708 031 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Sådana företag blir ju de facto en del av effektreserven. Har de långa kontrakt på el på säg 75 öre/kWh och kan sälja den elen för fem gånger det priset på spotmarknaden så funkar ju systemet på sätt och vis.blackarrow skrev:
Att det hade kunnat funka på andra sätt också är förvisso också sant, men om det hade rört sig om enstaka pristoppar tycker inte jag att det varit så illa.
Att en svensk rådgivande folkomröstning om högertrafik slutade i ett nej är knappast ett argument emot demokrati, eller ens mot direktdemokrati.blackarrow skrev:
Hade Sverige varit en riktig demokrati som lyssnar på folkets vilja hade vi haft vänstertrafik.
Om folket fått rösta ja eller nej till varje ”utbyggd älv” eller ny kraftledning hade vi inte fått ner så mycket elenergi från norr till söder.
Det är så lustigt att man idag kan debattera tekniska problem och inte behöva ta hänsyn till om de tekniska lösningarna fungerar.
Den ojämna elproduktionen är problematisk, energilagring är dyrt och ger därmed ett svajigt elpris som gör det omöjligt att göra säkra ekonomiska kalkyler. Vem vill investera i elproduktionen som behövs när det är is på älvarna, kalt och det inte blåser?
Varför inte låta producenter av otillförlitlig el handla upp ersättningskraft själva, dvs garantera att det finns tillgänglig effekt motsvarande deras produktionseffekt, även när de inte kan leverera.
Nordpol må vara en närmast ideal handelsplats för en fri marknad, men vad är det som driver önskedrömmen om det rörliga elpriset ner på timma, kvart eller minutnivå? Minskar det elkonsumtionen?
Varför vill vi inte ha stabila elpriser?
Ingen som såg de höga elpriserna komma…?
En korrekt genomförd, bindande, fo om en viktig sakfråga är vardagsmat i flera länder och inget som brukar användas för att ifrågasätta demokratin .
Elhandlarna köper ju på den enligt Daniel perfekta marknaden terminer som efter påslag ger dem möjlighet att sälja ett fast pris under ett år eller längre.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förbluffas över att det ofta går att teckna långa avtal till lågt pris på sommaren. Någon gång måste väl säljarna lära sig tänker jag. Samtidigt tänker jag att de nog inte är idioter heller, så kanske miss
ar jag poängen. Vill de helt enkelt ha en del av sin försäljning i lpngs avtal för att därmed säkra sina intäkter? I så fall är det ju inte köparen som åker på en försäkringspremie, utan säljaren.
Att spotpriset på Nordpool inte är detsamma som priset på alla elavtal är jag med på, men vilka som främst vill ha de långa avtalen vet jag mindre om, och kanske är säljarna mer angelägna än köparna, vilket skulle kunna förklara det synbart låga priset.
Idag tjänar alla pengar på det, utom elproducenter som grämer sig att inte få ta del av historiens största förmögenhetsöverföring alla kategorier. Men varför ska bara dessa vara vinnare hela tiden?
Man får inte glömma bort (som vi konstaterade i en annan tråd) att det dessutom tillkommer kostnadstäckningsposter, som det till råga på allt uppenbarligen fuskas med bland de mindre seriösa elhandlarna. Elcertifikat, avgift till Nordpool, avgift till Svenska kraftnät, balanskostnad och kostnad för ursprungsgarantier.blackarrow skrev:
Nu är ju ingen av dessa påslag i procent på spotpriset som tur är, så just nu spelar det inte så stor roll vilket (rörligt) avtal man har - påslagen hamnar på marginalen.
SCB: "Fördelning av avtal på olika avtalstyper"D Daniel 109 skrev:
I oktober så hade 54,31% av kunderna i riket så kallade rörliga avtal, och fördelningen mellan 1/2/3 år var ca 10%/3%/12%.
Tack. Det är med andra ord inte ”i princip alla” som har fastprisavtal.
Kom in i matchen!Magnus Filip skrev:Du/ni jämför är äpplen med päron.
Det du avser är ju spotpriser, alltså överskottsel per timme, för ej kontraktsbunden el. (Men det är ju inget direkt överskott just nu och därför ligger det så högt).
Skulle förmoda att i princip alla villaägare har kontraktsbunden el till helt andra priser. Varför ståhejet?
(vet att det finns en och annan entusiast som har kopplat priset direkt mot Nordpool, men de borde vara väldigt få. Tar man den risken så har man också kalkylerat med det omvända får man hoppas. Annars har de bara sig själva att skylla)
Många här inne (som nu är väldigt tysta) som gormat om att rörligt är bäst!
Vill du lägga 9000-130000 kr/år extra, be my guest!
Jag vill efter denna vansinnesfärd med MP vid rodret inte ens betala 1öre/kWh extra!
Hade du suttit med rörligt nu hade det antagligen varit annat liv i skällan.
Antagligen skulle vi göra det för 72 öre om kontraktet löpt ut. Men vi har kontrakt på 40 öre rätt länge till.Johan1975z skrev:
Sista el-fakturan hade vi i mars. Fakturan för november låg fortfarande akumulerat på minus 700 kr. Men för december blir det nog att betala igen, men det beror på hur kall månaden blir.
Januari-mars kommer vi iaf få betala fullt för om det inte blir soligt som sjutton förstås.
Energilagret är lösningen för oss.
Jag har redan fast avtal sedan juli-20. Har faktiskt alltid haft fast avtal eftersom min större del av elköpet sker på höst, vinter och vår så har jag inte tyckt vara tillräckligt intressant att köra med rörligt. Vilket i år verkligen har visat sig vara ett bra val, dvs att ha fast pris.Johan1975z skrev:
Matchen???T Thomas' skrev:Kom in i matchen!
Många här inne (som nu är väldigt tysta) som gormat om att rörligt är bäst!
Vill du lägga 9000-130000 kr/år extra, be my guest!
Jag vill efter denna vansinnesfärd med MP vid rodret inte ens betala 1öre/kWh extra!
Hade du suttit med rörligt nu hade det antagligen varit annat liv i skällan.
Rörligt är nog bra många gånger, men det gäller att man har tagit ekonomisk höjd för eventuella framtida förändringar innan man skriver på ett sådant avtal.
Tex bankräntan, Många lånar maximalt för att köpa det fetaste huset som de överhuvudtaget kan, istället för att nöja sig med ett mindre hus eller ett radhus istället. Och det finns säkert några av dem som tror att de kommer i all framtid att betala drygt 1% i ränta efter skatteavdraget. Tror gör man bäst i kyrkan. Historiskt sett har bankräntan legat på ett antal % inte 1% snarare 3-4 %
Eller bilvalet och bränsleförbrukningen - samma sak där och dagens bensinpriser.
MP vi rodret? Nja inte MP direkt, utan alla som har röstat på MP måste du mena? Det är deras fel i så fall. Skäll istället på de flera hundra tusen personer eller hur många det är! Kan vara din granne eller kollega eller någon annan i din närhet som röstat på MP. Fråga dem vad de röstar på och är det MP så skäll ut dem bara.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg