Magnus Filip skrev:
Visst är det jämförbart. Telefonen var då det enda sättet att kommunicera på i realtid, på distans, till vem som helst. Koppartrådstelefoni är nästan helt borta. Några få finns det säkert kvar som betalar 400 kr/månad i abonnemangsavgift, men kan inte vara många kvar nu. Istället har fibern ersatt telefonlinjerna. Jag har vanlig telefoni med riktnummer hemma som går via fibern för att det skall gå att ringa "till oss". Kostar 0 kr/månad i abonnemang. Himla trevligt när folk ringer hem till oss och inte prompt ringer till en mobiltelefon i tid och otid när man är på språng.

Telefontaxan var absolut densamma i hela landet. En taxa för lokalsamtal inom riktnumret och en annan för rikssamtal utanför riktnumret. Exakt lika taxa för alla i hela landet.
Nej, du har fel, du får göra ny avbön som i den andra tråden du gjorde det:cool:
Koppartele har ersatts av mobil, där du idag kan ringa till vem som helst inom Sveriga till fastpris, tror du idag kan få ett mobilabonnemang för en 100-lapp/mån om du bara vill ringa.
Det som ersatts av fiber är kopparbredband vIa xDSL, där man använde din gamla "telefonledning. Man utvecklade även TV över din gamla "telefonledning" med xDSL. Så är det.
Sen hur du använder olika tjänster över fiber är något helt annat Internet, TV och kanske telefoni.

Men helt OT gällande elpriset, så föreslår att vi avslutar den utvikningen.;)

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
M Myckling skrev:
Lennart Holmlund (s) som var Umeås kommunalråd mellan 1994 och 2014 tycker det är kundernas fel att elpriset är högt!!! Nu var han känd för att öppna munnen långt innan han tänkte men i det här fallet borde han ju hunnit tänka lite innan han knackade ner sina tankar på tangentbordet och la ut bloggen i den här dagens Västerbottens-kuriren.

[bild]
Rätt bra inlägg. Bäst är att binda om man vill ha kollen. Men han skryter väl mkt. Tar honom inte riktigt på allvar, en gapig vänsterperson.

Men också dåligt inlägg. Inskränt idiot som tycker att elen som produceras i Norrland behövs där (om det är så han menar?). Sverige är ett land där alla är beroende av alla. All den mat som produceras i Skåne och det är väldigt mycket! kan ju inte bara gå till Skåningar och deras export utomlands. Då skulle de svälta i Norrland. Sthlms stora marginalskatt kommer Norrland väl till godo också, men det tänkte väl han inte på.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Telefontaxan var absolut densamma i hela landet. En taxa för lokalsamtal inom riktnumret och en annan för rikssamtal utanför riktnumret. Exakt lika taxa för alla i hela landet.
Blir lite OT men jag vill minnas att det var tre olika taxor. Det billigaste för lokalsamtal, inom riktnummer området. Det dyraste var rikssamtalen och sedan fanns det ett "mellanpris" som gällde samtal till angränsande riktnummer om jag inte mins fel.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Nej, du har fel, du får göra ny avbön som i den andra tråden du gjorde det:cool:
Koppartele har ersatts av mobil, där du idag kan ringa till vem som helst inom Sveriga till fastpris, tror du idag kan få ett mobilabonnemang för en 100-lapp/mån om du bara vill ringa.
Det som ersatts av fiber är kopparbredband vIa xDSL, där man använde din gamla "telefonledning. Man utvecklade även TV över din gamla "telefonledning" med xDSL. Så är det.
Sen hur du använder olika tjänster över fiber är något helt annat Internet, TV och kanske telefoni.

Men helt OT gällande elpriset, så föreslår att vi avslutar den utvikningen.;)
För att kommunikationen överföringen är idag på en helt annan nivå och fiber krävs för det. Du behöver sätta det i relation till behoven på 50-talet jfrt med behoven idag för att se korrelationen. Tänk efter en stund!

Mobilen har inte ersatt telefonen, den har kompletterat den med allmän start för cirka 25-30 år sedan. Numera är det fiber som gäller istället för telefon, telefax och telex.

Hur kommer det sig att alla skriker efter fiber idag? Gissa!

Alla orter och byar vill ha det och skapar föreningar för att få det? Företagen är nästan helt beroende av fiber idag istället för koppartråd för telefon, telefax, telex.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
R roli skrev:
Blir lite OT men jag vill minnas att det var tre olika taxor. Det billigaste för lokalsamtal, inom riktnummer området. Det dyraste var rikssamtalen och sedan fanns det ett "mellanpris" som gällde samtal till angränsande riktnummer om jag inte mins fel.
jo det stämmer nog, det fanns en mellantaxa. Vart jag vill komma var att taxan var lika för alla. Bra eller dåligt?

Magnus Filip skrev:
Vet att på 90-talet någon gång betalade man bara el-räkningen och allt var inkluderat ingen överföringsavgift samt man kunde inte själv välja el-bolag.

PS. för mkt text och krångligt att läsa i länkarna. HAr inte riktigt den viljan att plöja igenom. Enklare svar någon?
Okej! Ska försöka tänka på att svara med mindre text och färre länkar i fortsättningen. Försökte göra det enkelt genom att hänvisa till sida nummer 6, där det fanns ett diagram över elpriserna.

Jag har lite funderingar kring byte av elleverantör, och känner inte att jag har koll på tariffer och priser.
Är det ok att posta en bild på den senaste (sjukt dyra) fakturan, och ställa en fråga kring detta eller hänvisar ni mig då hellre till en annan tråd?

G
Magnus Filip skrev:
Rätt bra inlägg. Bäst är att binda om man vill ha kollen. Men han skryter väl mkt. Tar honom inte riktigt på allvar, en gapig vänsterperson.

Men också dåligt inlägg. Inskränt idiot som tycker att elen som produceras i Norrland behövs där (om det är så han menar?). Sverige är ett land där alla är beroende av alla. All den mat som produceras i Skåne och det är väldigt mycket! kan ju inte bara gå till Skåningar och deras export utomlands. Då skulle de svälta i Norrland. Sthlms stora marginalskatt kommer Norrland väl till godo också, men det tänkte väl han inte på.
Men när vattenkraften byggdes så va det väl bara de som bodde norr om dalälven som betalade?:thinking:

Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Prishistorik sedan jag flyttade hemifrån. 2010 bytte jag från Lunds Energi till GodEl, vilket jag kört på sedan dess.
SE4.

Edit: Nu kom siffran för november, 160,19öre/kWh.
Uppdaterade bilden.
Priset ovan är "elpriset" sen tillkommer allt, skatt, moms, överförings och abbonemangsavgifter.
Det blir betydligt mer intressant ifall man även får med siffror från 80-talet, eller ännu tidigare.
Det var väl 1996 som elmarknaden avreglerades, så perspektivet med elpriser några år innan är intressant.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir betydligt mer intressant ifall man även får med siffror från 80-talet, eller ännu tidigare.
Det var väl 1996 som elmarknaden avreglerades, så perspektivet med elpriser några år innan är intressant.
Fanns på sjätte sidan i ett dokument jag länkade men det sades att det var för mycket text :poop:

A
G OMathson skrev:
Men när vattenkraften byggdes så va det väl bara de som bodde norr om dalälven som betalade?:thinking:
När fälten i Skåne anlades var det väl bönderna i Skåne som betalde för det, eller gjorde jobbet själva?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G gluecifer skrev:
Jag har lite funderingar kring byte av elleverantör, och känner inte att jag har koll på tariffer och priser.
Är det ok att posta en bild på den senaste (sjukt dyra) fakturan, och ställa en fråga kring detta eller hänvisar ni mig då hellre till en annan tråd?
Mtp att det bara på den senaste sidan diskuteras både samtalstaxor i kopparnätet och skånska bönder, så är nog en sån fråga du vill ställa en ren återgång till trådens ämne! Kör hårt!

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Mtp att det bara på den senaste sidan diskuteras både samtalstaxor i kopparnätet och skånska bönder, så är nog en sån fråga du vill ställa en ren återgång till trådens ämne! Kör hårt!
Då provar jag. Har Eon obundet flexavtal sen typ 2003 i ett äldre hus på ca 200kvm.
Faktiskt inte orkat bry mig mer om elen än andra utgifter vi haft, men nu…
Sent ska syndaren vakna.
Om jag byter till annan leverantör, vilka avgifter på min faktura kommer ändå stanna hos Eon? Och skulle ni rekommendera att byta avtal direkt eller avvakta?

• Skärmbild av en elräkning som inkluderar kunduppgifter, elförbrukning, och kostnadsdetaljer. Totalbelopp på 4117,00 kr markerat.
  • Gilla
Bo00
  • Laddar…
W witten skrev:
Vad menar du att det är för gräns "på flera 100%"? Tillåten installerad maxeffekt el för uppvärmning är ca 4,5 kW för hus upp till 130 m² enligt BBR, det finns en korrektionsfaktor baserat på ort (gäller nybyggen som djac skrev).
De små vp som normalt värmer nybyggda hus drar kanske 1.5 kWmax. När effektillskotten går in så blir det 4.5 kW, dvs 300% upp från alla dessa hus på en gång när det blir kallt.

G gluecifer skrev:
Då provar jag. Har Eon obundet flexavtal sen typ 2003 i ett äldre hus på ca 200kvm.
Faktiskt inte orkat bry mig mer om elen än andra utgifter vi haft, men nu…
Sent ska syndaren vakna.
Om jag byter till annan leverantör, vilka avgifter på min faktura kommer ändå stanna hos Eon? Och skulle ni rekommendera att byta avtal direkt eller avvakta?
"Totalt E.ON Energidistribution AB" blir kvar. Tror det är ganska dyrt att byta nu. Gå in på elskling.se och titta lite.

• Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.