723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo, men om du inte driver bageri så är det ju rätt kort stund man kör ugnen, det lär inte märkas så värst på tempen.M MrDizzy skrev:
Du kan nog strax glömma det problemet som ni har.M MrDizzy skrev:Det handlar om att då det blir under -20(som kan vara 1-2 veckor i sträck) så ska propp-fan inte gå om man sätter på ungen/duschar/diskmaskinen.
säg att man har en 20A huvudsäkring per fas
VPn (ej bergvärme) som är underdimensionerad drar det den kan(brukar vara 10A , men det lär inte räcka, alltså måste elpatron in. det är en 7-10A till.
Nu är du uppe i 17-20A.
Sätter du på diskmaskinen/ugnen/ tar en dusch ... då går huvudsäkringen.
Visst du kan öka huvudsäkringen till 25A (de kostar ca 2000kr till per år), eller så betalar man ca 5000kr mer i engångskostnad för att få nästa storlek av VP som gör att man klarar av att kan leva hyfsat ok utan att behöva tänka på att huvudsäkringen ska gå då det blir kallt.
Bor man ungefär i höjd med Stockholm eller söder om det är detta med att skjuta huvudsäkringen inte lika stort problem & då behöver man ju inte dimensionera VPn för det.
Sen vet jag att många uppar huvudsäkringen iaf bara för att ha hängslen och livremmar.
Men ta bokverkets DVUT på -25C ... som ska vara "den kallaste dagen" ... jo tjena. inte där uppe iaf då jag bodde där. Varje vinter var det minst några dagar som det var -30 (och som sagt mina föräldrar hade för inte allt för många år sen -38 ... det är en bra bit från DVUT på -25)
Hos oss där vi bor kostar det samma om man har 3 x 16A eller 3 x 25A eller högre. Har varit så länge. Hos oss är det 3 x 35 A, mer fick vi inte sätta in för nätbolget här. Man kan ha hur högt säkrat man vill antar jag, samma kostnad, bara kabeln i marken räcker till eller huvudsäkringen i stolpen. Du får säkert samma system inom kort där du bor. IStället är det effekten (genomsnittet för den högsta timmen) i månaden som styr abonemangskostnaden. Du kan alltså bränna på 20 kW en stund och sedan stänga av och kanske stänga av mer saker inom samma timme. Kostar då inget extra. Super! Betalar cirka 130 kr/månad, ibland någon tia mindre och ibland någon tia mer.
Redigerat av moderator:
De har alltid gosat med kk. De var ju bakom linje 2 i folkomröstningen tilsammans med S. En linje som lät allt vara som innan men som såg ut som att det skulle bli en avveckling ev.Mikael_L skrev:
En pikant detalj var att alternativet linje 2 skulle avveckla direktverkande el i nyprodution. Detta blev det aldrig något av. Smart, för nu sitter vi där vi gör, och folk tror kk är den enda lösningen.
Ja, även om nuvarande kablar mot kontienten har en begränsad effekt som det kan exporteras via och 2-3 reaktorer nog skulle mätta dem så att priset gick ned i Sverige, vad hindrar att EU, regeringen eller rent av reaktorbyggarna lobbar för att ännu mer el ska jämnas ut i Europa, "nu när det är så mkt tillgänglig effekt i Sverige..."?D djac skrev:...gulligt av dem, men med tanke på att elnätet i SE4 är "draget till jord" genom våra exportkablar så skulle inte mer produktion göra något för priserna, om man nu inte tänker sig 100+ kärnkraftverk, alla placerade vid kabelanslutningarna. Det blåser starkt nu, stor produktion, men priset väldigt högt. Har inget emot kärnkraft, på rätt grunder, men att tex ersätta Barsebäck och tro att det märkbart ska lindra centraleuropas energibrist är till att vara optimist.
Högst sannolikt enligt mig, det är principer bakom dessa beslut och självklart vill producenterna sälja på dyraste marknaden. Nä, innan någon vill adressera de egentliga problemen så är iaf jag inte beredd att lägga pengar på ickelösningar.K karlmb skrev:Ja, även om nuvarande kablar mot kontienten har en begränsad effekt som det kan exporteras via och 2-3 reaktorer nog skulle mätta dem så att priset gick ned i Sverige, vad hindrar att EU, regeringen eller rent av reaktorbyggarna lobbar för att ännu mer el ska jämnas ut i Europa, "nu när det är så mkt tillgänglig effekt i Sverige..."?
Linje 2 vann valet. men det var en rådgivande folkomröstning så inga garantier för nåt ändå.K karlmb skrev:De har alltid gosat med kk. De var ju bakom linje 2 i folkomröstningen tilsammans med S. En linje som lät allt vara som innan men som såg ut som att det skulle bli en avveckling ev.
En pikant detalj var att alternativet linje 2 skulle avveckla direktverkande el i nyprodution. Detta blev det aldrig något av. Smart, för nu sitter vi där vi gör, och folk tror kk är den enda lösningen.
Har läst en bok om detta. Det var väldig fart i linje 3 då, massor av vänstermänniskor hade det som en religion under långa tider. Solen var deras gud!
Ja, vp-installatörer är rädda att någon annan erbjudit bättre pris så de säljer in det allra billigaste de kan hitta på. Sjuk marknad. Men had som sagt kunnat undvikas ifall effekttillskott hade ett korrekt elpris.Fotografen skrev:
Sedan FO har det hävdats av alla i princip att Linje 2 ska följas. Det var politikernas tolkning av den FO. Och därför kunde man också påbörja nedstängningen mha ekonomiska påtryckningar som effektskatt och allt vad det är.Magnus Filip skrev:
Några elradiatorer blev aldrig diskuterade ens däremot.
Journous i Sverige kan ju bara hålla en tanke i huvet samtidigt så frågan glömdes bort i 40 år.
Det är jättebra, du har gjort mer än många. Men nu kan du väl komplettera med ett borrhål till, och rädda effektbalansen tillsammans med hundratusentals andra villaägare?A AndersS skrev:
På köpet kan ni spara ännu mer pengar.
Njet, det får hanteras vid nybyggnation eller nya vp-anläggningar. Kan aldrig spara igen pengarna på ett nytt borrhål med 250 kWh/år utifrån min tro på framtida elpris, kontra användande av kapital till annat.K karlmb skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 402 inlägg
Sen var det så man gjorde 1999, man borrade inte djupare.K karlmb skrev:
Installerat av förra ägaren.
Det är få investeringar som har så kort payoff som bergvärme idag, trots att det kan bli 60-70000 i ditt fall.A AndersS skrev:
Om din tro baserar sig på att vi ska få tillbaka samma elpriser som vi hade för 5 år sen så tror jag du kommer att bli besviken. Visserligen kan vi kanske få ner elskatten o de fasta avgifterna men med ett grundpris på 2-3 kr/kWh vintertid så blir allt ställt på ända. Tom pellets börjar låta intressant igen om man måste köpa eltillskott.