723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Timavtal/timpris/timdebitering. Har ganska konsekvent legat under den (konsumtionsvägda) snittpriset under de flesta månader, men det är ju för att vi alltid laddar bilen nattetid och ofta kör tvättmaskin/diskmaskin då också. En vanlig missuppfattning är att timpris är dyrare; det är det ju inte för en genomsnittlig kund – och en hel del är ju inte genomsnittliga. Om du exempelvis jobbar bara lite tidigare/senare än andra missar du morgon-/eftermiddagstopparna.Mikael_L skrev:
Och medaljens baksida är att man ska försämra sin livskvalité. Tvätta på natten, jaja en maskin om dagen då, lycka till med det i en barnfamilj. Timdebitering gör en verkligen till slav under elpriset.halper skrev:
Timavtal/timpris/timdebitering. Har ganska konsekvent legat under den (konsumtionsvägda) snittpriset under de flesta månader, men det är ju för att vi alltid laddar bilen nattetid och ofta kör tvättmaskin/diskmaskin då också. En vanlig missuppfattning är att timpris är dyrare; det är det ju inte för en genomsnittlig kund – och en hel del är ju inte genomsnittliga. Om du exempelvis jobbar bara lite tidigare/senare än andra missar du morgon-/eftermiddagstopparna.
Tror inte vi tvättar mer än en maskin om dagen i snitt. Har aldrig fått orosanmälningar för att dottern är ovanligt smutsig.JA”Snabbe” skrev:
Det är som sagt en otroligt vanlig missuppfattning att det skulle bli dyrare med timpris. Vanligt rörligt månadspris är baserat på timpriset men utan att DIN förbrukning tas med i beräkningen. Om du lagar mat vid genomsnittlig tid, tvättar och diskar och laddar och värmer och svetsar och bastar vid genomsnittlig tid och i genomsnittlig omfattning så kommer du att betala samma summa. Det är bara om du använder mer el än den genomsnittliga kunden vid de tider det är dyrt som det blir dyrare.
Och så kan ju fallet mycket väl vara för dig. Men är man intresserad av att sänka sina kostnader och kan vara flexibel med användningen så blir det svårare om man inte betalar timpris.
Jag har bundit priset på 70 öre.halper skrev:
Tror inte vi tvättar mer än en maskin om dagen i snitt. Har aldrig fått orosanmälningar för att dottern är ovanligt smutsig.
Det är som sagt en otroligt vanlig missuppfattning att det skulle bli dyrare med timpris. Vanligt rörligt månadspris är baserat på timpriset men utan att DIN förbrukning tas med i beräkningen. Om du lagar mat vid genomsnittlig tid, tvättar och diskar och laddar och värmer och svetsar och bastar vid genomsnittlig tid och i genomsnittlig omfattning så kommer du att betala samma summa. Det är bara om du använder mer el än den genomsnittliga kunden vid de tider det är dyrt som det blir dyrare.
Och så kan ju fallet mycket väl vara för dig. Men är man intresserad av att sänka sina kostnader och kan vara flexibel med användningen så blir det svårare om man inte betalar timpris.
Det lär ju bli ramaskri nu under veckan när novemberfakturan nu dimper in hos alla elabbonenter. Många känner inte till elprisläget som är och varit. Men en faktura som är dubbelt eller tredubbel så dyr så kommer paniken att växa. Många familjer har redan tight som det är och 2-3tkr mer i elkostnader December så lär det bli livat i luckan.
Det här kommer inte se bra ut för S och kommer bli en stor debatt inför valet. Folk i allmänhet röstar med plånboken....
Det här kommer inte se bra ut för S och kommer bli en stor debatt inför valet. Folk i allmänhet röstar med plånboken....
Med tur och skicklighet kan man naturligtivs göra en bra deal. Om du hade rörligt förra året och betalade 21 öre i snitt då (som jag gjorde) och sedan band på 70 igår så är det förstås en bra deal.JA”Snabbe” skrev:
Ja, det blir nog när november-/december-fakturorna kommer som de (som inte har fasta avtal förstås) lär reagera. Så länge ingen reagerar på priset så fungerar ju inte prissignalen. Det är ungefär hälften av alla hushåll som har rörligt pris, så det blir väl dessa som i första hand reagerar på prissignalen nu med fakturorna som dimper ner. Har svårt att säga hur mycket det skulle göra om 50% av dessa 50% bestämde sig för att exempelvis minska temperaturen inne med en grad, eller något sådant litet. Kanske en stor effekt på marginalen, eller ingen alls?
Att det här inte får mer uppmärksamhet är för mig ett under i stil med pyramiderna och kinesiska muren.
Imorgon peakar SE3 på 648 öre/kWh, innan alla avgifter. Innebär alltså pris på strax under 9kr/kWh skattat och klart.
Lite generell lynchstämning när decemberfakturorna dyker upp i brevlådorna?
Imorgon peakar SE3 på 648 öre/kWh, innan alla avgifter. Innebär alltså pris på strax under 9kr/kWh skattat och klart.
Lite generell lynchstämning när decemberfakturorna dyker upp i brevlådorna?
Jag som redan röstar (har haft 100% kärnkraftsel sedan jag kunnat välja elavtal, för att ge mitt obetydliga stöd till en gammal fin svensk industri på nedåtgående) undrar vad man kan rösta på egentligen ... nu är inte energipolitik den enda frågan jag är intresserad av, men det verkar inte finnas ett enda parti som brydde sig om detta för ett år sedan. Om något parti börjar bry sig nu så är jag inte särskilt intresserad av att rösta på dem, för då säger de (a) vi är populister och (b) "vi såg det inte komma". Vore kul att rösta på någon som inte är alldeles helkorkad.sunnis skrev:
Det är i alla fall kul att kärnkraft just nu måste vara otroligt lönsamt, om det inte varit det tidigare!
Självklart är det fel i grunden (politiken) när detta inträffar. Nya rekord väntas i morgon då det blåser för lite i för hållnde till kylan, suck...
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Gb970/kylan-ger-prisrekord-pa-el--igen
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Gb970/kylan-ger-prisrekord-pa-el--igen
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Det enda som kan förhindra rekorddyr el imorgon är ett stort strömavbrott som släcker hela landet söder om Dalälven. (Eller tekniskt sett är det väl rekord ändå, men ingen kommer då förbruka den rekorddyra elen.)
Jag kan inte bestämma vilket som är bäst agerande imorgon av:
1) Stänga av huvudbrytaren de två dyraste timmarna för att hjälpa det ansträngda läget och samtidigt testa beredskapen för strömavbrott.
2) Strunta i den extra kostnaden (jag har timprisavtal) och maxa huvudsäkringarna för att hjälpa till att tvinga fram en kris som kan leda opinionen i rätt riktning.
(En sak att tänka på om man väljer alternativ 1 är att inte heller surfa på mobilen, för både basstationen och servrarna använder också rekorddyr el. Mobilen får bara användas offline, utom i ett skarpt nödläge.)
Jag kan inte bestämma vilket som är bäst agerande imorgon av:
1) Stänga av huvudbrytaren de två dyraste timmarna för att hjälpa det ansträngda läget och samtidigt testa beredskapen för strömavbrott.
2) Strunta i den extra kostnaden (jag har timprisavtal) och maxa huvudsäkringarna för att hjälpa till att tvinga fram en kris som kan leda opinionen i rätt riktning.
(En sak att tänka på om man väljer alternativ 1 är att inte heller surfa på mobilen, för både basstationen och servrarna använder också rekorddyr el. Mobilen får bara användas offline, utom i ett skarpt nödläge.)