT är -25 men det ofta blir -30 ( och även ibland -35 med rekordet hos min föräldrar på -38), samt att det många gånger blir -25 i över en vecka i sträck inte bara enstaka dagar, då dimensionerar man inte en VP (utan eltillskott) på mindre än 90% av DVUT.
Enl mitt tycke ska den f*n hålla att köras i -30 utan elpatron om DVUT är -25 , då det kan bli mycket kallare än -30) (och det är därför mina föräldrar kör med pellets & LVVP samtidigt)
Jag som nu bor i Norrköping har en gammal 9kW LVVP som inte räcker till för mina 180 kvm då det blir kallare än -12C (DVUT i Norrköping är -16C) för att nån "expert" rådde föregående ägare att dimensionera LVVPn till 75% av DVUT & köra resten på elpatron.
Tex var det -19C här i går morse , så j* vad det har dragit el. (fast pris just nu som tur är, men ändå)
Det blir en extra LLVP som jag sätter in till våren då jag gör om hallen & trappen.
En annan intressant aspekt på det hela är att om det nu är så att man vill kunna minska sin förbrukning under några timmar (eller, från första kvartalet 2024, kvartar) som det är som allra dyrast så behöver man ju också ha en värmepump som klarar av att hämta igen temperaturen efter att ha varit avstängd/nedvarvad. Det känns väl troligt att det framöver kommer att bli mer press på så kallad flexibel elanvändning eftersom vår produktion blir mer och mer variabel.M MrDizzy skrev:Filosofin på hur stor VP man ska ha beror nog också lite på var man kommer ifrån.
Ta man som mig som kommer från Skellefteå i Västerbotten där DVUT är -25 men det ofta blir -30 ( och även ibland -35 med rekordet hos min föräldrar på -38), samt att det många gånger blir -25 i över en vecka i sträck inte bara enstaka dagar, då dimensionerar man inte en VP (utan eltillskott) på mindre än 90% av DVUT.
Enl mitt tycke ska den f*n hålla att köras i -30 utan elpatron om DVUT är -25 , då det kan bli mycket kallare än -30) (och det är därför mina föräldrar kör med pellets & LVVP samtidigt)
Jag som nu bor i Norrköping har en gammal 9kW LVVP som inte räcker till för mina 180 kvm då det blir kallare än -12C (DVUT i Norrköping är -16C) för att nån "expert" rådde föregående ägare att dimensionera LVVPn till 75% av DVUT & köra resten på elpatron.
Tex var det -19C här i går morse , så j* vad det har dragit el. (fast pris just nu som tur är, men ändå)
Det blir en extra LLVP som jag sätter in till våren då jag gör om hallen & trappen.
Jag tänker att det viktiga är att dra ned tillskottet på de dyra tiderna, men då ska pumpen orka hålla eller hänta igen temp över tid ändå.halper skrev:
En annan intressant aspekt på det hela är att om det nu är så att man vill kunna minska sin förbrukning under några timmar (eller, från första kvartalet 2024, kvartar) som det är som allra dyrast så behöver man ju också ha en värmepump som klarar av att hämta igen temperaturen efter att ha varit avstängd/nedvarvad. Det känns väl troligt att det framöver kommer att bli mer press på så kallad flexibel elanvändning eftersom vår produktion blir mer och mer variabel.
Jag har precis testat att höja temp mellan 22-05 med 1.5 grad och stänga av tillskott mellan 07-09. Min förhoppning är att man då inte laddar på med tillskott än nödvändigt under tiden man duschar på morgonen.... Faran är ju att man drar ned för mycket så pumpen aldrig orkar i kapp. Därav att jag istället för att sänka på dagen höjer på natten...
När jag nu analyserar min elanvänding lite nogrannare ser jag att det är mycket svårt att utan modern teknik styra så man undviker peakarna. Det går nog att påverka lite granna, men tyvärr inträffar ju de dyra perioderna när det även under hela dygnet blir ett dyrt medelpris och sammanfaller med kallt väder. Om man inte har golvvärme med flera decimeter betong man värmer upp så är det ju ingen lagringseffekt att tala om i vanliga vattenradiatorer. Inte ens ett modernt system med golvvärme har troligen speciellt stor massa i golvet i normalfallet. En fördel med äldre hus generellt är nog att radiatorer är grövre, huset har fler massiva delar (väggar i massivt trä, stora murstockar osv) som lagrar värmen bättre. Samtidigt är de ofta sämre isolerade.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
