708 035 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skrev just att 1-års fast pris kontrakt ligger på 97 öre.Magnus Filip skrev:Du/ni jämför är äpplen med päron.
Det du avser är ju spotpriser, alltså överskottsel per timme, för ej kontraktsbunden el. (Men det är ju inget direkt överskott just nu och därför ligger det så högt).
Skulle förmoda att i princip alla villaägare har kontraktsbunden el till helt andra priser. Varför ståhejet?
(vet att det finns en och annan entusiast som har kopplat priset direkt mot Nordpool, men de borde vara väldigt få. Tar man den risken så har man också kalkylerat med det omvända får man hoppas. Annars har de bara sig själva att skylla)
och det kommer troligen att bli mer
så för din del om du har en villa som drar 15000 kWh/år och du skulle vara tvungen att binda om idag skulle din elkostnad öka med 8550 kr / år. (dett då du skrev att ditt fasta pris var 40 öre)
Det är ganska många julklappar det
Tänk själv mer än vad din näsa räckerM MrDizzy skrev:Det handlar om att kostnaderna för elen i slutet kommer att gå över till konsumenterna & industrierna
Elbolagen kommer att höja priserna på att binda elpriset så att de går med vinst, så bara för att du just nu har bundit till bra pris så kommer du inte att få det nästa gång. Då kanske det hamnar på 10kr/kWh.
Industrierna kommer att stänga ned / flytta då de inte har råd att betala elkostnaderna. -> Färre personer i jobb -> Högre skatter då bidragen måste höjas för att folk ska ha råd att ha el under vintern.
(grovt förenklat)
Tänk till lite längre än vad näsan räcker.
Att du just nu har 40 öre = grattis
Just nu ligger 1års fastpris avtal på 95öre.
Ge några veckor till och då ligger det väl över 150öre.
Så helt plötsligt nästa gång du ska binda får du betala 2-4 gånger (eller mer) så mycket för elen
Edit
För en villa som drar 15000kWh per år är det ökade kostnader på ca 9000 - 13500 / år. (med ett fastpris på 100-120 öre)
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
"Karlshamnsverket eldar igen – för att stötta Polen" (tål att upprepas)
Då bor du i EO1 eller EO2 , du tillhör därmed "norrland" och räknas inteMagnus Filip skrev:
Titta vad Skellefteåkraft erbjuder för priser i EO3 (postnumer 11120 tex) på 1års avtal ... 97 öre / kWh
EO4 (postnummer 211 20) = 1års avtal 170.6e öre / kWh
Och vad säger att elbolagen kommer att framöver sänka priserna på fastprisavtalen då det visat sig att elpriserna (spotpriserna) skjuter i höjden med 100-300 gånger eller mer under vintern??Magnus Filip skrev:
För att de importerar sjukt mycket el, trångt i ledningar så det leder til brist? De har helt enkelt ett elunderskott (och effektunderskott antar jag) till skillnad från Sverige.JA”Snabbe” skrev:
Spotpris är det pris som anges för en tillgång för omedelbar leverans, eller värdet på en tillgång vid en exakt tidpunkt eller just precis för stunden.JA”Snabbe” skrev:
Spotpriset är annorlunda från en tillgångs terminspris, som beskriver priset vid leverans någon gång i framtiden, eller dess förväntade pris, alltså kontrakterat pris.
Alla rörliga avtal använder nordpols pris plus ett påslag (som kan ofta kan förhandla bort i ett år vid nytecknade). Och så finns det ett fåtal ”elektroniska bolag” som klarar sig utan påslag och bara tjänar pengar på den månatliga avtalsavgiften.Magnus Filip skrev:
För att göra månadens elräkningen begriplig räknas priset om till ett genomsnittspris för månaden.
Fastprisavtal borde du ha koll på, rörligt bygger på nordpols pris + ev påslag , men vilket avtal har alla dessa villaägare med kontraktsbunden el?Magnus Filip skrev:
Jag har också SE3 och kan inte hitta nån som har 72 på fast på 6-12 månaders bindning...Magnus Filip skrev:
Kollade specifikt Skeleftekraft och de har 97 öre/kwh +45kr/mån i avgift för bundet, så det får man isf lägga på. Rörligt så ligger det på snitt 120öre, även om man inte får Tibbers mfl timdebiterandes höga spotpriser så är dygnsmedelvärdet ganska högt.
De som inte band när elen var billig kan vi konstatera får en 2-3-4 gånger högre elräkning för denna vinter. Har man då kring 5.000 vilket många verkar ha så har det för normalinkomsttagare en rätt stor betydelse på hushållsekonomin...
Någon i Värmland som vet om bruket är igång?
Lönsammare sälja elen än att köra fabriken
December 2010, https://www.svd.se/lonsammare-salja-elen-an-att-kora-fabriken
Lönsammare sälja elen än att köra fabriken
December 2010, https://www.svd.se/lonsammare-salja-elen-an-att-kora-fabriken
Redan för två veckor sedan stängde pappersmassatillverkaren Rottneros sitt bruk i Värmland på grund av ett högt elpris. Varje dag ser man över situationen och fattar beslut om man ska köra igång produktionen eller inte.
–När elen kostar mer än slutprodukten är det inte lönt, säger Ole Terland, vd för Rottneros. Samtidigt kan inte en fabrik stå för länge, då kan den få frysskador, uppger han.
Jag har för mig att jag hört att ca hälften har rörligt elpris. Jag hittar dock ingen källa.Magnus Filip skrev:Du/ni jämför är äpplen med päron.
Det du avser är ju spotpriser, alltså överskottsel per timme, för ej kontraktsbunden el. (Men det är ju inget direkt överskott just nu och därför ligger det så högt).
Skulle förmoda att i princip alla villaägare har kontraktsbunden el till helt andra priser. Varför ståhejet?
(vet att det finns en och annan entusiast som har kopplat priset direkt mot Nordpool, men de borde vara väldigt få. Tar man den risken så har man också kalkylerat med det omvända får man hoppas. Annars har de bara sig själva att skylla)
Man kan verkligen ha timpris om man vill utan påslag, men ytterst få förmodar jag har det. Har själv blivit erbjuden äkta timpris. Bara en måndadsavgift på 65 kr tillkom.blackarrow skrev:
Alla rörliga avtal använder nordpols pris plus ett påslag (som kan ofta kan förhandla bort i ett år vid nytecknade). Och så finns det ett fåtal ”elektroniska bolag” som klarar sig utan påslag och bara tjänar pengar på den månatliga avtalsavgiften.
För att göra månadens elräkningen begriplig räknas priset om till ett genomsnittspris för månaden.
Fastprisavtal borde du ha koll på, rörligt bygger på nordpols pris + ev påslag , men vilket avtal har alla dessa villaägare med kontraktsbunden el?
Ordet kontrakt betyder att man har avtalat något (oftast pris) och har det nedtecknat på ett papper eller elektroniskt. Tex jag har kontraktsbundet el-pris på 40 öre och har alltså ett papper, dvs ett så kallat kontrakt på det.
Jag har kampanjkod eftersom jag är kund där. Man måste logga in.J JohanLun skrev:Jag har också SE3 och kan inte hitta nån som har 72 på fast på 6-12 månaders bindning...
Kollade specifikt Skeleftekraft och de har 97 öre/kwh +45kr/mån i avgift för bundet, så det får man isf lägga på. Rörligt så ligger det på snitt 120öre, även om man inte får Tibbers mfl timdebiterandes höga spotpriser så är dygnsmedelvärdet ganska högt.
De som inte band när elen var billig kan vi konstatera får en 2-3-4 gånger högre elräkning för denna vinter. Har man då kring 5.000 vilket många verkar ha så har det för normalinkomsttagare en rätt stor betydelse på hushållsekonomin...