Mikael_L
D djac skrev:
Så funkar det inte med bolag, även om de råkar vara statligt ägda så är det fristånde och drivs på marknadsmässiga grunder.
Hur det drivs bestämmer ägarna.
Så vi kan styra om målet från att vara affärsmässiga till något annat mål. Eller varför inte lite olika mål och prioritetsordning för dessa.
Men nog ska man vara en ytterst modig politiker för att styra ett av statens helägda bolag till att inte fokusera på affärsmässighet utan istället beordra att bygga kärnkraftverk. Går det ens hälften så dåligt som det gick med bygget i Finland så är man politiskt sett inte vatten värd sen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur det drivs bestämmer ägarna.
Så vi kan styra om målet från att vara affärsmässiga till något annat mål. Eller varför inte lite olika mål och prioritetsordning för dessa.
Men nog ska man vara en ytterst modig politiker för att styra ett av statens helägda bolag till att inte fokusera på affärsmässighet utan istället beordra att bygga kärnkraftverk. Går det ens hälften så dåligt som det gick med bygget i Finland så är man politiskt sett inte vatten värd sen.
Oekonomiska affärer är vi ju vana att Vattenfall gör, är det 10 år sedan Nuon?

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Det var en politiker...

D djac skrev:
Det var en politiker...
Ja, det är väl själva poängen med statliga bolag, att politiker styr dem. Tror dock näppeligen att Maud Olofsson själv hittade på Nuon-affären. Hon godkände den bara. Lätt gjort när det är andras pengar.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var en politiker...
Nej, det var det inte. Politikern stoppade inte affären. Men det var definitivt inte någon politiker som kom på den iden.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
F fribygg skrev:
Köpet av Tyska kolkraftverk inte att förglömma. Vattenfall har kostat staten flera hundra miljarder kronor i misslyckade spekluationer. Ingen direkt aktivt ägarstyrning att prata om där heller.

D djac skrev:
Det var en politiker...
Det var vattenfalls ledningen och ytterst VD som drev på de mysslyckade affärerna.

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och personligen ser jag nog hellre en ny reaktor och en orörd älv, än tvärtom.
Det gör jag också, men jag tvekar inte att hota med nationalälvsutbyggnad om det behövs. :cool:

P
och problemet med båda är?
Minst en reaktor och minst en utökad älv..
Låter bra när kan allt vara klart?
nästa vecka? ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det var en politiker...
Som styrde ett kommersiellt statligt ägt bolag. Det tyder på att bolaget inte var så fristående eller drevs på så marknadsmässiga grunder som man skulle kunna tro. Har statliga bolag blivit mer självständiga sen dess?

Nej, det var ingen politiker som drev fram det beslutet. Det är bara var oppositionen uppenbarligen lyckats lura i en del av väljarkåren.

P
Regeringen godkände dock affären.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ja, de har nog generellt klart lägre kompetens än styrelsen. Så de opponerar sig nog inte så ofta.

Men att då påstå att det var politiker som genomförde affären är att vrida det ganska hårt.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
och problemet med båda är?
Minst en reaktor och minst en utökad älv..
Låter bra när kan allt vara klart?
nästa vecka? ;)
Det är väl lika bra att bygga 10 svenska reaktorer på samma ritning, jag har svårt att tro att räntan blir mycket lägre än i dag och Tyskland har ju ett stort kraftbehov.

P pmd skrev:
Artikelförfattaren har kanske en bra poäng, men det får jag aldrig veta eftersom jag slutade läsa efter "the Swedish coalition-government, led by Sweden’s Green Party" .…
Synd att du slutade läsa efter dylika spetsfundiga petitesser. Det är tyvärr sant vad som skriv i resten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.